kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۱۰۲
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۶

جزئیات جدید از بودجه 1401 منتشر شد

 


مشاور رئیس‌ کمیسیون برنامه و بودجه، جزئیات جدیدی از بودجه 1401 شامل میزان صادرات نفت و نرخ دلار را اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمد حسینی درخصوص جزئیات جدیدی از بودجه 1401، اظهار داشت: برای شرکت ملی نفت یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه فروش نفت با قیمت ۶۰ دلار و نرخ دلار ۲۳ هزار تومان پیش‌بینی شده است.
وی با بیان اینکه تا پایان برنامه بودجه ششم تعداد بیش‌تر ۳۰-۴۰ درصد از این آیین‌نامه‌ها که در بودجه آمده بود، تا الان  تصویب نشده است، اظهار داشت: اگر امکان اجرای قانونی وجود ندارد از مجاری خود مجلس نسبت به اصلاح آن اقدام
شود. خیلی از احکام برنامه و بودجه به دلیل رایزنی‌هایی که با دستگاه‌های مختلف از جمله ستاد کرونا انجام شد، متوقف شد. اگر دولت می‌خواهد قانونی را اجرا نکند باید لایحه اصلاحی بیاورد که مجلس دوباره آن را بررسی کند و ما شاهد این نباشیم که دولت خودش اجرای قانون را متوقف کند.
بودجه 1401؛ ساده و قابل‌اندازه گیری
همچنین به گزارش روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه، سیدمسعود میرکاظمی؛ رئیس‌ سازمان برنامه و بودجه در چهارمین جلسه تبیین رویکردهای تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ با تشریح وضعیت اقتصادی کشور گفت: با وجود صرف منابع کلان در توسعه زیرساخت‌های کشور وضعیت شاخص‌های کلان اقتصادی مطلوب نیست. موضوعی که نشان می‌دهد شیوه فعلی اداره کشور باید تغییر کند. وی با اشاره به اهمیت اثربخش شدن منابع دولت افزود:‌ در قوانین سالانه بودجه و حتی برنامه‌های توسعه‌ای پنج ساله گاهی آن‌قدر به حاشیه پرداخته شده که متن فراموش شده است؛ چون هدف نهایی همه برنامه‌ها باید بهبود وضعیت شاخص‌های کلان و پیشرفت زندگی مردم در ابعاد مختلف باشد.
رئیس‌سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: در حال حاضر در برخی بخش‌ها تا ۱۰ برابر ظرفیت مورد نیاز کشور سرمایه‌گذاری شده و نتیجه این می‌شود که با تعطیلی آنها، اتفاقی در بازار نمی‌افتد، این یعنی جهت گیری‌های دولت اشتباه بوده است.
میرکاظمی، بازنگری در راهبردهای توسعه را ضروری دانست و تاکید کرد: چرا با وجود تعداد زیاد دانشجوی دکترا و کارشناسی ارشد و سرمایه‌گذاری بالا، بهره‌وری پایین است؟ این سؤال اساسی است و همه این‌ها نشان می‌دهد جهت‌گیری‌ها باید عوض شود.
او با اشاره به اینکه ‌در بودجه ۱۴۰۱ رشد اقتصادی محور برنامه‌ها خواهد بود تصریح کرد: برنامه‌ریزی بودجه سال آینده، متناسب با همین اصل است و بودجه سال ۱۴۰۱ پاسخگو، ساده و قابل ‌اندازه‌گیری خواهد بود.
رئیس ‌سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه منابع مصرف شده در گذشته بیش‌تر از آنکه اقتصادی محور باشد عمرانی محور و سخت‌افزار محور بوده است افزود: برای رفع این نقیصه، منابع بودجه سال آینده در جهت ایجاد اشتغال هدایت می‌شود.
میرکاظمی ادامه داد: در بودجه ۱۴۰۱ تعیین خواهد شد چه درصدی از رشد اقتصادی را بخش کشاورزی، صنعت، ساختمان، خدمات، حمل‌ونقل و بخش‌های مختلف برعهده خواهند داشت و سهم استان‌ها و شهرستان‌ها در تحقق اهداف بودجه مشخص خواهد شد.
رئیس‌ سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه دستیابی به بهره وری سه و نیم درصدی به جد دنبال می‌شود افزود: رفع موانع، از ظرفیت‌های خالی رقابت پذیر صورت خواهد گرفت.
میرکاظمی در مورد ردیف‌های بودجه سال آینده نیز گفت: برای ایجاد پاسخگویی مورد نیاز تعداد ردیف‌های بودجه به حداقل خواهد رسید و دیگر خبری از بودجه قطور و با چند هزار ردیف نخواهد بود.
او با تشکر از حمایت کمیسیون صنایع و معادن مجلس از تغییرات بودجه سال ۱۴۰۱ گفت: توسعه باید متوازن، متعادل و مبتنی بر آمایش سرزمین باشد. نقش کمیسیون صنایع و معادن در تغییر ریل اقتصادی مهم است و مشاوره و همفکری اعضا این کمیسیون برای افزایش اثربخشی منابع در صنعت و تبدیل ظرفیت‌های بالقوه به بالفعل لازم است.