ذخیرهسازی میوه عید آغاز شد
قائممقام سازمان تعاون روستایی گفت: همانند سالهای قبل، اقدامات لازم برای خرید میوه شب عید از باغداران به قصد تنظیم بازار را انجام میدهیم.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی شاهمیری درباره تامین میوه شب عید اظهار کرد: همانند سالهای قبل، اقدامات لازم برای خرید میوه شب عید از باغداران به قصد تنظیم بازار را انجام میدهیم، با این تفاوت که تلاشمان بر این است تا خریدهای مناسبی را از باغداران داشته باشیم؛ به نوعی که میوهها دارای کیفیت مطلوب باشد و انبارش آنها به نحوی انجام شود که هزینه انتقال و حملونقل به کمترین میزان خود برسد.
او افزود: از طرف دیگر با توجه به اینکه حدود ۱۰ روز است، پخش هوشمند استارت آپها را برای مرغ و تخممرغ داشتهایم، تنظیم بازار شب عید را هم روی همین پایلوت قرار است ادامه دهیم تا بتوانیم قسمت عمدهای از بحث تنظیم بازار میوه شب عید را با استارتاپها داشته باشیم. این میوهها مانند سالهای گذشته، شامل پرتقال و سیب است که عمده مصرف را شامل میشود.
قائممقام سازمان تعاون روستایی ادامه داد: حدود دو هفته است که خریدها را آغاز کردهایم و سعی میکنیم که انبارش به نحوی انجام شود تا حداقل هزینه حملونقل را داشته باشیم. توزیع سنتی سبب میشود که صفهای سنگین به وجود آید. این موضوع سبب ناعدالتی میشود، به نحوی که کالاهای تنظیم بازاری سر سفره مردم قرار نمیگیرد.
شاه میری اضافه کرد: مسئله هوشمندسازی سبب میشود تا مردم بدون هزینه حملونقل، کالای مورد نیاز را درب منزل تحویل بگیرند. همین موضوع را برای میوه شب عید نیز خواهیم داشت تا با استفاده از اپلیکیشن «بازرگام» این کار را در استانهای مختلف شروع کنیم.
وی افزود: این کار را برای تنظیم بازار مرغ و تخممرغ از شهر کرج و اصفهان آغاز کردهایم و عملاً به استانهای دیگر نیز میبریم. اقلام اصلی برای تنظیم بازار شب عید، در حال حاضر فقط پرتقال و سیب است، اما بحثهایی انجام شده که به این سبد محصولات دیگری را هم اضافه کنیم.
قائممقام سازمان تعاون روستایی افزود: هدف اصلی از این کار، کاهش دادن هزینههاست؛ یعنی هزینههای حملونقل و زمان. همچنین، چون بازار سیاه هم در زمینه تنظیم بازار به وجود میآید و مردم را نگران میکند، استفاده از روشهای جدید سبب میشود تا یک امنیت فکری به وجود آید، زیرا امنیت فکری باعث جلوگیری از ذخیرهسازی بیدلیل میشود.
شاه میری ادامه داد: محصولات به ویژه پرتقال، فسادپذیری زیادی دارند؛ به همین دلیل، جایگاههای زیادی را برای دپوی محصولات قراردادهایم که جا به جاییها به حداقل برسد، ضمن آنکه نیازسنجی هر استان در کارگروههای مربوط انجام شده تا از خرید بیش از حد که منجر به فساد میوه میشود، جلوگیری کنیم. به منظور احتیاط، فقط بین ۱۰ تا ۱۵ درصد بیش از نیازسنجیها خرید کردهایم.