kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۲۰۲
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۶
وزیر خزانه‌داری آمریکا با اشاره به کسری بودجه هشدار داد

احتمال ورشکستگی دولت بایدن تا کمتر از یک ماه دیگر

 

وزیر خزانه‌داری آمریکا به رهبران کنگره هشدار داد که دولت فدرال احتمالاً به دلیل بدهی‌هایش پس از ۱۵ دسامبر(24 آذر) با ورشکستگی رو‌به‌رو خواهد شد.
بحران بدهی و کسری بودجه بار دیگر‌گریبان دولت آمریکا را گرفته است. «جانت یلن» وزیر خزانه‌داری آمریکا در همین زمینه در نامه‌ای برای رهبران کنگره هشدار داده است که اگر اقدامی برای افزایش سقف استقراض دولت انجام نشود، دولت فدرال پس از 15 دسامبر(24 آذر) به خاطر بحران بدهی ورشکست خواهد شد. وی در این نامه نوشت: «اعتماد و اطمینان زیادی به توانایی خزانه‌داری دارم که بتواند پرداخت بدهی‌های آمریکا را تا اواسط سال آینده ادامه دهد، » این در حالی است که جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا اخیراً لایحه یک تریلیون دلاری توسعه پروژه‌های زیرساختی را امضا کرده است. «یلن» افزود: «سناریوهای مختلفی وجود دارد که خزانه‌داری آمریکا با کمبود منابع مالی پس از 15 دسامبر رو‌به‌رو خواهد شد».وی از نمایندگان کنگره خواسته است تا هر چه سریعتر اقدامات لازم و فوری را برای افزایش سقف بدهی دولت فدرال اتخاذ کنند.بایدن در ماه اکتبر(مهر) لایحه افزایش سقف بدهی‌های آمریکا به میزان 480 میلیارد دلار را امضا کرد، آن هم در شرایطی که این کشور 18 اکتبر (26 مهر)با ورشکستگی رو‌به‌رو می‌شد.
سقوط دوباره محبوبیت بایدن
خبر دیگر از آمریکا اینکه نتایج نظرسنجی جدید نشان می‌دهد، اکثر رای‌دهندگان آمریکایی می‌خواهند که جو بایدن کنار برود و راه را برای یک فرد جدید در ۲۰۲۴ باز کند. به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه دیلی میل، این تازه‌ترین ضربه به وجهه عمومی این دموکرات ۷۸ ساله است که آمار نظرسنجی‌ها از زمان روی کار آمدن او در ژانویه، از سقوط پایدار رضایت مردمی از او حکایت دارند. بر اساس این گزارش حدود ۶۱ درصد از رای‌دهندگان آمریکایی که در نظرسنجی هیل – هریس‌ایکس مشارکت کردند، گفتند بایدن باید کنار بکشد تا چهره دیگری در رقابت بعدی
کاخ سفید نامزد پست ریاست جمهوری شود.کمتر از یک‌چهارم معادل ۲۴ درصد گفتند که او باید دوباره در انتخابات نامزد شود و ۱۵ درصد در این رابطه اطمینانی نداشتند. بیشترین حمایت‌ها از بایدن، از جانب دموکرات‌هاست، گرچه تعدادی از آنها نمی‌خواهند که او دوباره نامزد شود. بر اساس این نظرسنجی87 درصد از رای‌دهندگان جمهوری‌خواه نیز معتقدند بایدن باید راه را برای فرد دیگری باز کند، در مقایسه با آن، تنها هشت درصد امیدوارند که او دوباره نامزد انتخابات شود.
احتمال اخراج هریس
خبر دیگر از آمریکا اینکه به دنبال گزارش اخیر شبکه «سی‌ان‌ان» درباره افزایش شکاف بین جو بایدن و «کامالا هریس»، «فاکس نیوز» نیز از احتمال برکناری معاون رئیس‌جمهور آمریکا خبر داد.به گزارش فارس، شبکه تلویزیونی فاکس نیوز در برنامه «پنج» خود از افزایش تنش‌ها بین رئیس‌جمهور آمریکا با نفر دوم دولتش و احتمال تعیین فردی جدید به عنوان معاون رئیس‌جمهور این کشور خبر داده است.فاکس نیوز در گزارش خود نوشت، آخرین باری که رئیس‌جمهور آمریکا فرد جدیدی را برای منصب معاونت انتخاب و کنگره این کشور او را تایید کرد، در سال ۱۹۷۴ بود و «نلسون راکفلر» معاون رئیس‌جمهور آمریکا شد.برنامه «پنج» در شبکه فاکس نیوز، روز سه شنبه با حضور چند گزارشگر و کارشناس این احتمال را مورد بررسی قرار‌داد که تنش بین بایدن و هریس به جایی برسد که رئیس‌جمهور آمریکا معاونش را برکنار کند.طبق گزارش این رسانه جمهوری‌خواه، «دانا پرینو» مجری این برنامه اعلام کرد که اگرچه انتخاب و تایید یک معاون رئیس‌جمهور جدید قبل از پایان دوره چهار ساله، امری «غیرمعمول و نادر» است اما کاملا بی‌سابقه نیست.گمانه‌زنی این رسانه جمهوری‌خواه و گزارشگرانش درباره تشدید تنش بین جو بایدن با کامالا هریس در شرایطی انجام شده که روز سه شنبه یک شبکه تلویزیونی دموکرات هم از افزایش تنش رئیس‌جمهور و معاونش خبر داده بود.شبکه «سی‌ان‌ان» در گزارشی اعلام کرد از برخی تلاش‌های هریس بوی رقابت انتخاباتی با بایدن استشمام می‌شود و این موضوع به شکاف‌هایی در کاخ سفید منجر شده است.