kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۴۸۲
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۷

آمریکا در جنگ یمن 63 میلیارد دلار سلاح به آل سعود فروخته است

داده‌های وزارت دفاع آمریکا حاکی از آن است که با وجود اعلام دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور این کشور بر توقف حمایت آمریکا از جنگ علیه یمن، جریان فروش سلاح‌های آمریکایی به سعودی ادامه دارد و به 63 میلیارد دلار رسیده است.

آمریکا که منافع اقتصادی‌اش با ریختن خون مردم تأمین می‌شود، معلوم است که انگیزه کافی برای برافروخته نگاه داشتنِ جنگ‌ها را دارد. یک بررسی دقیق نشان داد که قراردادهای تسلیحاتی به ارزش ۲۸.۴ میلیارد دلار از سال ۲۰۱۵ منعقد شده است که ۲۰ قرارداد به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار را که دولت جو بایدن در سال جاری آن را تصویب کرده است شامل می‌شود. به گزارش المیادین، آل‌سعود در همان بازه زمانی، حدود ۳۴ میلیارد دلار برای خرید اسلحه از طرف‌های دیگر هزینه کرده است. خرید نظامی این کشور از منابع آمریکایی از آغاز تجاوز به یمن تاکنون حدود ۶۳ میلیارد دلار برآورد می‌شود. با این آمار روشن می‌شود که گرچه این جنگ جز رسوایی برای رژیم آل‌سعود نداشته است، آما نانِ کلانی برای آمریکایی‌ها داشته است، نانی که خورش آن خون زنان و کودکان بی‌گناه یمنی است.
مرگ روزانه ۳۰۰ کودک یمنی!
خبر دیگر از جنگ یمن آنکه «نجیب القباطی» معاون وزیر بهداشت یمن شنبه شب درخصوص پیامدهای جنگ چندین ساله این کشور اعلام کرده: «روزانه بیش از ۳۰۰ کودک زیر پنج سال در نتیجه جنگ، گرسنگی، بیماری و محاصره و آثار فاجعه‌آمیز آن‌جان خود را از دست می‌دهند.» القباطی این را هم گفته که ۴۳ درصد نوزادان تازه متولد شده که ناقص‌الخلقه و نارس هستند به دلیل نبود امکانات و تجهیزات پزشکی زنده نمی‌مانند. به گزارش تقریب، «عبدالعزیز بن حبتور» نخست‌وزیر دولت نجات ملی مورد حمایت انصارالله یمن نیز گفت که جنگ و محاصره تحمیلی علیه کشورش تأثیرات منفی برای کودکان داشته و از آغاز جنگ، آنها نخستین قربانیان آن بوده‌اند.
باید افزود، در حالی که عملیات‌های مختلف ارتش یمن نظامیان و پایگاه‌های آل‌سعود را مورد هدف قرار می‌دهد، ائتلاف سعودی غیرنظامیان را قربانی می‌کنند.. به گزارش شنبه‌شبِ کانال تلگرامی المسیره، حمله ارتش سعودی به منطقه مرزی در شمال یمن باز هم از بین غیرنظامیان قربانی گرفت حمله توپخانه‌‌ای ارتش سعودی به منطقه الرقو در شهر مرزی منبه در استان صعده یمن به کشته شدن دست‌کم یک شهروند یمنی و زخمی شدن سه نفر دیگر منجر شد.