kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۱۲۸
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۶

کمک‌رسانی گروه‌های جهادی و هلال احمر در مناطق زلزله‌زده هرمزگان

با گذشت چند روز از زلزله‌های شدید 6.4 و 6.3 ریشتری در هرمزگان کمک‌های هلال احمر و گروه‌های جهادی و نیروهای مسلح به این مناطق ادامه دارد.


در شرایطی که زلزله روز یکشنبه در هرمزگان باعث آسیب به برخی خانه‌ها و استقرار تعدادی از خانواده‌ها در چادر و مراکز اقامتی شده است، کمک‌های هلال احمر و گروه‌های جهادی و نیروهای مسلح به این مناطق ادامه دارد.
توزیع 2 هزار و 847 دستگاه چادر
بین زلزله زدگان هرمزگان
دبیرکل جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه 8 روستای هرمزگان متحمل بیش‌ترین خسارت از زمین لرزه روز یکشنبه شدند، از توزیع دو هزار و 847 دستگاه چادر در میان زلزله زدگان خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال احمر، محمدحسن قوسیان مقدم، درخصوص آخرین وضعیت مناطق زلزله زده استان هرمزگان گفت: پس از ارزیابی میدانی 61 روستا و ارزیابی تلفنی 76 روستا از طریق خانه‌های هلال و دهیاران، مشخص شد که بیش‌ترین تخریب در 8 روستای گیشان غربی، آب شیرین، ذرتو بالا و پایین، رودشور، گوهره، چلو و چاه‌کل صورت گرفته است.
قوسیان مقدم افزود: در بخش فین، روستای سرزه و روستای رضوان بیش‌تر شاهد ترک خوردگی در منازل هستیم و آسیب‌ها از سایر مناطق کم‌تر بوده است اما با این وجود در تمامی مناطق متاثر از زمین لرزه تمامی اقلام زیستی، امدادی و بهداشتی توزیع شده است.
وی خاطرنشان کرد: آماده ‌سازی ورزشگاه خلیج‌فارس در شهر بندرعباس با برپایی 300 دستگاه چادر یکی دیگر از اقداماتی بود که در همان لحظات اولیه پس از وقوع زمین لرزه صورت گرفت. آن دسته از شهروندانی که قصد داشتند در نزدیکی منازل خود و در محل‌های ایمن ساکن شوند، نیز مورد حمایت قرار گرفتند و اقلام مختلف نیز در میان آنها توزیع شد.
دبیرکل جمعیت هلال احمر گفت: تاکنون 2 هزار و 847 دستگاه چادر نیز در میان زلزله زدگان توزیع شده است و حمایت‌ها و کمک‌ها تا پایان برطرف شدن آلام شهروندان هرمزگانی ادامه خواهد داشت و از تمامی ظرفیت‌ها در این راستا استفاده خواهد شد.
همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، با حضور گروه‌های جهادی ستاد اجرای فرمان امام(ره) و امدادگران هلال احمر در منطقه زلزله زده فین هرمزگان اقلام امدادی و غذای گرم بین مردم روستاهای خسارت‌دیده توزیع شد.
استاندار هرمزگان با اشاره به نیاز باز‌سازی ۲۶۰۰ منزل، گفت: تاکنون بیش از سه هزار تخته چادر جهت اسکان مردم در مناطق زلزله زده بندرعباس توزیع شده است و چادر به صورت خانه به خانه نیز به دلیل عدم استقبال مردم از استقرار در کمپ در حال توزیع است.
استقرار ۳۵ گروه جهادی
در مناطق زلزله زده هرمزگان
در همین زمینه رئیس‌سازمان بسیج سازندگی از استقرار ۳۵ گروه جهادی در مناطق زلزله زده استان هرمزگان خبر داد.
سردار محمد زهرایی درباره اقدامات بسیج سازندگی در مناطق زلزله زده استان هرمزگان به خبرگزاری صدا و سیما گفت: زلزله روز یکشنبه در سه نقطه خرابی بیش‌تری داشت و در زلزله‌ها گاهی یک خانه ۱۰۰ درصد تخریب می‌شود یا تَرَک می‌خورد و آسیب می‌بیند که قابل سکونت نیست و در این زلزله از این جنس خرابی‌ها زیاد داشتیم.
زهرایی افزود: براساس آمار‌های ابتدایی، بالای دو هزار خانه مشمول این موضوع می‌شود و ما نخستین کاری که انجام دادیم ایجاد قرارگاه جهادی در مناطق زلزله زده است که همین کار را در زلزله سی سخت، سرپل ذهاب و‌اندیکا هم انجام دادیم.
وی با بیان اینکه مهم‌ترین برنامه ما جمع‌آوری کمک‌ها و پس از آن ساخت مسکن با اولویت مددجویان کمیته امداد و بهزیستی است، اظهارداشت: هم اکنون ۳۵ گروه جهادی در مناطق زلزله زده هرمزگان مستقر شده‌اند و نزدیک به ۱۰۰ گروه جهادی هم آماده اعزام به منطقه هستند، اما چون تراکم نیروی انسانی در این مناطق خیلی مفید نیست در حال حاضر از سایر استان‌ها نیازی به اعزام گروه‌های جهادی نداریم.
رئیس‌سازمان بسیج سازندگی گفت: دو کار مهم انجام دادیم که جمع‌آوری کمک‌هایی که به استان‌ها اعلام شد یکی از اقدامات ما بود و شامل جمع‌آوری لوازم گرمایشی، پتو، چادر و مواد خوراکی است و ما در دو هفته نخست وقوع این زلزله پیش‌بینی می‌کنیم که درگیر این کار باشیم.
زهرایی افزود: همزمان به بنیاد مسکن برای برآورد خسارت‌ها کمک می‌کنیم و در اسکان دائم با راهبرد و سیاست بنیاد مسکن اقدام خواهیم کرد به این معنا که نقشه، مشخصات و تفاهم با بنیاد مسکن است و ما با اولویت مددجویان کمیته امداد و بهزیستی در مناطق عمل می‌کنیم و بر همین اساس در زلزله‌های سی سخت ۲۳۰ مسکن،‌اندیکا و بازُفت ۲۳۵ مسکن و سرپل ذهاب ۲ هزار و ۲۰۰ واحد مسکن ساختیم.تفاهم بعدی ما پس از برآورد‌ها با بنیاد مسکن خواهد بود و هر جا آنها صلاح بدانند، برای ساخت مسکن زلزله زدگان ورود می‌کنیم.
بنابراین گزارش، زمین لرزه‌ای به بزرگی ۶.۴ در مقیاس امواج درونی زمین ساعت ۱۵ و ۳۷ دقیقه و ۴ ثانیه و در عمق ۱۵ کیلومتری از زمین و زلزله دیگری یک دقیقه بعد با بزرگی ۶.۳ در عمق ۱۵ کیلومتری زمین، روز یکشنبه ۲۳ آبان، استان هرمزگان را لرزاند.
این زلزله یک فوتی و قریب 100 مصدوم داشت که اکثر آنها به صورت سرپایی مداوا و مرخص شدند. بیش‌تر مصدومان یا به علت اضطراب ناشی از زمین‌لرزه یا در هنگام ترک یا فرار از محل دچار پیچ خوردگی و تنگی نفس شده‌ بودند.
بنا بر اعلام استاندار هرمزگان، میزان خسارت زمین‌لرزه به واحدهای مسکونی و زیرساخت‌ها در این استان بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان است. همچنین حدود سه هزار واحد مسکونی در روستاها و مناطق کانون این زلزله، نیازمند باز‌‌سازی، تعمیر و احداث هستند.