kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۲۰۳
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۶

توقف پروژه گازرسانی از روسیه و سرمای شدید قیمت سوخت را در اروپا افزایش داد


سرویس خارجی-
همزمان با برودت هوا در اروپا، تعلیق پروژه «نورد استریم-2» (واردات گاز روسیه) موجب افزایش بیشتر بهای گاز طبیعی در قاره سبز شده است.
رسانه‌ها روز سه شنبه از تعلیق مجوز پروژه خط لوله گازی «نورد استریم-۲» که گاز روسیه را به آلمان انتقال می‌دهد، همزمان با تشدید برودت هوا و افزایش بهای گاز در قاره اروپا خبر دادند. به نوشته هفته نامه «نیوزویک» خط لوله نورد استریم-۲ علیرغم تکمیل ساخت آن در اوایل سال جاری، در حال حاضر بهره‌برداری نشده و آلمان آن ‌را تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآورده است. این تعلیق در حالی است که عرضه گاز در اروپا در حال کاهش است. کمبود گاز طبیعی با کاهش تولید توربین‌های بادی در سراسر منطقه مرتبط است. به گزارش فارس، روسیه البته موافقت کرده است که در صورت درخواست اعضای اتحادیه اروپا، برق بیشتری را برای بقیه اروپا تامین کند.
تعلیق این پروژه در حالی است که تنها دو ماه پیش گفته می‌شد توافق «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا، با آلمان برای برداشتن موانع باقی مانده در تکمیل خط لوله، برنامه دو دهه‌ای «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه، را برای ساختار شبکه‌های خط لوله گازی اوراسیا و با هدف تحمیل یک مدل همکاری اوراسیایی در اروپا با روسیه را به ثمر رسانده است. گفتنی است، لهستان، اوکراین و آمریکا سه کشور مخالف اجرای این پروژه خوانده می‌شود. [البته آمریکا مواضع متفاوتی را تا کنون اتخاذ کرده است و به طور کامل همسو با این دو کشور اروپای شرقی نیست و مخالفت آمریکا بیشتر در دولت رئیس‌جمهور پیشینش بود، نه بایدن.] نورد استریم-۲ که متعلق به غول گازی تحت کنترل روسیه، «گازپروم» با سرمایه‌گذاری چند شرکت اروپایی است، در زیر دریای بالتیک ساخته شده و لهستان و اوکراین را دور می‌زند و این مسئله اعتراض این کشورها را موجب شده است. وبگاه «کامن اسپیس» نوشته است، قیمت گاز روز سه شنبه (16 نوامبر- 25 آبان) به بالاترین سطح در سه هفته اخیر در اتحادیه اروپا رسید. این به دلیل تعطیلی موقت روند صدور گواهینامه برای خط لوله جدید گاز نورد استریم -2 از سوی آلمان است. گفتنی است، فارغ از این‌که نیت‌ها چیست، می‌توان گفت برای پوتین گاز طبیعی بستر قدرت در سطح بین‌المللی بوده و نورد استریم 2 شرایط کنترل مستقیم بر اروپای غربی را در اختیار کرملین می‌گذارد و فرصتی است تا با عمیق‌تر شدن وابستگی منطقه به انرژی روسیه امکان نفوذ مسکو در اروپا را افزایش دهد. اواخر شهریور ماه بود که خالی شدن ذخایر گاز طبیعی و سرعت پایین باد، سبب شده است تا قیمت برق در سراسر اروپا افزایش یابد و با اعتراض و تظاهرات مصرف کنندگان به افزایش قبوض برق در آستانه فصل سرما، دولت‌های این قاره تحت فشار قرار بگیرند. قیمت برق از انگلیس گرفته تا اسپانیا به بالاترین رقم در تاریخ رسیده است. قیمت برق این هفته در اسپانیا، انگلیس، آلمان و فرانسه رکورد زد. در ایرلند که یک صادرکننده برق به انگلیس است، شرایط اضطراری اعلام شده است. قیمت انرژی در اروپا بسیار اهمیت دارد و امسال افزایش قیمت انرژی، سبب افزایش تورم و قیمت کالاها خواهد شد.