kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۹۹۳
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۸

  مهلت ثبت‌نام نهضت ملی مسکن تمدید شد

  معاون وزیر راه و شهر‌سازی از تمدید زمان ثبت‌نام در نهضت ملی مسکن تا ۱۵ آذرماه خبر داد و گفت: تاکنون حدود یک میلیون و ۲۶۰ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند.
محمود محمودزاده در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، درباره روند ثبت‌نام در نهضت ملی مسکن اظهار کرد: تاکنون یک میلیون و 260 هزار و 647 نفر در نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند و زمین 165 هزار واحد، اکنون آماده کلنگ‌زنی است و تا چهار سال آینده چهار میلیون واحد مسکونی برای متقاضیان مشخص و ثبت‌نام‌شده ساخته می‌شود.
وی با یادآوری این‌که ثبت‌نام نهضت ملی مسکن از 28 مهرماه امسال آغاز شده است، افزود: قرار بود این ثبت‌نام طی یک ماه انجام شود و 28 آبان‌ به پایان برسد اما با توجه به افزایش تقاضا برای تمدید مهلت ثبت‌نام، متقاضیان می‌توانند تا 15 آذرماه با مراجعه به سایت saman.mrud.ir اقدام به ثبت‌نام کنند.
معاون مسکن و ساختمان اعلام کرد: در 
520 شهر زمین ساخت واحدهای قانون جهش تولید تامین شده است. سیاست وزارت راه این است تا در شهر‌هایی که زمین تأمین نشده است، ثبت‌نام را آغاز نکند تا توقع بدون امکان تحقق ایجاد نشود. بدون تقاضا هیچ پروژه‌ای آغاز نمی‌شود و ثبت‌نام برای پروژه‌هایی آغاز می‌شود که زمین برای ساخت‌وساز آن تأمین شده باشد.
محمودزاده درباره چهار شرط متقاضیان مسکن ملی برای ثبت‌نام تصریح کرد: برای ثبت‌نام در سامانه ثمن رعایت چهار شرط تأهل یا سرپرست خانوار بودن، عدم مالکیت بخش خصوصی، استفاده نکردن از امکانات دولتی از ابتدای انقلاب در بخش زمین و مسکن و پنج سال سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا، لازم است.
وی با بیان این‌که پنج گروه از مجرد‌ها امکان ثبت‌نام در طرح نهضت ملی مسکن را دارند درباره تدابیر دولت برای تضمین کیفیت ساختمان‌های نهضت ملی مسکن افزود: بیمه 10 ساله کیفیت، یکی از تدابیر دولت برای تضمین کیفیت این واحد‌هاست.
مهم‌ترین تاثیر نهضت ملی مسکن
همچنین اکبر نیکزاد؛ رئیس ‌بنیاد مسکن در گفت وگو با روزنامه ایران گفت: برخی اظهار می‌کنند که ساخت یک میلیون مسکن در سال ممکن نیست اما باید برای مردم روشن شود که با همت و عزم دولت نهضت ساخت شروع شده و در آینده نزدیک در مورد آن بیش‌تر می‌شنویم. فعالان بازار مسکن مهم‌ترین اثر قانون جهش تولید مسکن را ایجاد تعادل عرضه و تقاضا در بازار مسکن و در نتیجه مهار افزایش قیمت می‌دانند.
 وی تأکید کرد: برنامه ساخت مسکن فقط محدود به وزارت راه و شهر‌سازی نیست و در حال حاضر با تأکید رئیس‌جمهوری، تمام وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی موظف شده‌اند برای تسریع در اجرای قانون، با متولیان بخش مسکن همکاری کنند. عرضه زمین‌های دولتی برای ساخت مسکن کم‌هزینه، نخستین اقدامی است که نهادهای مسئول باید انجام دهند تا مسکن در تمام شهرها ساخته شود و تاکنون زمین در برخی شهرها تأمین شده است. 
به‌گفته رئیس ‌بنیاد مسکن، اقدام دیگر دولت برای اجرای قانون، تأمین مالی و پرداخت تسهیلات به سازندگان است که به این منظور بانک مرکزی پرداخت تسهیلات در قالب قانون جهش تولید مسکن را به تمام بانک‌ها ابلاغ کرده و این موضوع بر افزایش سرعت ساخت و ساز بسیار مؤثر است.
نیکزاد تأکید کرد: اینکه منتظر باشیم با شروع ساخت مسکن‌های جدید، قیمت‌ها نصف شود قطعاً با علم اقتصاد مغایرت دارد اما با توجه به اینکه در این طرح یارانه‌هایی برای حمایت از متقاضیان در نظر گرفته شده است، جهش‌های قیمت مسکن بعد از اجرا کنترل خواهد شد. 
وی افزود: علاوه‌بر زمین رایگان و ارائه تسهیلات یارانه‌دار، صدور پروانه ساختمانی در این طرح ۳۰ درصد و تعرفه‌های نظام مهندسی ۵۰ درصد تخفیف دارد. همچنین برای کنترل قیمت مسکن علاوه‌بر افزایش ساخت و عرضه، قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی باید اجرا شود و اجرای این قانون در جلوگیری از افزایش قیمت مسکن اهمیت زیادی 
دارد.
رئیس ‌بنیاد مسکن تصریح کرد: واحد مسکونی که ساخته می‌شود در صورتی بر کنترل قیمت در بازار مسکن مؤثر است که عرضه شود اما در سال‌های اخیر واحدهای زیادی ساخته شده که عرضه نشده و در واقع احتکار مسکن ایجاد شده که در افزایش قیمت تأثیرگذار بوده است.