kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۱۰۴
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۶
کارشناس صنعت تایر خبر داد

سود 6 میلیونی دلالان بابت فروش هر لاستیک سنگین

 

کارشناس صنعت تایر گفت: بسیاری از رانندگان به دلیل بی‌اطلاعی از قیمت رسمی و مصوب، تایر 385 اتوبوسی و کامیونی را شش میلیون و 200 هزار تومان گران‌تر خریداری می‌کنند.
وحید خراسانی در گفت‌‎و‌گو با خبرگزاری تسنیم با اشاره به گرانی قیمت تایر ناوگان سنگین در بازار گفت: بسیاری از رانندگان از قیمت رسمی و مصوب تایر اطلاع نداشته و در مورد چگونگی خرید این کالا از سامانه کالای وزارت صمت بی‌اطلاع هستند. به همین دلیل لاستیک را گاهی با قیمت دو برابر بیشتر از بازار آزاد خریداری می‌کنند.
به عنوان مثال یک تایر 385 اتوبوسی و کامیونی در سامانه به قیمت هشت میلیون
و800 هزار تومان به فروش می‌رسد اما در بازار آزاد با قیمت 15 میلیون تومانی عرضه می‌‎شود.
این کارشناس صنعت تایر با بیان مزایای سامانه توزیع سیستمی تایر، اظهار داشت: تمامی تایر‌های سنگین و نیمه‌سنگین با سایز رینگ 14 و بالاتر باید از طریق سامانه کالا وزارت صمت توزیع شود. رانندگان می‌توانند تایر مدنظر خود را با قیمت مصوب از این سامانه خریداری کنند، البته به این مبلغ 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده و حد‌اکثر دو ‌درصد کرایه حمل اضافه می‌شود که در مقایسه با قیمت‌ لاستیک در بازار آزاد کاملاً به صرفه است.
خراسانی ادامه داد: برخی از عاملین فروش اقدام به خرید حواله تایر سیستمی از رانندگان می‌کنند و با افزایش قیمت بسیار در بازار آزاد می‌فروشند. حتی برخی از عمده‌فروشان تایر نیز با عدم فروش تایر‌های سامانه‌ای خود پس از مدتی آنها را از شبکه توزیع سیستمی خارج کرده و در بازار آزاد می‌فروشند.
وی با اشاره به ضعف نظارت بر عملکرد زنجیره عرضه تایر، افزود: با وجود راه‌اندازی سامانه توزیع سیستمی، عدم شفافیت و عرضه خارج از شبکه تایر غیرقابل قبول است. هیچ نظارتی بر فعالیت متخلفان صورت نمی‌گیرد و به همین دلیل قاچاق تایر به بازار آزاد افزایش یافته و سود‌‌‎های کلان
چند میلیون تومانی نصیب دلالان و محتکران ‌می‌کند.
گفتنی است، چندی پیش احمد کریمی؛ دبیر کانون سراسری کامیونداران در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها خبر از خرید لاستیک تاریخ مصرف گذشته از سوی کامیونداران داد و گفته بود: به دلیل افزایش نرخ لاستیک برخی از کامیونداران مجبور به خرید لاستیک‌های تاریخ مصرف گذشته شده‌‎اند.
به گفته این فعال صنعت حمل‌ونقل، خرید و فروش لاستیک دست دوم نیز به تازگی مرسوم بوده است به خصوص از سوی ناوگان نفتکش که باید مرتباً برای حفظ ایمنی خودرو و محموله آن، لاستیک را تعویض کند؛ لاستیک‌های قدیمی این ناوگان معمولاً از سوی ناوگان تجاری خریداری می‌شود.
همچنین لازم به تصریح است که با وجود تأکید قانون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مبنی بر ممنوعیت توزیع تایر خارج از سامانه جامع تجارت و سامانه جامع انبارها، به نظر می‌رسد که متولیان نظارت عزم جدی در برخورد با فروشندگانی که خارج از شبکه توزیع سیستمی اقدام به خرید و فروش تایر می‌کنند نداشته و به همین دلیل سایر فروشندگان نیز به فروش خارج از شبکه ترغیب شده‌‎اند.