kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۹۱۳
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۶

کوتاه از سراسر جهان

 

یمن
فارس: نیروهای یمنی عملیات جدیدی را به سمت مناطق ساحلی استان الحدیده آغاز کرد‌ه و به‌سرعت در حال پیشروی هستند. ارتش و کمیته‌های مردمی در ساعات گذشته تعدادی از مناطق بندر «الحیمه» را به کنترل خود درآورده و این بندر در شرف آزادی کامل قرار دارد. منابع مطلع نیز می‌گویند شبه‌نظامیان همسو با امارات پا به فرار گذاشته‌ و نیروهای یمنی تنها چند کیلومتر با بندر الحیمه فاصله دارند. با آزادی این بندر که در جنوب استان الحدیده واقع شده، بخشی از فشار محاصره اقتصادی ائتلاف سعودی کاهش می‌یابد.
لبنان
المنار: «نبیل قاووق» عضو شورای مرکزی حزب‌الله در اظهاراتی گفته، رزمایش‌ نظامی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی خنجری در قلب قدس، فلسطین و تمام ملت‌های منطقه است زیرا این موضوع، دشمن صهیونیستی را تشویق به تجاوز بیشتر در قبال لبنان و فلسطین می‌کند و این لکه ننگی بر پیشانی سران عادی‌‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی است. گفتنی است، بحرین و امارات به تازگی رزمایش مشترکی را با نیروی دریایی آمریکا و رژیم صهیونیستی در دریای سرخ انجام دادند و مانورهای هوایی نیز ممکن است رخ دهد.
لیبی
القاهره ۲۴: «سیف الاسلام قذافی» پسر «معمر قذافی» دیکتاتور سابق لیبی برای انتخابات ریاست‌جمهوری لیبی نامزد شده است. وی دیروز پرونده نامزدی خود را به کمیسیون انتخابات در شهر «سبها» در جنوب این کشور تحویل داد. سیف الاسلام ۴۹ ساله از سوی دادگاه جنایی بین‌المللی به دلیل جنایت‌های جنگی تحت پیگرد قرار دارد. پدر او نیز پس از آنکه چهار دهه قدرت را در لیبی در دست داشت در انقلاب سال ۲۰۱۱ کشته شد.
تونس
آناتولی: صدها تن از شهروندان تونسی بنا به درخواست کمپینِ «شهروندان ضد کودتا» تظاهراتی را علیه وضعیت فوق‌العاده بدون دلیل و دفاع از مشروعیت قانون اساسی و پارلمانی در میدان «باردو» و اطراف پارلمان برگزار کردند و این مکان شاهد استقرار امنیتی گسترده بود و نیروهای امنیتی مانع ورود معترضان به این میدان می‌شدند. این کمپین روز شنبه مقامات تونس را به ممانعت از ورود شهروندان به پایتخت برای مشارکت در اعتراضات در روز یکشنبه متهم کرد. «قیس سعید»، رئیس‌جمهور تونس ۲۲ سپتامبر (31 شهریور) طی حکمی ریاستی، سکانداری دو قوه مجریه و مقننه را برعهده گرفت‌. او همچنین ۲۵ سپتامبر (3 مهر) فعالیت پارلمان و مصونیت قضایی نمایندگان را معلق و نخست‌وزیر را برکنار کرد.
الجزایر
ایسنا: رئیس‌ستاد هماهنگی ملی ریاست جمهوری الجزایر تاکید کرده کشورش مخالف عادی‌‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی است و همواره به شعار حمایت از فلسطین تحت هر شرایطی پایبند بوده و از ملت فلسطین و حق تعیین سرنوشت آن با تمامی ابزارها و راهکارهای ممکن حمایت می‌کند. سید «صلاح الدین بن جدو» در گفت وگو با روزنامه «الرساله» تصریح کرده کشورش روابط خوبی با جنبش حماس به عنوان یک جنبش ملی فلسطین دارد، همان‌طور که با دیگر گروه‌های فلسطینی نیز روابطی خوب و مستحکم دارد.