kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۲۸۵
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
گزارش کیهان از آخرین تحولات فلسطین

از پیش‌نویس قطعنامه حاکمیت فلسطین بر اراضی اشغالی تا شهادت اسیر فلسطینی با اهمال پزشکی

 

157کشور به پیش‌نویس قطعنامه حاکمیت دائمی فلسطین بر اراضی اشغالی فلسطینی رای دادند. همزمان خبر رسیده اسیر بیمار فلسطینی به علت اهمال پزشکی به شهادت رسیده است.
سازمان ملل پیش‌نویس قطعنامه «حاکمیت دائمی فلسطین بر اراضی اشغالی فلسطینی از جمله بیت المقدس شرقی و حاکمیت شهروندان عرب بر منابع طبیعی جولان اشغالی سوری» را تصویب کرد. 157 کشور به این پیش‌نویس رای مثبت داده و در مقابل آمریکا، رژیم صهیونیستی، کانادا، نایرو، میکرونزیا، جزایر مارشال و پائولا با آن مخالفت کرده و 14 کشور رای ندادند.
در این پیش‌نویس که کمیته مسائل اقتصادی و مالی سازمان ملل آن را تدوین کرده، آمده: «اقدامات اسرائیل در ساخت دیوار حائل و شهرک‌‌سازی‌ها در کرانه باختری از جمله بیت المقدس نقض قوانین بین‌المللی است و مردم فلسطین را از منابع طبیعی‌شان محروم می‌کند.» در این پیش‌نویس از رژیم صهیونیستی خواسته شده تا به تصمیم صادره از دادگاه لاهه در غیر قانونی بودن ساخت دادگاه لاهه پایبند باشد. همچنین بر درخواست پیشین شورای امنیت در قطعنامه 2334 در تمایز قائل شدن میان اراضی صهیونیستی و اراضی اشغالی فلسطین تاکید شده است.
در این پیش‌نویس همچنین از دبیرکل سازمان ملل خواسته شده تا در نشست آتی گزارشی درباره اجرای این قطعنامه و سوءاستفاده رژیم صهیونیستی از منابع طبیعی فلسطینی‌ها در اراضی اشغالی ارائه دهد. تجربه تاریخی و سیاسی می‌گوید، نه رژیم صهیونیستی به این قطعنامه‌ها عمل خواهد کرد نه غربی‌ها میلی به افزایش فشار به این رژیم منحوس دارند و چنین قطعنامه‌هایی، صرفا برای این تصویب می‌شوند که گفته شود، سازمان ملل وابسته نیست.
عملیات استشهادی
اما کشتار فلسطینی‌ها کاری است که صهیونیست‌ها، به دلیل داشتن همان حمایت‌های غرب و سازمان ملل، خوب انجام می‌دهند. نظامیان رژیم صهیونیستی شامگاه چهارشنبه به سمت یک جوان فلسطینی در جاده «الواد» منتهی به مسجدالأقصی تیراندازی کردند. رسانه‌های رژیم صهیونیستی می‌گویند این جوان فلسطینی با سلاح سرد دو نظامی صهیونیست را زخمی کرده بود شاهدان عینی هم گفته‌اند نظامیان صهیونیست به سمت این جوان فلسطینی تیراندازی کرده و او را به شهادت رساندند.
از سوی دیگر صبح پنجشنبه اسیر فلسطینی «صالح عابد العمور» در نتیجه اهمال پزشکی صهیونیست‌ها به شهادت رسید. بر اساس گزارش خبرگزاری «سما»، العمور که از اهالی نوار غزه بود در سال ۲۰۰۸ بازداشت شده و به ۱۹ سال زندان محکوم شده بود. اخیرا باشگاه «الاسیر» ویژه رسیدگی به امور اسرای فلسطینی درباره وضعیت وخیم این اسیر فلسطینی هشدار داده بود. العمور اخیرا در نتیجه وخامت وضعیت سلامتی‌اش از زندان به بیمارستان «عسقلان» و از آنجا به بیمارستان «سوروکا» منتقل شده بود و تحت عمل جراحی سختی قرار گرفت.
باشگاه الاسیر پیش از شهادت العمور، اداره امور زندان‌های رژیم صهیونیستی را مسئول جان این اسیر دانسته بود و خواستار مداخله فوری نهادهای حقوقی بین‌المللی برای آزادی او شده بود. حدود یک ماه پیش نیز، باشگاه الاسیر اعلام کرد، آزاده فلسطینی «حسین مسالمه» که دوران سختی را در زندان‌های رژیم صهیونیستی گذراند در بیمارستان «الاستشاری» رام‌الله به شهادت رسید.