kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۴۵۶
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۹
معاون وزیر نفت خبر داد

پیش‌فروش 2 میلیارد لیتر بنزین با قیمت پایین در دولت قبل!

معاون وزیر نفت از پیش‌فروش 2 میلیارد لیتر بنزین با قیمت پایین در دولت قبل خبر داد.

جلیل سالاری در نشست خبری با خبرنگاران بیان کرد: در دولت گذشته هیچ شفافیتی وجود نداشت. برای مثال در برخی واگذاری پالایشگاه‌ها ابهاماتی وجود دارد. در حوزه مجاری عرضه 200 جایگاه واگذار شده‌اند که اصلا نحوه واگذاری و قیمت آن شفاف نیست.
وی ادامه داد: دولت گذشته دو میلیارد لیتر سوخت پیش‌فروش کرده است، بدون اینکه این سوخت‌ها را تحویل دهد. یعنی 74 میلیون دلار پول اخذ شده است، ولی سوختی به متقاضیان داده نشده است. ضمنا این سوخت را با قیمت ثابت در سال گذشته به فروش رسانده‌اند.
به گزارش خبرگزاری فارس، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی افزود: یعنی دولت قبل در سال گذشته بنزین را با نرخ ثابت تنی 300 دلار پیش‌فروش کرده است، در حالی که الان قیمت بنزین تنی 850 دلار است. پول را هم همان زمان دریافت کرده‌اند و تعهد برای دولت فعلی ایجاد شده است. تازه با تعیین قیمت ثابت به دولت فعلی ضرر هم زده‌اند. بنده نمی‌دانم چرا دستگاه‌های نظارتی به این موضوع به طور جدی ورود نمی‌کنند.
سالاری خاطرنشان کرد: وزارت نفت دولت قبل شرکت ملی پالایش و پخش را از هر گونه کار توسعه‌ای سلب کرده بود، بدین صورت در دوران زنگنه هیچ مخزن ذخیره‌سازی در کشور احداث نشد، در حالی که با توجه به رشد مصرف نیاز کشور احداث مخازن و توسعه خطوط لوله را ایجاب می‌کرد.
وی بیان کرد: دولت سیزدهم درحالی روی کار آمد که چهار هزار نفتکش از ناوگان حمل سوخت کشور به دلیل بی‌تدبیری‌ها از چرخه خارج شده بودند و از طرفی ظرفیتی نیز برای افزایش انتقال سوخت از طریق خط لوله ایجاد نشده بود.
این مسئول گفت: دولت سیزدهم درحالی آغاز به کار کرد که سوخت مایع مخازن نیروگاه‌ها 20 درصد پایین‌تر از مدت مشابه در سال گذشته بود. با برنامه‌ریزی که انجام شد دو هزار و 300 نفتکش جدید وارد ناوگان حمل سوخت کشور شدند و الان حدود 70 درصد موجودی نیروگاه‌ها از سوخت دوم پر شده است.
سالاری یادآور شد: سال گذشته در مجموع 16 میلیارد لیتر سوخت مایع در نیروگاه‌ها مصرف شد که این میزان با توجه به رشد مصرف برق و گاز در سال جاری و همچنین کاهش ظرفیت برقابی‌ها قطعا افزایش خواهد یافت.
وی اعلام کرد: مصرف بنزین در ماه جاری 90 میلیون لیتر در روز و این رقم در سال گذشته 75 میلیون لیتر در روز بوده است که البته این کاهش مصرف تحت تاثیر محدودیت‌های کرونایی رقم خورده بود. مصرف گازوئیل نیز از 80 میلیون لیتر در سال گذشته به 83 میلیون لیتر رسیده است. میزان تولید بنزین کشور نیز 103 میلیون لیتر در روز است.