kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۱۸۴
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۹
معاون وزیر کار و رفاه اجتماعی بیان کرد

تلاش وزارت کار برای حل مشکل کارخانه‌های هپکو و آذرآب

 

معاون وزیر کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در حال حاضر خط تولید شرکت هپکو با 15 تا 20 درصد ظرفیت کار می‌کند، گفت: تلاش بر این است که ظرفیت تولید به 50 تا 60 درصد برسد.
علی‌حسین رعیتی‌فرد در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در مورد بازدید از شرکت هپکو و آذرآب بیان کرد: در حال حاضر 53 درصد مالکیت هپکو متعلق به سازمان تأمین اجتماعی است و ما می‌خواهیم روند تولید در این کارخانه را احیا کنیم. مشکل هپکو این بود که کارت بازرگانی این شرکت تمدید نمی‌شد و ال‌سی و خط اعتباری برای انجام کارهای مالی آن باز نمی‌شد. تلاش کردیم که هم کارت بازرگانی تمدید شود و هم ال‌سی باز شود تا بتوانند موتورهای مورد نیاز برای مونتاژ و تولید را وارد کنند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا در حال حاضر جریان تولید در هپکو راه‌اندازی شده است، گفت: الان هم خط تولید کار می‌کند، اما ظرفیت تولید بین 15 تا 20 درصد است و می‌خواهیم با خرید تجهیزات و موتورهای خارجی جریان تولید را پررنگ‌تر کنیم و ظرفیت تولید به 50 تا 60 درصد ظرفیت اسمی برسد. یک‌سری از تجهیزات و موتورآلات وارد می‌شود و سفارش ماشین‌های معدن و راه‌سازی به این شرکت واصل شده است که این سفارش‌ها از سوی شرکت‌های معدنی مانند زغال‌سنگ و معادن دیگر صورت گرفته است.
معاون روابط کار وزیر کار افزود:‌ متأسفانه برخی از دلالان ماشین‌های دست دوم معادن و راه‌سازی را از خارج وارد می‌کنند و تعدادی از فعالان اقتصادی هم آن ماشین‌آلات را می‌خرند.
رعیتی‌فرد ادامه داد: شرکت هپکو برای ساخت ماشین‌آلات موتورهای اصلی را از سازنده‌های ژاپن و کره وارد می‌کنند، بخشی از موتورها نیز از شرکت موتورسازی تبریز دریافت می‌کنند و هدف این است که خط تولید ماشین‌آلات سنگین راه بیفتد.
وی در مورد اینکه در حال حاضر مهم‌ترین مشکل شرکت تجهیزات هپکو چیست، توضیح داد: مهم‌ترین مشکل نبود سفارش خرید است که یکسری از واردکنندگان ماشین‌آلات ساخته شده دست دوم را وارد می‌کنند و اجازه تولید داخل را نمی‌دهند؛ همچنین طی 2-3 سال اخیر به دلیل مشکلات مالکیتی هپکو، بازار داخلی از دست هپکو خارج شده است. باید سازمان راهداری و شرکت‌‌های معدنی سفارش خرید ماشین‌آلات راه‌سازی و معدنی را به هپکو بدهند و ما امیدواریم خط تولید هپکو تا پایان سال به 50 تا 60 درصد ظرفیت
برسد.
این مسئول همچنین در مورد بازدید از کارخانه آذرآب اراک هم یادآور شد:‌ در حال حاضر 30 درصد از سهام آذرآب متعلق به بانک کشاورزی است. در این شرکت گرچه سفارش کار دارند، اما به دلیل بدهی سنواتی که به سازمان تأمین اجتماعی به میزان 160 میلیارد تومان بدهی دارد مشکل راه‌اندازی خط تولید وجود دارد. البته سازمان تأمین اجتماعی در مذاکره‌ای که صورت گرفت اعلام کرده می‌تواند طلب خود را 60 ماهه به صورت اقساط دریافت کند و اولین قسط که از سوی هپکو پرداخت شود، بقیه بدهی‌ آذرآب تقسیط می شود و پس از آن نامه بازداشتی کارت بازرگانی رفع می‌شود و وقتی این مشکل حل شد آذرآب می‌تواند سفارش بگیرد و منابع جذب کند.
رعیتی‌فرد در مورد اینکه مهم‌ترین مشکل آذرآب چیست، بیان کرد: عمده مشکل مربوط به سهامداری آن است که بانک کشاورزی به عنوان سهامدار عمده نمی‌تواند صنعت تخصصی آذرآب را اداره کند.
30 درصد سهام متعلق به بانک کشاورزی و 12 درصد متعلق به یک فرد حقیقی است.
وی گفت: در حال حاضر سازمان تأمین اجتماعی طلب خود از آذرآب را به صورت قسطی قبول کرده بنابراین اسناد و مدارک آذرآب از بازداشتی بیرون می‌آید و می‌تواند سفارش بگیرد و جذب نقدینگی کند. البته آذرآب در حال حاضر سفارش ساخت مخازن نفتی دارد و با حدود 25 درصد ظرفیت کار می‌کند، اما اگر مشکل بدهی به تأمین اجتماعی حل شود، می‌توان خط تولید این صنعت را راه‌اندازی کرد.