kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۶۳۰
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۲

ایران در رسانه‌های جهان



سرویس سیاسی-
رسانه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای روزانه اخبار و تحلیل‌های مختلفی را درباره ایران منتشر می‌کنند.‌ ترجمه گلچینی از این گزارشات و تحلیل‌ها به معنای تایید محتوای آنها نبوده و صرفاً برای آشنایی مخاطبان با فضای رسانه‌های خارجی درباره کشورمان است.
تایمز اسرائیل:
ایرانی‌ها در بازگشت به برجام
نسبت به طرف مقابل در موضع قوی‌تری هستند
روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل» در مطلبی نوشت: آموس یادلین در سخنرانی در پانل دانشگاه رایشمن می‌گوید خروج آمریکا از توافق هسته‌ای 2015 اشتباه بود. رئیس سابق شورای امنیت ملی همچنین می‌گوید واشنگتن به تهران حمله نخواهد کرد.
رئیس سابق اطلاعات نظامی اسرائیل روز سه‌شنبه اعلام کرد که سیاست اسرائیل در مورد برنامه هسته‌ای ایران در دهه گذشته شخصاً توسط بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر پیشین، بدون مشورت تصمیم‌گیری شده است.
آموس یادلین که در کنفرانسی در موسسه سیاست و استراتژی دانشگاه رایشمن در هرتزلیا صحبت می‌کرد، استدلال کرد: مسئله ایران تنها منوط به تصمیم یک نفر شد و در این خصوص گفت‌وگوهای استراتژیک انجام نگرفت.
وی همچنین با بیان اینکه توافق برجام در سال 2015 بین ایران و شش کشور دیگر از جمله آمریکا، ایران را از پیشرفت معنادار در برنامه هسته‌ای خود باز داشت، گفت: اشتباه در سال 2015 نیست، بلکه در سال 2018 است که ایالات متحده از توافق خارج می‌شود...»
یادلین به‌عنوان رئیس واحد اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل و وابسته نظامی واشنگتن فعالیت داشته است. او پیش از انتخابات 2015 کاندیدای تصدی سمت وزارت دفاع از سوی اتحاد صهیونیستی چپ میانه بود.
وی درخصوص گفت‌وگوهای آتی هسته‌ای گفت: «ایرانی‌ها در حال بازگشت به مذاکرات هستند و در برابر دشمنی که مصمم به بازگشت به توافق 2015 است، قوی‌تر بازمی‌گردند».
یادلین پیش‌بینی کرد که مذاکرات هفته آینده در وین باعث بازگشت آمریکا و ایران به مفاد برنامه جامع اقدام مشترک 2015 نخواهد شد. در عوض، او مدعی شد که ایران تا حد امکان به توانایی تسلیحات هسته‌ای نزدیک می‌شود.
دونالد ‌ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در سال 2018 از برجام خارج شد و تحریم‌های شدیدی را علیه ایران اعمال کرد. ایران که برخی از تعهدات خود نسبت به این پیمان را نقض کرده و غنی‌سازی اورانیوم خود را به میزان قابل توجهی افزایش داده است، این نگرانی‌ها را برانگیخته است که این کشور در حال تبدیل شدن به یک کشور آستانه تسلیحات هسته‌ای است.
دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، از بازگشت به دیپلماسی برای حفظ توافق حمایت کرده است.
در همین رابطه، «تامیر پاردو»، رئیس سابق موساد نیز گفت که خروج ایالات متحده از برجام در سال 2018 یک «فاجعه» بود.
پاردو با‌ اشاره به اقدامات تهاجمی‌چین و روسیه علیه همسایگان خود ادامه داد: آمریکا امروز لکنت زبان دارد. ایرانی‌ها این را می‌بینند و دست‌هایشان را به هم می‌مالند.
پاردو همچنین هشدار داد که حمله نظامی به برنامه هسته‌ای ایران بسیار پیچیده‌تر از حملات موفقیت‌آمیز نیروی هوایی به راکتورهای عراق و سوریه خواهد بود. او گفت: «اگر امکان بسته شدن این پرونده وجود ندارد، همان‌طور که در عملیات اپرا [علیه برنامه هسته‌ای عراق در سال 1981] انجام دادیم، بهتر است دو بار راجع به آن فکر کنیم.»
گیدئون فرانک، مدیرکل سابق کمیسیون انرژی اتمی‌اسرائیل، بر این عقیده بود که توافق برجام توانست تا زمان را بخرید و ایران را از پیشرفت به سمت سلاح هسته‌ای باز دارد.
یاکوف آمیدور، مشاور امنیت ملی سابق نتانیاهو، با این نظر مخالف بود و برجام را «معامله‌ای وحشتناک با تنها چند چیز بدردبخور» خواند.
آمیدرور استدلال می‌کرد که اسرائیل باید برای حمله به ایران خود را آماده کند. «آمریکایی‌ها نه کوچک‌ترین تلاشی برای انجام کاری صورت می‌دهند و نه درخصوص ایران برنامه‌ای دارند.»
روز شنبه، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، هشدار داد که واشنگتن قادر به استقرار «یک نیروی قدرتمند» است و اگر دیپلماسی نتواند برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند، راه به روی همه گزینه‌ها باز خواهد بود.
آمیدور گفت که خروج سال 2018 به خودی خود یک اشتباه نبود، اما فقدان یک رویکرد جایگزین بود. او گفت: «خروج درست، هوشمندانه و مناسب بود.»
روز دوشنبه، ایران در همین رابطه گفت امیدوار است دیدار مدیرکل آژانس انرژی اتمی‌تنها چند روز قبل آغاز مذاکرات برای احیای توافق 2015 «سازنده» باشد. روز جمعه نیز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌اعلام کرد که تهران بار دیگر ذخایر اورانیوم بسیار غنی‌شده خود را افزایش داده است که چندین برابر بیش از حد تعیین‌شده در توافق‌نامه
۲۰۱۵ است.
آمریکن میلیتاری نیوز:
توقیف کشتی خارجی توسط سپاه در خلیج ‌فارس
به اتهام قاچاق گازوئیل
وبگاه «آمریکن میلیتاری نیوز» نوشت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در 20 نوامبر(29 آبان) اعلام کرد که یک قایق را به اتهام قاچاق گازوئیل در خلیج ‌فارس توقیف کرده است.
سرهنگ احمد حاجیان فرمانده ناو 412 ذوالفقار در پارسیان جنوبی گفت: یک کشتی خارجی حامل گازوئیل قاچاق توقیف شده است. وی افزود: پس از بازرسی انجام شده، بیش از
150 هزار لیتر گازوئیل قاچاق کشف و 11 خدمه خارجی به مراجع قضایی معرفی شدند.
حاجیان ملیت کشتی یا جزئیات مربوط به زمان توقیف آن را ارائه کرد؛ اما به ملیت اعضای خدمه‌ اشاره نکرد. حاجیان گفت که برای حفاظت از اقتصاد ایران، یگان او با قاچاق سوخت در دریا «قاطعانه برخورد خواهد کرد».
ایران مکررا قایق‌هایی را که برای قاچاق سوخت در خلیج ‌فارس استفاده می‌شود، توقیف کرده است.