kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۶۴۴
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۶

استفان والت هم احتمال تجزیه آمریکا را «جدی» دانست



سرویس خارجی-
«استفان والت» نظریه‌پرداز مشهور روابط بین‌الملل، تقابل حزبی و ممانعت از طرح‌ها و اقدامات دولت در قدرت را «تجزیه‌طلبی مدرن در آمریکا» خوانده و هشدار داده چنین روندی می‌تواند به تجزیه عملی آمریکا منجر شود. همین چند روز پیش هم سناتور «تد کروز» نسبت به «خطر تجزیه آمریکا» هشدار داده بود.
آمریکا از درون در معرض تهدیدات گوناگونی قرار دارد. این را ما نمی‌گوییم، بزرگترین‌اندیشمندان و متفکران همین کشورهای غربی می‌گویند. مثلا
«اف بی‌آی» اخیراً طی گزارشی اعلام کرده بود تروریسم داخلی که نژادپرستان و گروه‌های راست افراطی پشت آن هستند بزرگترین تهدید امنیتی برای آمریکا محسوب می‌شود. از سوی دیگر این روزها خبرهای زیادی از دوقطبی شدن جامعه آمریکا و خطرات آن از راه می‌رسد طوری که این شکاف تمامی صحنه سیاسی و اجتماعی این کشور را از خود متاثر کرده است. این شکاف به حدی است که، یکپارچگی آمریکا را نشانه رفته و کارشناسان هشدار می‌دهند در صورت تعمیق این شکاف و دو قطبی، تجزیه این کشور دور از انتظار نخواهد بود. نتایج یک نظرسنجی که دانشگاه آمریکایی ویرجینیا آن را انجام داده نشان می‌دهد نزدیک به نیمی از مردم آمریکا از هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه خواستار تجزیه آمریکا به دو کشور قرمز (جمهوریخواه) و آبی (دموکرات) هستند.
چند روز بعد از «فوکویاما» که گفت، هژمونی آمریکا از بین رفت، حالا «استفان والت» نظریه پرداز برجسته روابط بین‌الملل در تحلیلی در مجله آمریکایی «فارین پالیسی» نسبت به تشدید فضای دو قطبی و تجزیه این کشور هشدار داده است. در بخشی از این مقاله «والت» می‌خوانیم: «برخی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که حمایت از طرح‌های مختلف جدایی‌طلبی به‌طور ناخوشایندی بالاست و تعداد فزاینده‌ای از مردم (که اکثراً در جناح راست سیاسی هستند) اکنون مایلند علیه مقامات منتخب که با دیدگاه‌هایشان مخالف هستند، به خشونت فیزیکی تهدید کنند. شنیدم که اوباش مسلح حتی برای براندازی انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته به کنگره حمله کردند و این اقدامات از جمله برخی از اهداف احتمالی آن، از سوی سیاستمداران برجسته سرپوش گذاشته شده و از آن دفاع می‌شود. علاوه‌بر این، این‌طور نیست که انگیزه مسدود کردن جدایی‌طلبانه تماماً به راست سیاسی محدود شود. به طور مثال، ماساچوست شکایت‌های متعددی را برای جلوگیری از طیف گسترده‌ای از ابتکارات دوران ترامپ، اغلب در تطابق با سایر ایالت‌ها با طرز فکر مشابه، تنظیم کرد. اگر یک رئیس‌جمهور آینده سعی کند نقشه انتخاباتی را بیشتر به نفع حزب خود تنظیم کند، غیر قابل تصور نیست که ایالت‌های آبی (ایالت‌های حامی دموکرات‌ها) در غرب یا شمال شرق به سادگی از همراهی خودداری کنند.»
به گزارش فارس به باور این تحلیلگر «در چنین شرایطی دو خطر  آمریکا را تهدید می‌کند بدیهی‌ترین و محتمل‌ترین خطر این است که قطبی شدن و انسدادگرایی، اقدام سریع و مؤثر را برای دولت در حوزه‌های سیاستی حیاتی صرفنظر از اینکه کدام حزب در قدرت است، غیرممکن می‌کند. لازم به یادآوری به آمریکایی‌ها نیست که این گرایش تیشه زدن به ریشه خود، دقیقاً همان چیزی است که «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین روی آن حساب می‌کند و محور ادعاهای چین مبنی بر این است که مدل سیاسی برتری دارد. احتمال کمتر اما نگران‌کننده‌تر این است که اختلافات موجود تشدید می‌شود و صحبت‌های بی‌ملاحظه امروز درباره تجزیه، شتاب سیاسی واقعی می‌گیرد.»
«والت» در ادامه، درباره محتمل بودن چنین نتیجه‌ای این طور می‌نویسد: «کشورهای تثبیت شده به ندرت از هم می‌پاشند و جنگ‌های داخلی در میان دموکراسی‌ها کمتر رایج است، مگر اینکه-قسمت ترسناک اینجاست-نهادهای سیاسی آنها ضعیف یا شکست‌خورده باشند. اما این خطر را نباید کاملاً نادیده گرفت. چند دموکراسی در دهه‌های اخیر از هم جدا شده‌اند و تلاش‌های جدایی‌طلبانه می‌تواند پرهزینه باشد، حتی اگر در نهایت شکست بخورد، همان‌طور که موارد کبک، کاتالونیا و اسکاتلند نشان می‌دهند.»