kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۳۵۷
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۰
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی:

گرانفروشی مرغ به دلیل نبود نظارت پس از کشتارگاه است

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی با بیان اینکه قیمت مصوب مرغ (٣١هزارتومان) منطقی است، گفت: فروش مرغ با قیمت‌های بالاتر از این رقم گران‌فروشی و اجحاف به مصرف‌کننده است.


حبیب اسدالله‌نژاد در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر، در واکنش به افزایش قیمت مرغ در بازار به ۴۰ هزار تومان‌، اظهار داشت: تأمین مرغ در کشور تقریبا شرایط مطلوبی دارد و به طور نسبی مرغ مورد نیاز در حال تأمین است و بخشی هم از طریق واردات یا ذخایر تامین شده است.
او با اشاره به اینکه به دلیل عدم تأمین کامل جوجه یک روزه گوشتی، تولید مرغ نیز به طور کافی و کامل انجام نمی‌شود، تصریح کرد: با وجود اینکه قیمت مصوب جوجه یک روزه گوشتی از ۴۲۰۰ تومان
به شش هزار تومان افزایش پیدا کرده اما همچنان قیمت آن در بازار تقریباً دو برابر نرخ مصوب و حدود ۱۱ هزار تومان است.
مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور تأکید کرد: اشکالی که در این زمینه وجود دارد، بحث نظارت است که باعث شده قیمت مرغ در مراکز خرده‌فروشی افزایش پیدا کند. تا زمان تحویل مرغ به کشتارگاه، نظارت‌های سخت بر این فرآیند صورت می‌گیرد اما بعد از این مرحله، بازار رها شده و نظارت کافی و دقیق وجود ندارد. به همین جهت عده‌ای نیز دست به سودجویی می‌زنند.
اسدالله نژاد با بیان اینکه همین مسئله منجر به این شده که مرغ با نرخ مناسب به دست مردم نرسد، گفت: نرخ مصوب
۳۱ هزار تومان برای مرغ منطقی و کارشناسی شده است و فروش مرغ با قیمت‌های بیش از این رقم، گران‌فروشی و اجحاف در حق مصرف‌کننده است.
او با بیان اینکه برای ماه جاری ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه در داخل تولید می‌شود، افزود: هفت میلیون قطعه جوجه نیز از طریق واردات تخم‌‌مرغ نطفه‌دار تأمین می‌شود. بنابراین
۱۲۷ میلیون قطعه جوجه‌ریزی داریم که رقم خوبی است و منجر به این می‌شود که تولید مرغ در کشور افزایش پیدا کند و ان‌شاءالله با ورود مرغ‌های آن به بازار هیچ‌گونه مشکلی در تأمین مرغ مورد نیاز کشور نخواهیم داشت.
توزیع تخم‌‌مرغ 43 هزار تومانی
همچنین قاسمعلی حسنی؛ دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی استان تهران در مورد وضعیت بازار مواد غذایی اظهار کرد: توزیع تخم‌مرغ وارداتی ترکیه‌ای شروع شده و با قیمت ۴۱ هزار تومان به دست بنکدار می‌رسد و در بازار با قیمت ۴۲ تا ۴۳ هزار تومان به مصرف‌کننده فروخته می‌شود و اختلاف قیمت دولتی و بازار در محصول تخم‌‌مرغ نداریم.
وی با بیان اینکه فعلاً هیچ‌گونه افزایش قیمتی نداریم زیرا بازار کشش ندارد و کالاها از نظر قیمتی اشباع شده‌اند و جایی برای افزایش قیمت نیست، در خصوص احتمال افزایش قیمت شکر و برنج افزود: قیمت این دو محصول تغییری نداشته و خبری هم در مورد افزایش قیمت نیست. قیمت دولتی شکر برای صنف و صنعت ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان و برای مصرف‌کننده ۱۵ هزار تومان است.
دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی استان تهران ادامه داد: برنج تایلندی به دست بنکدار با قیمت ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان و به دست مصرف‌کننده بین ۱۲ تا ۱۴ هزار تومان می‌رسد. برنج هندی در بازار از ۲۵ هزار و ۵۰۰ تا ۲۷ هزار تومان عرضه می‌شود. برنج‌های پر‌محصول و عطری ایرانی نیز از ۲۹ تا حدود ۵۹ هزار تومان به فروش می‌رسد.