kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۹۰۸
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۳
یک مسئول:

فروش کالا بالاتر از نرخ مصوب جرم است

معاون استاندار تهران گفت: فروش کالاهای اساسی بالاتر از نرخ مصوب، تحت هرشرایطی جرم است و با متخلفان برخورد می‌شود.


به گزارش صداوسیما؛ درپی افزایش قیمت مصوب هرکیلوگرم مرغ تازه به ۳۱ هزار تومان و هرشانه تخم مرغ ۳۰ عددی به ۴۳ هزار تومان، عسکری؛ معاون استاندار تهران به همراه جمعی از بازرسان وزارت صمت و تعزیرات سری به مراکز فروش مرغ و تخم مرغ تهران زدند و از نزدیک جویای قیمت‌ها و نحوه فروش مرغ و تخم مرغ به هموطنان شدند.
او در این بازدید با اعلام اینکه هیچ کمبودی در تامین کالا‌های اساسی نیست و نرخ‌های جدید ۲۵ قلم کالای اساسی مورد نیاز مردم، مورد توافق همه تولیدکنندگان و سایر ذینفعان قرار گرفته است، گفت: دیگر هیچ دلیلی برای کمبود عرضه و گرانفروشی در بازار مصرف نیست و با متخلفان برخورد خواهد
شد.
معاون استاندار تهران همچنین از مهیا شدن امکان عرضه عمده مرغ وتخم مرغ با قیمت مصوب به واحد‌های صنفی خبرداد و گفت: متقاضیانی که امکان خرید عمده دارند می‌تواند مرغ و تخم مرغ را بدون واسطه از شرکت پشتیبانی امور دام تهران خریداری و با قیمت مصوب به هموطنان عرضه کنند.
همچنین محمدعلی اسفنانی؛ مدیر کل تعزیرات استان تهران تصریح کرد: بازار مرغ و تخم‌مرغ از قیمت‌گذاری‌های اعلامی تبعیت نمی‌کند، اما کالاهای تولیدی از این بابت وضع بهتری دارند. دغدغه اصلی ما این است کالاهایی مثل برنج که قیمت ندارند را با چه مبنایی قیمت‌گذاری کنیم؟
گفتنی است چند روز پیش در جلسه ستاد تنظیم بازار مقرر شد، قیمت ۲۰ قلم کالای اساسی که اغلب کشاورزی هستند، به صورت روزانه، محاسبه و به‌طور رسمی اعلام شود. از بین ۲۰ قلم کالایی که قرار است قیمت‌گذاری شوند، حدود پنج قلم (گوشت قرمز، شکر، برنج داخلی و خارجی) قیمت مصوب ندارند و مابقی دارای قیمت مشخصی هستند.
بر اساس ماده ۲۱ قانون الحاق دولت مکلف است فهرست کالاهای حساس و ضروری را محاسبه کند و این اقلام مشمول قیمت‌گذاری تثبیتی
هستند.
همچنین سامانه ۱۲۴ سازمان حمایت، قیمت کالاهای اساسی را اطلاع‌رسانی می‌کند، اما سامانه نیاز به بازنگری دارد. برای قیمت‌گذاری انواع کالاها ضابطه قیمت‌گذاری کالاهای تولیدی و ضابطه قیمت‌گذاری کالاهای وارداتی وجود دارد. در حال حاضر قیمت شیر، گوشت مرغ و تخم‌مرغ براساس ضریب مصرف اقلام و خوراک دام و طیور که وزارت جهاد کشاورزی مطرح می‌کند و نرخ کالا بر مبنای ارز ۴۲۰۰ تومانی محاسبه می‌شود.