kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۳۶۱
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۱

کوتاه از سراسر جهان

 

لبنان
ان.بی.ان: شیخ «نبیل قاووق» عضو شورای مرکزی حزب‌الله لبنان گفته زمان آن فرا رسیده که آمریکا و عوامل آن متوجه شوند مقاومت، قوی‌تر از آن است که محاصره و شکسته و عزیزتر از آن است که تحقیر شود...هویت مقاومت لبنان ریشه دار است و تضعیف آن، قبل و بعد از انتخابات [لبنان] امکان‌پذیر نخواهد بود.
چین
ایرنا: اداره نظارت بر بازار چین چند غول حوزه فناوری این کشور از جمله شرکت‌های علی بابا، بایدو، جی دی و جیلی را به دلیل گزارش نکردن چند مورد معامله قدیمی به دولت جریمه کرده است. اداره نظارت بر بازار چین روز شنبه اعلام کرده این شرکت‌ها را به دلیل عدم اعلام ۴۳ مورد معامله مربوط به سال ۲۰۱۲ جریمه می‌کند چرا که آنها قوانین ضد انحصاری را نقض کرده‌اند.
سودان
آناتولی: کمیته پزشکان سودان می‌گوید در پی کشته شدن یک معترض دیگر بر اثر اصابت گلوله در تظاهرات چهارشنبه گذشته، شمار قربانیان اعتراضات از ۲۵ اکتبر (3 آبان) تاکنون، به ۴۰ نفر افزایش یافته است. این کمیته به عنوان یک تشکل غیر‌دولتی در بیانیه‌اش آورده که، با جان باختن «محمد آدم‌هادون» (۱۶ ساله) بر اثر اصابت گلوله به سر و پا در حوادث اعتراضی چهارشنبه گذشته، شمار کلی کشته‌ها به ۴۰ نفر افزایش یافت و شمار کشته شدگان اعتراضات چهارشنبه گذشته نیز به ۱۶ نفر رسید.
نیکاراگوئه
باشگاه خبرنگاران: در پی دخالت‌های آمریکا در امور داخلی نیکاراگوئه، دولت این کشور به صورت رسمی خروج از سازمان کشور‌های آمریکایی را اعلام کرد. در نامه‌ای که به امضای «دنیس مونکادا» وزیر خارجه این کشور رسیده، خطاب به دبیرکل سازمان کشور‌های آمریکایی، تصریح شده: «این نامه را برای شما می‌نویسم تا تصمیم تزلزل ناپذیر خود را مبنی بر محکوم کردن منشور سازمان کشور‌های آمریکایی، مطابق با ماده ۱۴۳ که خروج قطعی و استعفای نیکاراگوئه را از این سازمان آغاز می‌کند، رسما به اطلاع شما برسانم.»