kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۱۸۷
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۹
مدیرعامل توانیر: از سال آینده

یارانه برق مشترکان پرمصرف قطع می‌شود

 

مدیرعامل شرکت توانیر گفت: دولت طرحی را مبنی بر حذف یارانه مشترکان پرمصرف در دستور کار دارد که پیش‌بینی می‌کنیم از سال آینده وارد مرحله اجرا شود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم،  محمدحسن متولی‌زاده، در حاشیه مراسم آغاز برنامه سراسری بهینه‌‌سازی شبکه توزیع برق کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بیش از 85 درصد مشترکان الگوی مصرف را رعایت می‌کنند و تعداد محدودی از مشترکان هستند که بالای الگو، مصرف دارند و تعداد بسیار محدود دیگری وجود دارند که بیش از دو برابر الگو مصرف می‌کنند. سیاست‌های اخیر وزارت نیرو بر این است که برای این دسته از مشترکان تمهیداتی در نظر گرفته شود.
وی افزود: براساس آخرین تصمیمات اخذ شده قرار شده تا یارانه انرژی به مشترکان پرمصرف تعلق نگیرد و این موضوع را از قبل از اجرا اعلام خواهیم کرد اما پیش‌بینی ما این است که این طرح از سال آینده اجرایی شود. دولت طرحی را مبنی بر حذف یارانه مشترکان پرمصرف در دستور کار دارد که پیش‌بینی می‌کنیم از سال آینده وارد مرحله اجرا شود و تمرکز ما بیش‌تر روی دوران گرم سال است.
مدیرعامل شرکت توانیر خاطرنشان کرد: 25 میلیون مشترک از
30 میلیون مشترک به طور متوسط زیر 30 هزار تومان بابت مصرف برق در هر ماه پرداخت می‌کنند و تمرکز ما روی مدیریت و کنترل مشترکان پرمصرف است. متولی‌زاده ادامه داد: اگر 15 درصد مشترکان که بیش از الگو مصرف می‌کنند و مصرف انرژی آنها معادل 85 درصد دیگر است، مدیریت مصرف را در دستور کار خود قرار دهند، هیچ‌گونه خاموشی در کشور اعمال نمی‌شود. وی با بیان این‌که اولویت اصلی ما در صنعت برق استفاده از گاز طبیعی است، گفت: اگر در تامین گاز با محدودیت روبه‌رو شویم، برای جلوگیری از خاموشی از سوخت مایع جایگزین استفاده خواهیم کرد. با توجه به این‌که سوخت مایع برای نیروگاه‌ها هزینه بیشتری دارد، وزارت نیرو نیز تمایل استفاده از این نوع سوخت را ندارد.
مدیرعامل شرکت توانیر افزود: در همین راستا به دنبال اجرای سیاست‌هایی برای کاهش مصرف گاز و تقاضا از مردم برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت هستیم؛ تاکنون برای کاهش مصرف سوخت اقدامات موثری صورت گرفته و همکاری بسیار خوبی بین وزارتخانه‌های نیرو، نفت و صمت در این راستا وجود دارد. متولی‌زاده با بیان این‌که در دولت سیزدهم هماهنگی بسیار خوبی بین وزارتخانه‌ها صورت گرفته که امیدواریم مردم از این هماهنگی بهره‌مند شوند، تصریح کرد: با افزایش هماهنگی‌ها و همکاری مردم در این حوزه نه تنها میزان رفاه خانواده‌ها افزایش می‌یابد بلکه منافع آن نیز عاید کشور می‌شود. او درخصوص میزان مصرف سوخت مایع در نیروگاه‌ها گفت: با توجه به سرد شدن هوا تا 100 میلیون لیتر میزان مصرف سوخت مایع در نیروگاه‌ها افزایش پیدا کرده است.
مصرف تا 10 برابری پرمصرف‌ها
همچنین به گزارش ایسنا، مدیرعامل شرکت توانیر با بیان این‌که در حال حاضر از نظر ظرفیت‌ نیروگاهی با هیچ محدودیتی مواجه نیستیم، گفت: حجم قابل توجهی از نیروگاه‌ها بلااستفاده است و اکنون تنها با مسئله تامین سوخت نیروگاه‌ها مواجه هستیم و زمانی که سوخت گاز کم باشد از سوخت جایگزین استفاده خواهیم کرد.
متولی زاده تصریح کرد: در ایران بیش‌ترین یارانه انرژی را صرف می‌کنیم که یکی از موضوعات آن ارزان بودن انرژی در کشور است و هماهنگی ایجاد شده بین وزارتخانه‌ها، می‌تواند موجب کاهش مصرف انرژی در کشور شود. وی افزود: در این طرح روشنایی معابر و تونل‌های بین شهری بصورت یک در میان خاموش خواهد شد، به نحوی که هم روشنایی تامین و هم در مصرف سوخت صرفه‌جویی شود. مصرف برق هر پایه روشنایی معابر معادل برق مصرفی یک خانوار است، بنابراین خاموش کردن هر یک پایه امکان تامین برق پایدار یک خانوار را فراهم می‌کند.
مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به اینکه زمستان سال گذشته مصرف گاز کشور در بخش خانگی به ۶۰۰ میلیون متر مکعب رسید، گفت: در فصل سرد سال به دلیل افزایش مصرف، تحویل گاز به نیروگاه‌ها اولویت ندارد.
همچنین به گزارش صدا و سیما، غلامعلی رخشانی‌مهر؛ معاون امور توزیع برق شرکت توانیر در حاشیه مانور تعدیل و بهینه‌‌سازی روشنایی معابر درون و برون شهری با اشاره به اینکه از دو ماه پیش نصب کنتورهای هوشمند برای مشترکان خانگی پرمصرف شروع شده است افزود: تاکنون بیش از ۸۰ هزار کنتور هوشمند برای مشترکان خانگی پرمصرف نصب شده که این کنتورها قابلیت ایجاد محدودیت و قطع برق در صورت مصرف بیش از حد مجاز را دارد. وی با اشاره به اینکه دو درصد از مشترکان پرمصرف هستند افزود: این دو درصد معادل ۶۰۰ هزار مشترک است که در برخی موارد تا ۱۰ برابر میانگین مصرف مردم عادی برق مصرف می‌کنند که هشدارها و پیام‌های لازم به این مشترکان داده شده و اگر رعایت نکنند مجبور به قطع برق آنها هستیم.