kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۱۱۶
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۸

پنتاگون: بالگرد ایرانی به ناو جنگی آمریکا نزدیک شد

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت بالگرد ایرانی در فاصله ۲۳ متری ناو «یواس‌اس اسکس» در دریای عمان پرواز کرد.


پنتاگون روز دوشنبه اعلام کرد یک بالگرد نیروی دریایی ایران به یک کشتی جنگی نیروی دریایی آمریکا در دریای عمان نزدیک شد و سه بار اطراف آن چرخ زد.
به گزارش «رویترز»، «جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا بدون‌اشاره به زمان یا مکان این اقدام گفت: بالگرد ایرانی در فاصله ۲۵ یاردی (حدود ۲۳ متری) کشتی جنگی اسکس قرار گرفت.
وی افزود: این خطرناک است، زیرا ممکن است به‌ اشتباه محاسباتی منجر شود.
وبگاه خبری آمریکایی «آکسیوس» هم گزارش داد کربی در یک جلسه توجیهی گفت که بالگرد ایرانی در فاصله ۲۵ یاردی ناو «یواس‌اس اسکس» در خلیج‌فارس پرواز کرد. کربی افزود در یک نقطه تا فاصله ۱۰ فوتی (سه متری) به سطح اقیانوس نزدیک شد. 
وی در ادامه مدعی شد: خدمه اسکس اقدامات حفاظتی مناسب را که احساس می‌کردند نیاز است، اتخاذ کردند و البته طبق قوانین بین‌المللی عمل کردند. در نهایت هیچ تاثیری بر حرکت اسکس یا عملیات آن نداشت. اما این بدان معنا نیست که این یک اقدام غیرایمن و غیرحرفه‌ای نبود.
رسانه‌های ایرانی و خارجی روز شنبه ویدیوهایی از پرواز بالگرد ارتش جمهوری اسلامی ایران بر فراز ناو آمریکایی یواس‌اس اسکس در جریان رزمایش ذوالفقار در دریای عمان منتشر کردند. رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۰ که با حضور یگان‌های مختلف ارتش جمهوری اسلامی ایران و با رژه شناورهای سطحی و زیرسطحی از جمله ناوشکن دنا برگزار شد، ۱۸ آبان به کار خود پایان داد. 
اخیراً همچنین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از ناکام گذاشتن سرقت نفت ایران توسط آمریکا در دریای عمان خبر داده بود.
روابط عمومی سپاه پاسداران ۱۲ آبان ماه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با اقدام به موقع و مقتدرانه جان برکفان دلاور نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، عملیات نیروی دریایی ارتش تروریست آمریکا برای سرقت نفت جمهوری‌اسلامی ایران در دریای عمان ناکام ماند. آمریکایی‌ها در این اقدام یک نفتکش حامل نفت ایران را در آب‌های دریای عمان سرقت کردند و با انتقال محموله نفت به یک نفتکش دیگر، آن را به سوی مقصدی نامعلوم هدایت کردند. رزمندگان نیروی دریایی سپاه با اجرای عملیات هلی‌برن بر روی عرشه نفتکش حامل نفت سرقت شده  آن را  تصرف و به سوی آب‌های سرزمینی ایران هدایت کردند.