kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۶۰۴
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۶
مسئول سازمان بسیج مهندسین:

توان تولید بسیاری از محصولات را در داخل کشور داریم

مسئول سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن با بیان اینکه در دولت قبلی صددرصد وارد‌کننده بودیم، گفت: با اینکه بازارچه مرزی داشتیم اما این مرز مشترک صددرصد واردکننده بود.

علی توشه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بسیج، درباره نقش بسیج در رفع مشکلات اقتصادی کشور تصریح کرد: طبق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی «‌رونق اقتصادی فقط با تولید و فعال کردن ظرفیت‌های درونی محقق می‌شود.» ‌نمونه‌هایی از این ظرفیت‌ها در کشور ما معادن و نیرو‌های انسانی متخصص هستند. اقشار تخصصی بسیج با گردآوری ظرفیت‌های انسانی سعی دارند که در حوزه‌های تخصصی خود به رونق تولید، اشتغال‌زایی و رفع موانع تولید بپردازند. وی افزود: از ابتدای شکل‌گیری انقلاب اسلامی شاهد دستور بنیانگذار انقلاب جهت تاسیس بسیج بودیم. مفهوم این دستور این است که انقلابی که برای مردم است، قطعاً حفاظت و حراست از آن مردم هم باید به خود مردم واگذار شود.
مسئول سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن درباره اقدامات این سازمان برای تحقق راهبرد تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها گفت: با ذوق و شوق آماده‌ایم که ان‌شاءالله تا پایان سال، واحد‌های تولیدی که دچار عارضه و موانع هستند را با رفع موانع‌شان به تولید حداکثری برسانیم. همچنین بتوانیم واحد‌هایی را که به توقف خورده‌اند، به چرخه تولید بازگردانیم.
توشه افزود: قطعاً در مقابل واردات ایستادگی می‌شود چرا که توان تولید بسیاری از محصولات را در داخل کشور داریم و این امر قطعاً در ارزآوری تاثیرگذار است. به صورت قاطع عرض می‌کنم که در کشور ما نیازی به واردات مواد معدنی نداریم و در این زمینه صادرکننده هستیم. ما بسیاری از این ظرفیت‌ها را شناسایی کرده‌ایم. این سخن حضرت آقا که در سال ۹۴ خطاب به دولت آن ‌موقع فرمودند که معدن باید جایگزین نفت شود، نشان از ظرفیت عظیم در کشور ما دارد.
او با بیان اینکه تولید‌کننده قبل از تولید باید بداند که برای چه کسانی محصولاتش را تولید می‌کند، ادامه داد: بازار مصرف را به دو بازار مصرف داخلی و خارجی تقسیم کرده‌ایم و بازار مصرف خارجی ما هم به دو محیط نزدیک و دور تقسیم می‌شود. بازار مصرف نزدیک ما، ۱۵ کشور است که با آنها مرز داریم و نزدیک به 600 میلیون نفر جمعیت جامعه مخاطب ما برای تولید است و تمرکز ما به غیر از بازار داخلی، بر روی همسایگان است.
مسئول سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن با اشاره به اینکه باید بازارچه‌های مرزی را بازسازی کنیم و محصولات تولیدی داخل کشور را در آنجا به فروش برسانیم، تصریح کرد: در دولت قبلی صددرصد وارد‌کننده بودیم. اگر چه بازارچه مرزی داشتیم اما این مرز مشترک صددرصد وارد‌کننده بود. در اعداد و ارقامی که توسط دولت قبل اعلام ‌شد آمار صادرات بسیار پایین بود.
توشه با بیان اینکه بعد از انتخابات و تغییر دولت، توافقنامه‌ای با معاون وزیر صنعت و معدن نوشته شد، افزود: طبق این توافقنامه قرار شد تا دو ظرفیت سپاه و دولت در کنار همدیگر قرار بگیرند و تاکنون توانسته‌ایم نزدیک به دو هزار واحد را مانع‌زدایی کنیم.