kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۰۶۶
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۹

روایت فرمانده ستاد ارتش انگلیس از اوضاع بد امنیتی اروپا و اقیانوس اطلس

 

فرمانده ستاد ارتش انگلیس می‌گوید، روسیه به‌دنبال جنگ تمام‌عیار با غرب نیست اما امنیت در حوزه اروپا و اقیانوس اطلس ظرف سال‌های اخیر قطعاً تضعیف
شده است.
«نیک کارتر» فرمانده ستاد ارتش انگلیس روز یکشنبه گفت، روسیه به‌دنبال جنگ تمام‌عیار با غرب نیست اما امنیت این حوزه نسبت به سال‌های قبل تضعیف شده است. کارتر در مصاحبه با
«اندرو مار» مجری شبکه بی‌بی‌سی گفت: «معتقدم که وضع امنیت در حوزه اروپا و اقیانوس اطلس نسبت به هشت سال پیش که فرمانده ستاد ارتش شدم، قطعاً بدتر شده است.»
به گزارش فارس، این مقام نظامی انگلیسی درباره تنش‌ها در مرز روسیه و اوکراین و تبدیل آن به جنگ تمام‌عیار گفت:‌ «جوابم این است که نمی‌دانم. معتقدم که باید گارد خود را حفظ کنیم و اطمینان داشته باشیم دارای بازدارندگی هستیم. باید مطمئن شویم اتحاد در ناتو برقرار است و اجازه بروز هیچ گسلی در مواضع جمعی را نمی‌دهیم.» او در ادامه گفت، ناتو باید آمادگی خود را حفظ کند اما گمان نمی‌کند روسیه تحت رهبری «ولادیمیر پوتین» به‌دنبال جنگ تمام عیار با غرب باشد.
گفتنی است، کارتر روز شنبه نیز هشدار داده بود که خطر بروز جنگ تصادفی میان روسیه و غرب بیش از هر زمان دیگری در طول دوران جنگ سرد است.
وضعیت اخلاقی اسفبار ارتش
در ادامه این مصاحبه، مجری برنامه به افزایش ده برابری آمار گزارش آزار و تجاوز جنسی در ارتش انگلیس از سال ۲۰۱۵ تاکنون اشاره کرد و پرسید آیا این واقعا یک موفقیت است؟ کارتر در پاسخ مدعی شد: «از یک لحاظ فکر می‌کنم چیز خوبی است که افراد می‌توانند پا پیش گذاشته و شکایت کنند زیرا گام مهمی در التیام آن محسوب می‌شود[!!] اما راهی طولانی تا رسیدن به این اطمینان داریم که افراد باید شکایت کنند.» مجری بی‌بی‌سی تأکید کرد یکی از نمایندگان مجلس عوام انگلیس اعلام کرده ۶۲ درصد سربازان زن با آزار و تجاوز مواجه شده‌اند و این به نظر موفقیت به نظر نمی‌رسد. فرمانده ستاد ارتش انگلیس گفت: «نه موفقیت محسوب نمی‌شود ولی در همین تحقیق آمده است که نود درصد زنان مورد مطالعه گفته‌اند پیوستن به ارتش را به دیگر زنان نیز توصیه می‌کنند. البته که راهی طولانی برای ممانعت از رفتارهای نادرست داریم.»
تقابل جنگنده‌های اتمی روسیه
با تایفون‌های انگلیس
این اظهارات در حالی گفته می‌شود که وزارت دفاع انگلیس روز یکشنبه از پرواز بمب‌افکن‌های اتمی نیروی هوایی روسیه نزدیک سواحل اسکاتلند خبر داد. روزنامه انگلیسی میرر در این زمینه نوشت که دو فروند بمب‌افکن اتمی «توپولوف-۱۶۰» روسیه ملقب به «قوی سپید» نزدیک شمال جزایر اسکاتلند پرواز کردند.
به دنبال این حادثه و هشدار سامانه‌های راداری انگلیس، جنگنده‌های این کشور با پرواز سریع (عملیات اسکرامبل) خود را به جت‌های روسیه رسانده و آنها را اسکورت کردند. نوع جنگنده‌های انگلیس در این ماموریت «تایفون» اعلام شده است.