kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۵۵۵
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۴

کیسینجر: چین به تایوان حمله نمی‌کند

«هنری کیسینجر»، وزیر خارجه اسبق آمریکا گفت که پیوستن نهایی تایوان و چین هدف پکن است، اما چین به این جزیره حمله نمی‌کند.

کیسینجر که در برقراری رابطه میان آمریکا و چین با اجرای سیاست معروف به «دیپلماسیِ پینگ پنگ» در سال ۱۹۷۲ نقش مهمی ایفا کرد، به شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گفت: « انتظار ندارم که مثلاً در یک دوره 10 ساله، یک حمله همه‌جانبه به تایوان انجام شود.» کیسینجر با اشاره به گفت‌وگوی مجازی «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در هفته گذشته با «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین، خاطرنشان کرد که وضعیت پیرامون تایوان از زمانی که او و «ریچارد نیکسون» رئیس‌جمهور وقت آمریکا با چین در اوایل دهه 1970 ارتباط برقرار کردند، تغییر چندانی نکرده است.
کیسینجر گفت: «من معتقدم که پیوستن نهایی تایوان و چین، ایجاد نهایی چین واحد، هدف پکن است، همان‌طور که از زمان ایجاد دولت فعلی چین بوده و احتمالاً در هر دولت چین، تایوان به عنوان بخشی تاریخی از چین در نظر گرفته شده که توسط ژاپن به زور گرفته شده بود. این دقیقاً همان موقعیتی بود که من و نیکسون در اولین تماس با چین با آن مواجه شدیم.»
گفتنی است، در حالی که تایوان در چند وقت اخیر به یکی از محل‌های اصلی کشمکش‌ بین غرب و چین تبدیل شده است، «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین اعلام کرد، تایوان قطعاً به سرزمین اصلی چین بازمی‌گردد. رئیس‌جمهور چین در سخنرانی‌اش تأکید کرد: «هیچ کس نباید عزم و توان بالای مردم چین در دفاع از حق حاکمیت ملی و تمامیت ارضی را دست‌ِکم بگیرد. وظیفه تاریخی اتحاد مجدد کامل با سرزمین مادری باید محقق شود و قطعاً محقق خواهد شد.» از سوی دیگر، دفتر ریاست جمهوری تایوان تاکید دارد آینده این منطقه در دستان مردم آن است و جریان اصلی باور مردمی در انکار مدل «یک کشور، دو نظامِ» چین کاملاً واضح است.
به‌دنبال هژمونی و سلطه‌گری نیستیم
خبر دیگر از چین که روز گذشته منتشر شد آن‌که رئیس‌جمهور چین می‌گوید «پکن در بحبوحه افزایش تنش‌ها با آمریکا و غرب درخصوص مسائل موجود در دریای جنوبی چین، هرگز برای همسایگان کوچک منطقه‌ای خود «قلدری» نخواهد کرد. به نوشته فارس، وی توضیح داد: ‌«چین هرگز به دنبال هژمونی نیست و از مساحت بزرگ خود برای فشار بر کشورهای کوچک‌تر استفاده نمی‌کند و با آسه‌آن برای از بین بردن مداخلات خارجی همکاری خواهد کرد.»