kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۳۶۵
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۱

واکنش‌ها علیه تروریستی خواندن حماس توسط لندن؛ «دولت انگلیس تروریست است نه حماس»

 

سرویس خارجی-
طرف‌های یمنی و گروه‌های فلسطینی با صدور بیانیه‌هایی به تصمیم لندن مبنی بر تروریستی خواندن حماس اعتراض کردند و گفتند: «کسی که سزاوار تروریستی خوانده شدن است دولت انگلیس و سیاست شیطانی آن است که باعث ایجاد رژیم صهیونیستی شد.»
روز جمعه «پریتی پاتل» وزیر کشور انگلیس اعلام کرد که به دستور وی، هرگونه فعالیت گروه حماس در انگلیس است. وزارت کشور انگلیس، مقاومت رزمندگان فلسطینی در برابر اشغالگران قدس را تروریسم خواند و مدعی شد که حماس در اقدامات تروریستی دست دارد. انگلیسی‌ها پیش از این «کتائب القسام» شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین را تروریستی اعلام کرده بودند. این خباثت انگلیسی اما با واکنش‌های مختلفی در عرصه منطقه‌ای مواجه شده است.
گروه‌های فلسطینی با برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی از آغاز سلسله اقدامات ملی و مردمی علیه این تصمیم خبر دادند. بر اساس گزارش خبرگزاری «سما»، در بیانیه صادر شده آنها آمده ملت فلسطین یکپارچه این تصمیم انگلیس علیه حماس را مردود می‌داند و آن را چراغ سبز به رژیم اشغالگر برای ادامه جنایت‌هایش علیه ملت فلسطین برمی‌شمرد: «این اقدام را هدف گرفتن مستقیم ملت فلسطین و نادیده گرفتن حق مشروع آن در مبارزه برای آزادی از اشغالگری و نیز ادامه سیاست استعماری انگلیس می‌دانیم.» گروه‌های فلسطینی در ادامه از دولت انگلیس خواستند از این تصمیم منصرف شود و از پارلمان انگلیس هم خواستند به این طرح رأی مثبت ندهد.
واکنش حماس
جنبش مقاومت اسلامی حماس، نیز با ابراز تأسف از این تصمیم اعلام کرد که انگلیس همچنان در مسیر اشتباه گذشته خود به سر می‌برد. به نوشته وبگاه فلسطین الیوم، در بیانیه جنبش حماس آمده «دولت انگلیس به جای عذرخواهی و تصحیح اشتباهات تاریخی خود در حق مردم فلسطین، چه درخصوص اعلامیه شوم بالفور و چه درخصوص دوره قیمومیت که خاک فلسطین را به جنبش صهیونیسم واگذار کرد، اکنون علیه قربانیان به یاری تجاوزکاران برخواسته است.»
تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در ارتباط با اقدام اخیر انگلیس در تروریستی خواندن جنبش مقاومت اسلامی فلسطین بیانیه‌ای صادر کرد. پایگاه خبری «امد» فلسطین، گزارش داد که نسخه‌ای از بیانیه وزارت امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین را دریافت کرده که در آن رام‌الله این اقدام انگلیس را محکوم و آن را «تجاوزی غیرموجه علیه ملت فلسطین» قلمداد کرده است. حتی تشکیلات خودگردان در ارتباط با این خدمت انگلیس به صهیونیست‌ها تأکید کرده که لندن با این اقدام در مسیر صلح و تلاش‌های صورت گرفته برای تثبیت آتش‌بس و باز‌سازی نوار غزه مانع تراشی کرده است.
واکنش یمنی‌ها
بر اساس وب‌سایت رسمی انصارالله، دفتر سیاسی این جنبش یمنی با صدور بیانیه‌ای این اقدام انگلیس را محکوم و اعلام کرد، این اقدامات انگلیس در چارچوب عادی‌‌سازی روابط و نابودی آرمان فلسطین در راستای خدمت به رژیم غاصب و اشغالگر صهیونیست انجام می‌شود. انصارالله در ادامه ملت‌های عربی و اسلامی را به یاری مسئله فلسطین و رد اقدامات جنایتکارانه انگلیس علیه مجاهدان فلسطین و ملت مظلوم فلسطین فراخواند. انجمن علمای یمن نیز با صدور بیانیه‌ای همبستگی کامل خود با حماس را اعلام کرد: «این سیاست انگلیس بود که راه را برای ورود صهیونیست‌ها به سرزمین فلسطین و اقدام آنها به نسل کشی هموار کرد. کسی که سزاوار تروریستی خوانده شدن است دولت انگلیس و سیاست شیطانی و ظالمانه آن است که باعث ایجاد رژیم صهیونیستی شد... تصمیم انگلیس مانند تاج افتخاری بر سر حماس است که در برابر رژیم صهیونیستی غاصب که هزاران جنایت و کشتار علیه زنان و کودکان به راه‌انداخته، ایستاده است.»
موشک‌های حماس
از سوی دیگر، منابع ارشد در عملیات ستادکل ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرده‌اند که «آویو کوخاوی» رئیس‌این ستاد، ماه گذشته از همه طرف‌های مشارکت‌کننده در ارتش این رژیم از جمله سرویس امنیت عمومی رژیم صهیونیستی (شاباک) خواسته یک برنامه تهاجمی گسترده «برای مقابله با تهدید خطرناک موشک‌های جنبش حماس و جهاد اسلامی فلسطین» تهیه کنند. به گزارش پایگاه اینترنتی رأی الیوم، وب‌سایت صهیونیستی والا به‌نقل از این منابع ارشد ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرده، بر اساس دستورات رئیس‌ستادکل ارتش رژیم صهیونیستی این طرح با هدف کاهش توانایی فلسطینیان برای پرتاب راکت با بردهای مختلف به سراسر سرزمین‌های اشغالی است.