kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۵۲۲
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۲
  عضو هیئت ‌مدیرهاتحادیه باغداران خبر داد

افزایش تولید سیب و مرکبات در کشور

عضو هیئت ‌مدیره اتحادیه باغداران کشور از افزایش تولید پرتقال، نارنگی و سیب در سال جاری خبر داد و گفت: بارندگی‌های اخیر باعث شد که محصولات ۲۰ تا ۲۵ روز زودتر به دست بیاید.
مجتبی شادلو در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سؤال که آیا بارش‌های اخیر آسیبی به محصولات باغی رسانده است یا خیر؟ گفت: بارندگی‌های اخیر برای باغات بسیار خوب بوده و باعث شد که محصولات حتی ۲۰ تا ۲۵ روز هم زودتر به دست بیایند. از طرفی سرمای سختی هم نداشتیم و به همین دلیل خسارت ناشی از سرمازدگی هم نداریم.
وی ادامه داد: مرکبات به دست آمده از نظر کمیت و کیفیت در شرایط خوبی هستند و برداشت آنها آغاز شده است. کشاورزان نیز باید در فرصت بین بارش‌ها اقدام به جمع‌آوری محصولات کنند.
عضو هیئت ‌مدیره اتحادیه باغداران کشور با بیان اینکه برآوردها نشان می‌دهد تولید نارنگی امسال در مقایسه با سال قبل ۱۵ درصد افزایش داشته است، گفت: نارنگی‌های تخم ژاپنی و واریته انشو برداشت شده است و بعد از آن نوبت برداشت نارنگی یافا و پچ است. دست آخر یعنی یکماه آینده نیز نارنگی‌های جنوبی در استان‌های فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان که کیفیت بالایی هم دارند، برداشت خواهند شد.
شادلو تصریح کرد: در حال حاضر پرتقال‌های شمال و جنوب هم قابلیت برداشت دارند، زیرا به دلیل شرایط آب و هوایی زودتر به دست آمده‌اند. بایستی زودتر این محصولات برداشت شوند تا ضایعات کاهش یابد.  
او با اشاره به اینکه در سیب هم امسال نسبت به سال قبل۳۰ درصد افزایش تولید داشتیم، گفت: به دلیل گران بودن تدارکات جمع‌آوری و زود به دست آمدن محصول، به هنگام برداشت سیب با ضایعات بسیاری مواجه شدیم.  
نوسان 230 درصدی قیمت گوجه‌فرنگی
در عین حال بر اساس آمارهای مرکز آمار ایران در تابستان ۱۴۰۰ متوسط قیمت فروش یک کیلوگرم گوجه فرنگی در کل کشور ۳۶۷۸ تومان بوده است که قیمت فروش این محصول نسبت به تابستان ۱۳۹۹، معادل ۲۳۰ درصد افزایش داشته است.
همچنین در تابستان ۱۴۰۰ متوسط قیمت فروش یک کیلوگرم سیب زمینی در کل کشور
۲۹۴۰ تومان بوده است که قیمت فروش این محصول در تابستان ۱۴۰۰ نسبت به تابستان ۱۳۹۹، معادل 
90 درصد افزایش یافته است.
در سطح شهر تهران نیز بر اساس مشاهدات میدانی متوسط قیمت هر کیلوگرم گوجه فرنگی در تابستان ۱۴۰۰، حدود هفت تا ۱۳ هزار تومان و در تابستان ۱۳۹۹ حدود ۳۹۰۰ تا ۴۲۰۰ تومان بوده است. همچنین هر کیلوگرم سیب زمینی در تابستان  ۱۳۹۹ نیز به قیمت حدود سه تا چهار هزار تومان و در تابستان ۱۴۰۰ با قیمت حدود پنج تا هفت هزار تومان به مصرف‌کنندگان عرضه شده 
است.