kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۳۷۴
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۳
عضو شورا با اشاره به اخلال دیروز در بخشی از مترو:

رفع نواقص متروی تهران در دستور کار شورای شهر است

 

عضو کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران از تلاش مدیریت شهری برای حل مشکلات متروی تهران خبر داد.
صبح دیروز توقف نیم ساعته یک قطار به دلیل نقص فنی در داخل ایستگاه، سیستم مترو را دچار اختلال کرد و موجبات نارضایتی مردم را فراهم آورد.
در همین زمینه، عضو کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران با اشاره به حادثه صبح دیروز در متروی تهران به خبرگزاری ایسنا گفت: واقعیت این است که در دوره گذشته مدیریت شهری، اقدامی در حوزه تکمیل زیرساخت‌ها انجام نشده است. پایانه و تعمیرگاه در ابتدا و انتهای همه خطوط نیست تا اصطلاحا قطارها روی چاله رفته و هر شب سرویس شوند به همین دلیل قطارها بازبینی ساده شده و در صورت بروز مشکل توسط یدک‌کش به تعمیرگاه منتقل می‌شود که باید مسافت طولانی طی شود تا به پایانه‌ای برسد.
حجت‌الاسلام آقامیری با بیان اینکه در حال حاضر سیاست مدیریت شهری این است که تعداد پایانه و تعمیرگاه‌ها را افزایش دهد و همچنین طرحی دارند که بین خطوط ارتباطی ایجاد شود تا بتوان از تعمیرگاه و پایانه سایر خطوط نیز استفاده کرد، افزود: اتفاق‌هایی همچون توقف نیم ساعته قطار در صبح دیروز نشان می‌دهد که ناوگان ریلی‌مان پس از گذشت چندین سال مستهلک شده و نیازمند بازبینی جدی است و متاسفانه مدیریت دوره قبل اهتمامی در رفع نواقص نداشته است و در نظر داریم نواقص دوره قبلی مدیریت شهری را رفع کرده و به زودی طرح‌ و لوایحی برای مشکلات مترو به صحن شورا خواهد آمد.
وی با بیان اینکه دقت داشته باشید که ۱۴۰۰ واگن مترو کم داریم اظهار داشت: با این حال حرکت قطارها مدام پایش شده و درصدد رفع مشکلات و نواقص هستیم.
کمبود۴ ساله قطعات
و عدم اورهال قطارهای مترو
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو هم در مورد اتفاق صبح دیروز در متروی تهران و توقف نیم ساعته قطار به دلیل نقص فنی در سیستم ترمز در ایستگاه به ایسنا گفت: دقت داشته باشید که در دوران کرونا برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی تمام قطارهای مترو به کار گرفته شدند و اصطلاحا قطار استند بای نداریم، ما باید در هر ماه ۲ الی ۳ قطار را برای اورهال از خط خارج کنیم، اما در ۴ سال گذشته نهایتا یک قطار خارج شده و اورهالی روی قطارها به میزان کیلومتراژ نداشتیم و این سیاست که همه قطارها برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی وارد خط شوند دست ما را خالی گذاشته تا قطار کاملا آماده نداشته باشیم.
علی عبداله‌پور با بیان اینکه ۴ سال است که حتی یک قطعه برای مترو خریداری نشده و شدیدا دچار کمبود قطعه در بحث قطعات خارجی هستیم، افزود: در تامین قطعات داخلی مشکل نداریم اما فروشندگان خارجی نیز تمایلی به فروش قطعه به ما ندارند و اتفاقا یکی از مشکلات درگیری ترمزها نیز عدم دسترسی به قطعات خارجی است.
ارسال نامه به نهادهای امنیتی
برای وضعیت مترو
عبداله‌پور در پاسخ به این سؤال که ممکن است با توجه به این سخنان خطر بزرگتری در کمین مسافران باشد گفت: دقت داشته باشید که دوستان ما اشکالات فنی را حل می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که اتفاق بزرگتری رخ دهد و هر شب قطارها بازدید می‌شود و پس از تضمین ایمنی کامل وارد خط می‌شوند و اگر در حین حرکت نیز راهبر خطری را حس کند همچون اتفاقی که رخ داد از ادامه مسیر صرف نظر کرده و متوقف می‌شوند؛ اما دقت داشته باشید که تاخیر در اورهال دست ما را برای داشتن قطار آماده می‌بندد و من همین امروز دوسه نامه به نهادهای امنیتی نوشتم و آنها را در جریان وضعیت مترو قرار‌ دادم و باید بگویم که همه مسئولان در جریان هستند.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا قطعات خریداری نمی‌شود گفت: ما باید برویم وام بگیریم تا بتوانیم قطارها را اورهال کنیم و جالب است که صندوق کارآفرینی امید که قرار بوده وام ۱۸ درصد به مترو بدهد وثیقه‌های ما را قبول نمی‌کند و اصلا متوجه نیستند. بیمه حساب‌های ما را به دلیل بدهی بسته است و اصلا متوجه نیستند که مترو نه برای من و نه برای شهرداری بلکه برای مردم شهر است و اگر مثل همین امروز دچار مشکل شود همه باید پاسخگو باشند.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو با بیان اینکه ما نیاز به عمل داریم گفت: همگان در جریان کمبودها و مشکلات مترو هستند اما باید به وعده‌ها عمل شود و به کمک مترو بیایند.