kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۹۰۴
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۳
معاون وزیر راه و شهرسازی:

۱/۲میلیون نفر برای نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کردند

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه زمین ۱۶۵هزار واحد آماده کلنگ‌زنی است، گفت: تا زمانی که زمین مناسب تأمین نشود ثبت‌نام برای «نهضت ملی مسکن» انجام نمی‌شود.

 


محمود محمودزاده در یک برنامه تلویزیونی از استقبال و ثبت‌نام یک ‌میلیون و 200 هزار نفر واجد شرایط در «نهضت ملی مسکن» گفت و افزود: در این دوره تا پایان آبان کار ثبت‌نام در 520 شهر انجام می‌شود.
وی افزود: سیاست این وزارت آن است که در شهر‌هایی که زمین تأمین نشده است، ثبت‌نام را آغاز نکند تا توقع بدون امکان تحقق ایجاد نشود.
این مسئول ادامه داد: بدون تقاضا هیچ پروژه‌ای آغاز نمی‌شود و ثبت‌نام برای پروژه‌هایی آغاز می‌شود که زمین برای ساخت‌وساز آن تأمین شده باشد.
محمودزاده خبر داد: زمین 165 هزار واحد، اکنون آماده کلنگ‌زنی است.
وی عنوان کرد: تا چهار سال آینده چهار میلیون واحد مسکونی برای متقاضیان مشخص و ثبت‌نام ‌شده ساخته می‌شود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، معاون وزیر راه و شهرسازی درباره چهار شرط متقاضیان مسکن ملی برای ثبت‌نام در سامانه saman.mrud.ir
توضیح داد: برای ثبت‌نام در سامانه «ثمن» رعایت چهار شرط تأهل یا سرپرست خانوار بودن، عدم مالکیت بخش خصوصی، استفاده نکردن از امکانات دولتی از ابتدای انقلاب در بخش زمین و مسکن و پنج سال سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا، لازم است.
محمودزاده اضافه کرد: ثبت‌نام در طرح «نهضت ملی مسکن» تا 28 آبان ادامه دارد.
وی درباره تدابیر دولت برای تضمین کیفیت ساختمان‌های نهضت ملی مسکن بیان کرد: بیمه 10ساله کیفیت، یکی از تدابیر دولت برای تضمین کیفیت این واحد‌ها است.
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: بیشترین تسهیلات به دهک‌های اول تا سوم تعلق می‌گیرد.
محمودزاده گفت: تلاش دولت این است که اقساط تسهیلات نهضت ملی مسکن از 50 درصد درآمد خانوار بیشتر نشود.
پردیس ظرفیت جدید ندارد
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی همچنین در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: پروژه‌های نهضت ملی مسکن هفته به هفته شروع می‌شود و به طور تقریبی در تمامی سفر‌های استانی که در پایان هفته با حضور رئیس‌جمهور انجام می‌شود شاهد کلنگ‌زنی پروژه‌ها هستیم، گفت: با توجه به آنکه کمتر از یک ماه و نیم از ابلاغ قانون جهش تولید مسکن می‌گذرد، اما در این مدت پروژه‌ها شروع شده و این آمار‌ها نشان‌دهنده آن است که تمامی زیرساخت‌ها برای اجرای این طرح در استان‌ها فراهم شده و در این فرصت کم بسیاری از پروژه‌ها شروع شده
است.
محمودزاده یادآور شد: در حال حاضر همزمان با ثبت‌نام متقاضیان پالایش پروژه‌ها هم شروع شده است و در بسیاری از استان‌ها هم کلنگ‌زنی پروژه‌ها زده شده
است.
وی تصریح کرد: در شهر پردیس هیچ ظرفیت و یا اراضی فعلا تامین نکرده‌ایم و شهر پردیس در فهرست شهر‌ها نیست.
این مسئول با بیان اینکه متقاضیان به هیچ عنوان فریب فروش امتیاز طرح مسکن ملی و یا نهضت ملی مسکن را نخورند، گفت: در حال حاضر سایت باز است و متقاضیان می‌توانند اقدام به ثبت‌نام کنند؛ بنابراین خرید و فروش امتیاز طرح نهضت ملی مسکن را
نخورند.
محمودزاده با اشاره به اینکه با اجرای طرح نهضت ملی مسکن آمار‌ها و رصد بازار حاکی از ایجاد ثبات قیمت مسکن و حتی ریزش قیمت مسکن در برخی از مناطق است، خاطرنشان کرد: این بررسی‌ها نشان می‌دهد که اجرای این اقدامات در خصوص ساخت‌وساز مسکن ارزان‌قیمت موثر است.
وی با بیان اینکه امکان ثبت‌نام برای افراد مجرد هم فراهم شده است، گفت: در این مصوبه ۵ گروه از مجرد‌ها امکان ثبت‌نام در طرح نهضت ملی مسکن را دارند که شامل خانم‌های مجرد با سن بالای ۳۵ سال، معلولان جسمی و حرکتی، آقایان مجرد بالای ۴۵ سال، نخبگان علمی و افرادی که دارای بیماری خاص هستند می‌توانند در این طرح ثبت‌نام کنند.
ثبت‌نام مجرد‌ها
بر اساس این گزارش پنج گروه از مجرد‌ها که امکان ثبت‌نام در طرح نهضت ملی مسکن را دارند به شرح زیر می‌باشند:
۱. خانم‌های مجرد با سن بالای ۳۵ سال
۲. معلولان جسمی و حرکتی
۳. آقایان مجرد بالای ۴۵ سال
۴. نخبگان علمی
۵. افرادی دارای بیماری خاص
همچنین طبق جدیدترین آمار‌های اعلام شده ۱۱ کلانشهر دیگر به فهرست شهر‌هایی که متقاضیان می‌توانند در آنجا ثبت‌نام کنند اضافه شده و افرادی که ساکن برخی کلانشهر‌ها هستند می‌توانند در شهرهای‌جدید ثبت‌نام کنند. همچنین افرادی که در این مدت ثبت‌نام کرده‌اند، اما شهر‌های دیگری را انتخاب کرده‌اند، می‌توانند ثبت‌نام قبلی خود را در سامانه لغو و انصراف بدهند و مجدد با انتخاب درست شهر جدید، ثبت‌نام کنند.