kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۳۳۹
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۹
هشدار درباره احتمال تعلیق

نامه رؤسای فدراسیون‌ها به وزیر ورزش در اعتراض به آیین‌نامه هیئت‌ها

 

رؤسای فدراسیون‌ها در یک صورتجلسه که در قالب نامه نگاشته شده، به وزیر ورزش درخصوص آیین‌نامه هیئت‌ها اعتراض کردند و خواستار اصلاح آن شدند.
بعد از ابلاغ اساسنامه مشترک فدراسیون‌های ورزشی و اجرایی شدن آن برای انتخابات پیش رو که وزارت ورزش برنامه زمانبندی 10 فدراسیون را هم اعلام کرده، اعتراضات زیادی درخصوص آیین‌نامه ابلاغی مطرح شده است. جمع زیادی از رؤسای فدراسیون‌ها با ارسال نامه‌ای به حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان خواستار اصلاح آن شدند چرا که بر این باور هستند این آیین‌نامه که دخالت تاثیرگذار دولت را نشان می‌دهد، ممکن است تعلیق کل ورزش را به دنبال داشته باشد.
این آیین‌نامه که مربوط به هیئت‌های استانی است، این امکان را برخلاف گذشته به مدیران کل استان‌ها می‌دهد تا تعداد زیادی از اعضای مجمع از جمله نماینده داوران، مربیان، ورزشکاران و... را خود معرفی کند. همین باعث اعتراض رؤسای فدراسیون‌ها شده چرا که نهادی دولتی در انتخابات نقش پررنگی دارد و در انتخابات هیئت‌ها، در واقع نقش فدراسیون‌ها هیچ است. همین آیین‌نامه نشان می‌دهد وزارت ورزش سعی در اداره مستقیم فدراسیون‌ها دارد که می‌تواند نتایجی نامطلوبی برای ورزش کشور در پی داشته باشد. در ادامه، نشستی میان رؤسای فدراسیون‌ها و مسئولان وزارت ورزش و جوانان برگزار شد که خروجی آن یک صورتجلسه بود. این صورتجلسه در قالب نامه‌ای به حمید سجادی ارسال شده است. متن این نامه به وزیر ورزش به این شرح است:
درخصوص دخالت حداکثری دولت در اداره فدراسیون‌ها و چیدمان اعضا بر اساس اختیارات مشخص شده توسط وزارت ورزش و جوانان در اساسنامه جدید فدراسیون‌های ورزشی به استحضار می‌رساند پیرو بررسی‌های صورت گرفته مواردی بر خلاف مصالح کشور در برابر تصمیمات آتی سازمان‌های بین‌المللی در مواجهه با اساسنامه موجود شناسایی شده است که امکان تعلیق ورزش ایران را به حداکثر ممکن رسانده است که برخی از آنها به شرح ذیل ارائه می‌گردد:
ارائه تعریف فدراسیون، تحت عنوان نهاد عمومی غیر‌دولتی در ماده یک اما تقویت نقش وزارت ورزش و جوانان در اعطای مجوزهای دولتی برای ورود اعضا در مجامع عمومی فدراسیون‌ها که برای مثال تعیین شرایط عضویت حقوقی برای فدراسیون‌های ورزشی در ماده 8 با اختیارات قانونی که در وزارت ورزش و جوانان برای صدور مجوز باشگاه‌ها از طریق کمیسیون ماده 5 تعیین شده است. به این معنا که از طریق دولت یک باشگاه می‌تواند به عضویت در یک فدراسیون ورزشی نائل شود که همانا دخالت دولت در انتصاب اعضاست فلذا می‌توانند برابر صدور مجوز و یا ابطال مجوز فعالیت باشگاه‌ها اعمال فشار یا دخالت مشخص اعمال نمایند.
الزام به انجام تعهدات و داشتن شرایط خاص طی ماده‌های 9 و 10 برای اعضای فدراسیون‌های ورزشی بدون داشتن جایگاه در بین اعضای مجمع دارای حق رای، با توجه به اینکه طبق اساسنامه‌های بین‌المللی فدراسیون‌های ورزشی اعضایی که توسط هیئت‌رئیسه برای تایید عضویت به مجمع عمومی معرفی می‌شوند، باید پس از پذیرش دارای حق رای شوند که به دلیل حفظ جایگاه وزارت ورزش و جوانان برای دسترسی به تعداد مشخصی از جایگاه‌های دارای حق رای در مجامع عمومی از افزایش تعداد بیشتری اعضا جلوگیری شده است تا امکان اعمال نظرهای دولتی بی‌اثر نگردد.
تعیین اعضایی مشخص در مجمع عمومی فدراسیون‌ها بدون توجه به عملکرد آنها در انجام وظایف تعیین شده در ارائه عضویت و مشخص نبودن وضعیت عضویت آنها طبق ماده 13
که برای مثال اعطای حق رای به سرپرستان هیئت‌های استانی در مجامع عمومی و تصویب آیین نامه‌ای با حداکثر دخالت ادارات کل استانی و ادارات شهرستانی ورزش و جوانان در تعیین رؤسای هیئت‌ها، مبین هدفمند بودن تعیین جایگاه‌ها برای وزارت ورزش و جوانان و دخالت حداکثری دولت در اداره فدراسیون‌ها و چیدمان اعضا بر اساس اختیارات مشخص شده جهت حفظ حداکثری توان انتخاب یا عزل اعضای هیئت‌رئیسه برای تداوم دخالت‌های مورد نیاز آتی دولت است.
لذا با تاکید بر وجود اینگونه مواد و بندهای ثبت شده در اساسنامه ابلاغی، مقتضی در سریعترین زمان ممکن کارگروهی برای رفع آنها تشکیل شود که در غیر اینصورت عواقب احتمالی تعلیق ورزش ایران به عهده وزارت ورزش و جوانان است.