kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۵۹۹
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۶
فرهنگ‌سازی در سایه کیفیت و تنوع نوشت‌افزار ایرانی - بخش دوم

استقبال مردمی از لوازم‌التحریر داخلی با ارتقای کیفیـت



در کنار نقشی که خانواده‌، رسانه و مراکز آموزشی و تربیتی در انتقال فرهنگ به فرزندان‌مان دارند، انتقال فرهنگ از طریق لوازمی که کودکان و نوجوانان با آن انس گرفته‌اند و تأثیر روانی آن را نمی‌توان نادیده گرفت، به همین خاطر می‌بایست با یک نگاه کارشناسانه و عمیق به اصلاح طرح‌های موجود پرداخت.
خوشبختانه در سال‌های اخیر با اقدام برخی تولیدکنندگان به طراحی شخصیت‌های ایرانی همچون شهدا بر روی نوشت‌افزار فرصت مناسبی را برای انتقال ارزش‌ها و معرفی شخصیت‌های ملی و مذهبی فراهم آورده‌اند. اگر این اقدامات با تنوع و جذابیت‌های مد نظر مصرف‌کنندگان از جمله نوجوانان و جوانان توأم شود قطعاً جایگزین مناسبی برای انواع خارجی می‌باشد.
اهمیت نقش مسئولین در فرهنگ‌سازی
در کنار نقش خانواده و مدارس برای فرهنگ‌سازی در حوزه لوازم التحریر و نوشت‌افزار، تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان این محصولات نیز نیاز به حمایت جهت تولید محصولات با کیفیت در خور فرهنگ ایرانی- اسلامی دارند. برای این منظور لازم است تولیدکنندگان از مواد اولیه مرغوب استفاده کنند که این امر هزینه بالایی را می‌طلبد. دولت با کنترل قیمت مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان می‌تواند آنها را حمایت کند.
«قاسمی» فروشنده لوازم التحریر در گفت‌وگو با گزارشگر روزنامه کیهان از مشکلات موجود می‌گوید: «بعد از حدود 2 سال وضعیت بازار رو به بهبودی است. مردم تمایل بیشتری به خرید محصولات ایرانی نشان می‌دهند اما در این بین مشکلاتی نیز وجود دارد که یکی از آنها طرح‌های خارجی موجود بر روی این لوازم و دیگری قیمت بالای آنها نسبت به کالای مشابه خارجی است.»
وی می‌افزاید: «تعدادی از مصرف‌کنندگان که تمایلی به خرید کالای ایرانی ندارند، تجارب ناموفق گذشته را دلیل آن عنوان می‌کنند، در حالی که لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار ایرانی موجود در بازار نسبت به قبل از کیفیت بالاتری برخوردار است و مصرف‌کنندگان باید به این موضوع توجه داشته باشند.»
این فروشنده با تأکید بر نقش تبلیغات در ترغیب مردم به استفاده از لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار با طرح‌های ایرانی- اسلامی می‌گوید: «فرهنگ‌سازی در این حوزه نیازمند تبلیغات گسترده است تا مردم برندهای برتر و طرح‌های برگزیده را بشناسند.» یکی از راه‌هایی که منجر به افزایش فروش لوازم التحریر و نوشت‌افزار با طرح‌های ایرانی- اسلامی می‌شود، ایجاد مزیت رقابتی است که این مزیت می‌تواند قیمت مناسب آن نسبت به نوع مشابه خارجی باشد.
فروشنده دیگری در گفت‌وگو با گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: «در بازار قیمت لوازم التحریر و نوشت‌افزار ایرانی بیشتر از مشابه خارجی است. در این رابطه برای تنظیم قیمت‌ها باید از فروشندگان مواد اولیه و هزینه‌های جانبی مؤثر در بهای تمام شده در جهت کنترل قیمت‌ها از سوی مسئولین اقدامات لازم صورت گیرد.»
وی در ادامه می‌گوید: «یک فروشنده با احتساب اجاره بهای ملک،‌مالیات‌های سنگینی که بدون در نظر گرفتن کسادی بازار بر او تحمیل می‌شود و سایر هزینه‌ها، چطور می‌تواند سود خود را حداقل کند. به ناچار برای جبران هزینه‌هایش، سودش را بیشتر می‌کند و با توجه به قیمت بالای خرید توسط فروشنده، مصرف‌کننده هم باید قیمت بالاتری را بپردازد که این امر سبب نارضایتی او می‌شود. اما اگر دولت و نهادهای اجرایی نظارت کافی بر پروسه تهیه، تولید و عرضه این محصولات داشته باشند با کنترل قیمت‌ها تولیدکننده، فروشنده و مصرف‌کننده همگی رضایت خواهند داشت.»
وی همچنین می‌افزاید: «علاوه بر نظارت در بخش تولید لوازم التحریر و نوشت‌افزار ایرانی، با استفاده از مشاوره‌های تخصصی و در نظر گرفتن الگوهای مناسب باید به اصلاح طرح‌های موجود بپردازیم و با یک برنامه‌ریزی صحیح و بلندمدت توجه مصرف‌کننده را معطوف به طرح‌های ایرانی- اسلامی کنیم.»
فرهنگ‌سازی در سایه کیفیت و تنوع
پایه و اساس فرهنگ‌سازی در حوزه‌های مختلف از جمله لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار ایرانی ابتدا از خانواده آموزش و پرورش و سایر محیط‌های مرتبط بنا نهاده می‌شود. اما علی‌رغم تلاش‌هایی که در سال‌های اخیر در این حوزه انجام شده، هنوز به توفیق کامل نرسیده است و برای رسیدن به موفقیت و ایجاد تنوع و بالا بردن کیفیت هماهنگی و همکاری سایر رسانه‌ها و نهادها را می‌طلبد.
«حمید رضا فولادگر» رئیس کمیسیون حمایت از تولید مجلس دهم، در گفت‌وگو با گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: «بحث حمایت از کالای ایرانی اهمیت زیادی دارد به گونه‌ای که رهبر معظم انقلاب سال‌ها قبل آن را مطرح و یک سال را با این عنوان نام‌گذاری کردند. حمایت از کالای ایرانی در سال‌های اخیر مورد بحث قرار گرفته و سیاست‌ها و راهکارهایی هم در این خصوص مطرح گردید که مقام معظم رهبری به هر سه قوه ابلاغ کردند. در بخشی دیگر قوانین، دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌هاست که روشن است و توسط دولت اجرا می‌شود. بخشی هم مربوط به فرهنگ‌سازی است که موضوع گفت‌وگوی ماست که باید به بهترین نحو انجام شود.»
وی می‌افزاید: «سیاست‌های روشنی در این بخش وجود دارد که توسط نماینده‌ها بخوبی حمایت می‌شود. اما اگر گاهی خلاء یا نقص قانونی هم وجود داشته باشد می‌توان آن را تکمیل کرد. به مرحله اجرا که وارد می‌شویم دقت بیشتری لازم است تا با بخشنامه‌های تنبیهی و تشویقی بیشتر قوانین را به درستی اجرا کنیم.»
فولادگر با اشاره به اهمیت لوازم‌التحریر و نوشت‌افراز در بین کالاهای ایرانی، می‌گوید: «فرهنگ‌سازی در این حوزه از خانواده شروع می‌شود. والدینی که خودشان می‌خواهند برای فرزندانشان لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار تهیه کنند دقت لازم را به عمل آورند. اگر چنانچه فرزندان خودشان در انتخاب این لوازم نقش دارند باید برای انتخاب درست راهنمایی و هدایت شوند تا به درستی تصمیم بگیرند. در مرحله بعد اولیای مدارس نقش پررنگی دارند و همچنین رسانه‌های ملی، خبری و فضای مجازی می‌تواند در این حوزه نقش بسزایی را ایفا کنند.»
وی همچنین می‌گوید: «یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در این بخش کیفیت است. خوشبختانه در سال‌های اخیر تولیدکنندگان خوب کشورمان کیفیت محصولاتشان را بالا برده‌اند به‌گونه‌ای که قادر به رقابت با مشابه خارجی هستیم و در مواردی حتی می‌توانیم از آنها پیشی بگیریم و حرفی برای گفتن داشته باشیم. کالاهایی هم که کیفیت پایین‌‌تری دارند باید به دقت بررسی شوند و برای افزایش کیفیت‌شان اقدام گردد به‌طوری که با اعمال طرح‌های تشویقی و تنبیهی برای استانداردهای اختیاری در جهت رسیدن به کیفیت مطلوب قدم برداریم که البته در قوانین هم پیش‌بینی شده است.»
مشاور وزیر اقتصاد ضمن تاکید بر اهمیت اجرای قوانین و رعایت دستورالعمل‌ها توسط دستگاه‌ها، می‌گوید: «خود دستگاه‌ها هم باید در جهت فرهنگ‌سازی فعال باشند چندسال قبل در جلسه‌ای که از تولیدکنندگان لوازم‌التحریر دعوت به عمل آمده بود حضور داشتم و با تعدادی از مسئولین حاضر در جلسه در حال مطرح کردن مشکلات بودند. یکی از تولیدکنندگان از داخل جامدادی روی میز جلسه مدادی را برداشت و خطاب به من گفت، همین الان که در حال گفت‌وگو درخصوص مشکلات‌مان هستیم، مدادی که این‌جا از آن استفاده می‌شود از نوع خارجی است و این در حالی است که ما در کشورمان مدادهای باکیفیت بسیاری را تولید می‌کنیم. طی مکاتباتی موارد را ضمیمه نامه رسیدگی برای مسئول خرید دستگاه مربوطه فرستادیم. بنابراین ضرورت دارد دستگاه‌ها هم از طریق استفاده از لوازم‌التحریر، نوشت‌افزار و لوازم اداری‌شان شروع به فرهنگ‌
سازی کنند.»
چاره‌اندیشی دولت
برای کسادی بازار لوازم‌التحریر
در حالی که برخی مقاطع تحصیلی بازگشایی شده‌اند و سایر مقاطع هم در آستانه بازگشایی هستند، خانواده‌ها و فعالین صنف لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار همگی از بابت تورم و افزایش قیمت‌ها نگرانند. منشأ این نگرانی‌ها بی‌توجهی دولت قبلی در جهت جبران خسارت‌های وارده بر این اصناف در دوران کرونا و تورم غیرقابل کنترل بوده است. لذا انتظار می‌رود دولت فعلی در جهت جبران این خسارات و حمایت از تولیدکنندگان، عرضه‌کنندگان و مصرف‌کنندگان لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار ایرانی اقدامات مناسبی را انجام دهد.
رئيس کمیسیون حمایت از تولید مجلس دهم در این باره می‌گوید: «برای جبران خسارات وارده بر تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار طی اعلام رئيس اتحادیه این صنف لازم است علل و عوامل مسبب خسارات بررسی شوند از جمله اینکه آیا در کنار کاهش فروش لوازم‌التحریر ایرانی، نوع خارجی در بازار افزایش یافته و اگر این‌طور است این واردات از چه کانالی و به چه شکلی انجام شده است. به این ترتیب با بررسی محدودیت‌ها و اشکالات آن در جهت رفع آن اقدام گردد. زیرا کالایی که در داخل کشور به اندازه نیاز موجود باشد، نباید وارد شود.»
وی می‌افزاید: «به فرض از این مرحله هم بگذریم و مجوزهای لازم را برای واردات بگیریم و تعرفه‌ای در آن اعمال شده باشد. تعرفه واردات باید به‌گونه‌ای باشد که واردات بی‌رویه نداشته باشیم. در واقع از طرح‌های تنبیهی استفاده کنیم و برای اقلامی که به واردات آن نیازی نیست تعرفه‌های سنگین در نظر بگیریم تا برای واردکنندگان به صرفه نباشد. نه اینکه اجناس خارجی ارزان‌تر از نوع ایرانی باشد و لوازم‌التحریر تولید داخل بتواند با نوع خارجی رقابت کند. همه این مجموعه با همکاری و هماهنگی می‌توانند مشکلات مربوطه را حل کنند.»
فولادگر با اشاره به قیمت بالای لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار تولید داخل نسبت به نوع خارجی و تعمیم این مشکل به سایر کالاها، می‌گوید: «قیمت لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار داخلی به نسبت خارجی بالاست. در سایر کالاها هم این تفاوت قیمت وجود دارد.
متاسفانه در تولید بسیاری از محصولات ایرانی قیمت تمام شده به نسبت مشابه خارجی بیشتر است. در بررسی‌های به عمل آمده به دو گروه از دلایل عمده می‌رسیم. گروه اول مباحث اقتصادی تولید است. به‌طوری که مشکلات اقتصادی کشور روی تولید داخلی هم سایه
افکنده است.»
وی ادامه می‌دهد: «خوشبختانه در مسائل کیفی تولید از قبیل امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، اطلاعات علمی و نیروی انسانی ماهر کمبودی نداریم. فناوری هم در دنیای امروز قابل دسترسی است.
عمده مشکلات تولیدکنندگان ما منابع نقدینگی و تامین آن است از آن جمله می‌توان به بالا بودن هزینه تسهیلات بانکی، بیمه‌ای، مالیاتی، گمرکی، مسائل مربوط به واردات مواد اولیه و صادرات اشاره کرد. اینها بخشی از مسائل خرد و کلان اقتصادی است که در بحث تولید داخل تاثیرگذار است و قیمت تمام شده را بالا می‌برد.»
مشاور وزیر اقتصاد با تاکید بر نقش عوامل مدیریتی بر افزایش قیمت تولیدات داخلی می‌افزاید: «گروه دوم عوامل مدیریتی است که یک بخشی از آن بهره‌وری است. به‌دلیل پایین بودن بهره‌وری، طبیعتا قیمت تمام شده بالا می‌رود که نیاز به اصلاح ساختار دارد که بسیاری در دست تولیدکننده است که باید از کارگاه‌ و کارخانه‌ شروع شود و بخشی هم مدیریت در سطح کشور است که اداری است. در واقع مربوط به بوروکراسی، دیوان‌سالاری و مقررات دست و پا گیر است. برای اصلاح گروه دوم هزینه زیادی نیاز نیست و قابل حل است. با افزایش بهره‌وری و کاهش بوروکراسی و شفافیت ساختار اداری و حاکم نمودن دولت الکترونیک به جای مقررات پیچیده می‌توان آنها را اصلاح کرد.»
به گفته فولادگر تا گروه اول که مسائل اقتصادی کشور است و هزینه تولید را بالا می‌برد و با امور بانکی، بیمه‌ای، مالیاتی و در واقع به مسائل عمده اقتصاد گره خورده است، حل نشوند متاسفانه این مشکلات همچنان وجود دارد. نه تنها در حوزه لوازم‌التحریر بلکه در بسیاری از محصولات تولیدی دیگر شاهد این مشکلات
خواهیم بود.