kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۸۵۹
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۱

  وزیر خارجه سعودی: امیدواریم دور جدیدی از مذاکرات بین عربستان و ایران برگزار شود

  «فیصل بن فرهان بن عبدالله آل‌سعود» وزیر خارجه عربستان سعودی در مصاحبه با یک رسانه غربی، از پیشرفت در مذاکرات ریاض با تهران و آمادگی کشورش برای دور جدید مذاکرات خبر داد.
وزیر خارجه عربستان سعودی از امیدواری و آمادگی این کشور برای دور جدید مذاکرات با ایران به منظور برقراری روابط عادی بین دو کشور تأکید کرد.
فیصل بن فرهان بن عبدالله آل‌سعود، وزیر خارجه عربستان سعودی در مصاحبه با شبکه فرانسوی «فرانس ۲۴» در پاسخ به سؤالی درخصوص گفت‌وگوهای بین ایران و عربستان با محوریت یمن گفت: ماهیت گفت‌وگوها (بین عربستان سعودی و ایران) مقدماتی و آزمایشی بوده است این گفت‌وگوها عادی بوده اما ریشه‌ای نبوده است. ما به گفت‌وگوها با ایران برای پرداختن به نگرانی‌هایی که ما و کشورهای منطقه درباره ایران داریم، متعهد هستیم این به ما اجازه خواهد داد که به سمت داشتن روابط عادی با همسایگانمان و ایران برویم. ما فکر می‌کنیم همسویی منافع، ممکن است اما (تحقق) این موضوع به پرداختن به نگرانی‌هایی که همه داریم، نیاز دارد تاکنون ما هنوز به هیچ نتیجه‌گیری اساسی نرسیده‌ایم اما به اندازه کافی به پیشرفتی رسیده‌ایم که به ما اجازه دهد به سمت جلو پیش برویم.
وی در پاسخ به اینکه آیا دور جدیدی از مذاکرات (بین عربستان سعودی و ایران) به زودی انجام خواهد شد؟ اظهار داشت: ما امیدواریم (که به زودی دور جدید از مذاکرات با ایران برگزار شود) هنوز برنامه زمانی آن چیده نشده اما ما برای این کار آمادگی داریم.
فرانس ۲۴ پرسید: آیا امکان اقدامات از روی حسن‌نیت وجود دارد؟ حرف‌هایی درباره احتمال بازگشایی کنسولگری ایران در جده و کنسولگری سعودی در مشهد مطرح شده بود. آیا این چیزی است که در میز مذاکرات وجود داشته باشد؟ آیا احتمال اقدامات عینی برای نشان دادن این موضوع که مذاکرات در حال پیش رفتن است اگرچه با سرعتی پایین؟
بن فرحان گفت: قطعاً ما مایل به بررسی همه موضوعات پیشنهادی هستیم اگر این پیشنهادات جدی باشند و به پیشرفت اساسی (در مذاکرات) پیوند داشته باشند.
وزیر خارجه سعودی در پاسخ به اینکه آیا امکان تحقق این موضوع (بازگشایی کنسولگری در جده و مشهد) وجود دارد؟ گفت: امکانش وجود دارد اما هنوز تصمیمی ‌در این‌باره اتخاذ نشده است.
خبرنگار این شبکه فرانسوی در ادامه این مصاحبه از وزیر خارجه عربستان سعودی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران سؤال کرد و بن‌فرهان در پاسخ به سؤال او، ادعاهای قبلی ریاض درباره برنامه هسته‌ای ایران را تکرار کرد.
به گزارش فارس، بن فرحان گفت: ما‌ تردید زیادی داریم و متأسفانه این‌تردید در ماه‌ها و هفته‌های اخیر با توجه به افزایش فعالیت‌های هسته‌ای ایران تشدید شده است، بخش اعظم این فعالیت‌ها قابل توجیه برای یک برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز نیستند، سطح غنی‌سازی (اورانیومی) که ما شاهد هستیم، بسیار فراتر از هرگونه نیازمندی به هرگونه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز است و این موضوع، قطعاً نگران‌کننده است و همچنین این موضوع نشان‌دهنده ناکارآمدی توافق اولیه (برجام) است. ما امیدواریم که این مذاکرات (احیای برجام) به جلو پیش برود، ما امیدواریم که به‌صورت مثبت پیش برود. ما امیدواریم که ایران وارد توافقی شود که به ما به‌عنوان همسایگان اجازه دهد، اطمینان داشته باشیم که برنامه هسته‌ای‌اش تنها برای مقاصد صلح‌آمیز است چرا که تهدید برنامه هسته‌ای نظامی (ایران) در درجه اول متوجه ما در منطقه است و هچ توجیهی برای ایجاد این نوع از توانمندی‌ها وجود ندارد و این بسیار خطرناک است. خطرناک‌ترین نوع خطر در حال حاضر، فقدان دسترسی برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌و محدودیت‌های اعمالی روی آن است، موضعی که نه تنها با برجام بلکه با تعهدات ایران در معاهده عدم ‌اشاعه (ان‌پی‌تی) سازگار نیست، این برای ما بسیار نگران‌کننده است چرا که ما به شفاف‌سازی در برنامه هسته‌ای نیاز داریم.