kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۲۳۷
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۲
وال‌استریت‌ژورنال:

ایران تولید تجهیزات سانتریفیوژهای پیشرفته را آغاز کرده است

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی نوشت: ایران تولید تجهیزات سانتریفیوژهای پیشرفته را آغاز کرده است.


دیپلمات‌های غربی روز سه‌شنبه (۱۶ نوامبر/ ۲۵ آبان) مدعی شده‌اند ایران تولید تجهیزات مربوط به سانتریفیوژهای پیشرفته را در تأسیسات هسته‌ای کرج از سر گرفته است.
روزنامه وال‌استریت‌ژورنال به نقل از منابع غربی این ادعا را مطرح کرده و آن را چالشی تازه برای دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا دانسته که در صدد گفت‌وگو با طرف‌های برجام در خصوص بازگشت به این توافق است.
دیپلمات‌ها در گفت‌وگو با این روزنامه آمریکایی مدعی شده‌اند ایران اواخر ماه آگوست تولید این قطعات را در سطحی محدود آغاز کرد، اما از آن زمان به این سو با افزودن بر سرعت تولید خود توانسته امکان تولید شمار نامعلومی روتور و بلیوز بسازد.
مطابق این ادعا، ایران از اواخر ماه آگوست موفق به تولید تعداد قابل توجهی قطعات سانتریفیوژ شده است. یک دیپلمات مدعی شده ایران قطعات لازم برای دست‌کم ۱۷۰ سانتریفیوژ را ساخته است. وال‌استریت‌ژورنال نوشته مسئله تولید سانتریفیوژها توسط ایران یکی از مسائل اصلی در مذاکرات وین خواهد بود که قرار است از ۲۹ نوامبر (۸ آذرماه) آغاز شود. ایران از زمان خروج آمریکا از برجام بیش از ۱۰۰۰ سانتریفیوژ را نصب کرده است. یکی از دیپلمات‌های مورد استناد روزنامه آمریکایی ادعا کرده ایران سانتریفیوژهایی را که قطعات اصلی آن در سایت کرج تولید شده‌اند در سایت فردو نصب کرده است. دیپلمات‌های غربی
بر اساس چنین ادعاهایی از احتمال انحراف استفاده ایران از سانتریفیوژها ابراز نگرانی کرده‌اند، هر چند که آنها اذعان کرده‌اند شواهدی در تأیید چنین انحرافی ندارند. دیپلمات‌ها گفته‌اند هیچ شواهدی مبنی بر اینکه ایران دارای یک برنامه هسته‌ای پنهانی است وجود ندارد و تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم در ایران تحت نظارت آژانس قرار دارند. کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است. ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به درخواست وال‌استریت‌ژورنال برای اظهارنظر درباره این گزارش پاسخ نداده است. این نهاد بین‌المللی قرار است در هفته جاری جدیدترین گزارش خود در خصوص برنامه هسته‌ای ایران را منتشر کند.
آژانس: ایران ذخایر اورانیوم غنی‌شده را افزایش داده
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه گزارش جدیدی درباره فعالیت‌ها و برنامه هسته‌ای ایران منتشر کرد. آژانس اتمی در دومین گزارش فصلی با بیان اینکه ایران ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود با خلوص بالا را افزایش داده است، نوشت: ذخایر ایران شامل حدود
۱۱۳.۸ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده به شکل ترکیب UF6 با خلوص تا
۲۰ درصد بعلاوه ۳۴.۲ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده با خلوص تا ۲۰ درصد در قالب سایر ترکیبات است.
به نوشته خبرگزاری «رویترز»، آژانس با تکرار اتهام‌زنی‌های بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران، ادعا کرد: ایران همچنان به نقض بسیاری از محدودیت‌های توافق هسته‌ای از جمله سطح غنی‌سازی اورانیوم و ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود ادامه می‌دهد.
بر اساس این گزارش، آژانس اتمی در ادامه ادعاهای خود به سایت تِسا در کرج نیز اشاره کرده و افزود: آژانس قادر به نصب دوربین‌های جایگزین در این کارگاه یا بررسی اینکه آیا تولید لوله‌های روتور سانتریفیوژ و زیرین در آن از سر گرفته شده است یا خیر، نیست.
در این گزارش آژانس نیز ادعا شده که بازرسان آن در ایران همچنان در معرض بازرسی‌های فیزیکی شدید توسط مقامات امنیتی در تاسیسات هسته‌ای ایران قرار دارند. آژانس اتمی درباره سانتریفیوژهای IR-6 در تأسیسات فردو اظهار داشت: ۱۶۶ سانتریفیوژ IR-6 با ساب‌هِدِرهای اصلاح نشده در آبشار نصب شد و یک سیلندر حاوی UF6 غنی شده به میزان U-235 دو درصد، برای اهداف غیرفعال سازی متصل شد (که در آنجا دنباله‌ها و محصول دوباره با هم ترکیب می‌شوند). خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در خبری، این گزارش سه ماهه آژانس اتمی را «محرمانه» توصیف کرده و نوشت که آژانس به کشورهای عضو اعلام کرده تخمین زده می‌شود ایران ۱۷.۷ کیلوگرم (۳۹ پوند) اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد خلوص شکافت‌پذیر داشته باشد که در مقایسه با ماه آگوست تقریباً ۸ کیلوگرم افزایش داشته است.
گروسی، هفته آینده در تهران
بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران در دوشنبه هفته آینده را تأیید کرد و گفت که گروسی عصر دوشنبه اول آذر ماه وارد تهران می‌شود و روز سه‌شنبه با محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو می‌‌کند. وی گفت که این سفر در راستای همکاری‌های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌شود.
سفر اول آذرماه گروسی به تهران دومین سفرش در دولت سیزدهم است. وی ۲۱ شهریورماه در تهران با «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی دیدار و گفت‌وگو کرد و دو طرف بیانیه‌ مشترکی صادر کردند.
رایزنی ضد ایرانی بنی گانتز
با سفیر آمریکا
بنی گانتز وزیر جنگ رژیم صهیونیستی سه شنبه شب به وقت تهران از رایزنی با سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد خبر داد.
بنی گانتز، وزیر جنگ رژیم اسرائیل در توییتی بدین منظور نوشت: دیدار با «لیندا توماس-گرینفیلد»، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد بسیار خوشحال‌کننده بود. من از  او به خاطر مشارکت شخصی و حرفه‌ای در پیوند قدرتمند بین ایالات متحده و اسرائیل و همچنین حمایت او از اسرائیل در مجمع بین‌المللی سازمان ملل تشکر می‌کنم.
گانتز در ادامه نوشت: ما در مورد مسائل امنیتی که نیازمند پاسخ قوی بین‌المللی از جمله تهدیدات هسته‌ای و منطقه‌ای ایران صحبت کردیم. ما همچنین در مورد همکاری دفاعی و حمایت حیاتی از سامانه‌های دفاع هوایی اسرائیل صحبت کردیم. «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی نیز روز دوشنبه با «راب مالی» نماینده آمریکا در امور ایران دیدار کرد. لاپید در این دیدار بار دیگر ادعای رژیم صهیونیستی درباره ایران را تکرار کرده و گفت که ایران با مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای خود به‌دنبال خرید زمان بوده و موضوع پیوستن مجدد به توافق هسته‌ای سال 2015 دیگر مطرح نیست. وزیر خارجه رژیم صهیونیستی ادعا کرد که ایران هیچ قصدی برای بازگشت واقعی به توافقی که دولت ترامپ
در سال ۲۰۱۸ به‌صورت یکجانبه از آن خارج شد را ندارد. به گزارش فارس، یک مقام ارشد آمریکایی مدعی شده
«جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا با
«شی جین پینگ»، رئیس‌جمهور چین درباره هماهنگ‌سازی دیدگاه‌ها در خصوص برنامه هسته‌ای ایران قبل از آغاز مذاکرات وین رایزنی کرده است. 
رویترز به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی نوشته رئیس‌جمهور آمریکا با شی جین پینگ درباره اینکه دو کشور چگونه می‌توانند مواضعشان را قبل از مذاکرات هشتم آذرماه هماهنگ کنند رایزنی کرده است. مذاکرات وین میان ایران و گروه 1+4 قرار است از هشتم آذرماه برگزار شود. نماینده آمریکا نیز در این مذاکرات حضور دارد اما با مقام‌های گروه 1+4 رایزنی خواهد کرد. جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده رفع تحریم‌ها محور اصلی گفت‌وگوها در وین خواهد بود.