kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۱۳۶
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۸

گزارش فارن‌پالیسی از شکاف در طالبان و احتمال فروپاشی آن

مجله آمریکایی «فارن پالیسی» در گزارشی از بروز شکاف عمیق بین گروه‌های تشکیل دهنده طالبان خبر داده و نوشته اتحاد این گروه‌ها در حال متلاشی شدن است.

 

سرویس خارجی-

بیش از سه ماه از سقوط کابل و تشکیل دولت توسط طالبان می‌گذرد. تا پیش از تصرف کابل، شکاف‌ها بین جناح‌های مختلف تشکیل دهنده طالبان مشهود نبود چرا که هدف مشترک بزرگ همه گروه‌های شکل دهنده طالبان تصرف کابل بود اما به دنبال تحقق این هدف، تعارض منافع بر سر تقسیم غنایم و کیک قدرت در درون طالبان امری کاملاً طبیعی به نظر می‌رسد. ضمن اینکه، یکدست نبودن اعضای طالبان نیز اینجا خود را نمایان کرده است. رسانه‌ها پیش از این از رقابت سنگین میان «سراج‌الدین حقانی»، رهبر تندروی شبکه حقانی و« ملا عبدالغنی برادر» برای تصاحب مناصب کلیدی حکومت خبر داده بودند. «فارن پالیسی» هم طی گزارشی ضمن اذعان به بروز این شکاف، از تلاش سازمان اطلاعات پاکستان برای متحد کردن گروه‌های ناراضی طالبان خبر داده است. این رسانه در گزارشی مدعی شده نشانه‌هایی از اتحاد برخی گروه‌های کوچک‌تر و ناراضی طالبان توسط سازمان اطلاعات پاکستان دیده می‌شود. این خبر را بگذارید کنار اخباری که چندی پیش طالبان از برکناری صدها عضو خود بنا به دلایل خاص از جمله یکدست شدن این گروه شبه نظامی منتشر کرد.
به نوشته فارن پالیسی، اتحادی که طالبان را در افغانستان به پیروزی رساند، تحت فشار اختلافات داخلی در حال از هم پاشیدن است که می‌تواند بقای این گروه را تهدید کند. در گزارش فارن پالیسی می‌خوانیم: «رهبر سیاسی طالبان یعنی عبدالغنی برادر که این گروه را با ملا محمد عمر بنیان‌گذاری کرده و پایگاه قدرتش در قندهار است با
سراج الدین حقانی که ریاست شبکه وابسته به حقانی و نزدیک به القاعده را بر عهده‌دارد، به اختلافات ریشه‌ای برخورده است. به گفته برخی منابع امنیتی، در حالی که برخی اعضا و گروه‌های طالبان برای دسترسی به قدرت با یکدیگر رقابت و جنگ دارند، شاخه‌های محلی داعش در حال جذب نیروهای ناامید از جهت گیری سیاسی طالبان است».به نوشته این نشریه، «در بحبوحه برخی اختلافات داخلی طالبان و تلاش داعش برای عضوگیری از آنان، نشانه‌هایی از تلاش برای اتحاد گروه‌های کوچک‌تر توسط سازمان اطلاعات پاکستان دیده می‌شود و عناصر ناراضی حتی از افراطی‌ترین جناح‌های کنونی را جذب می‌کند.»
اقتصاد، اولویت اول طالبان
خبر دیگر از افغانستان اینکه «سهیل شاهین» از اعضای ارشد طالبان گفته اولویت اول این گروه مقابله با چالش اقتصادی است. به گفته وی، افغانستان در عرصه امنیت، اقتصاد، تعلیم و پیشرفت با دیگران رقابت خواهد کرد. این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که با سقوط حکومت پیشین و تسلط طالبان بر افغانستان بیش از 9 میلیارد دلار ذخایر ارزی این کشور توسط آمریکا مسدود شده که باعث بوجود آمدن بحران غذایی در افغانستان شده است. سازمان جهانی غذا گفته شمار افرادی که با شرایط نزدیک به قحطی در افغانستان زندگی دارند به 8.7 میلیون نفر رسیده است که در مقایسه با اوایل سال جاری3 میلیون نفر افزایش را نشان می‌دهد.