kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۸۲۶
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۴

   هشدار سازمان  بهداشت جهانی  درباره گرسنگی میلیون‌ها کودک افغان

   سازمان بهداشت جهانی هشدار داد تا پایان سال جاری میلادی آمار کودکان افغان که با کمبود موادغذایی رو‌به‌رو هستند به  3 میلیون نفر افزایش خواهد یافت.
روزی نیست که سازمان‌های جهانی درباره خطر وقوع فاجعه انسانی در افغانستان هشدار ندهند. روز پنج شنبه «عبدالله الدرداری» نماینده برنامه پیشرفت و توسعه سازمان ملل در افغانستان در مصاحبه با شبکه «سی‌اِن‌بی‌سی» گفته بود: «حدود ۲۳ میلیون نفر در افغانستان نیاز مبرم به غذا دارند و ۹۷ درصد از جمعیت ۳۸ میلیونی در خطر غرق شدن در فقر هستند». وی با بیان اینکه افغانستان احتمالاً با بدترین فاجعه انسانی که تا به حال دیده‌ایم مواجه است، توضیح داد: «ما هرگز شوک اقتصادی به این بزرگی را ندیده‌ایم و هرگز شاهد بحران انسانی به این بزرگی نبوده‌ایم». 
در ادامه این هشدار‌ها  سازمان بهداشت جهانی نیز اعلام کرد تا پایان سال میلادی جاری (48 روز دیگر) آمار کودکان افغان که با کمبود موادغذایی رو‌به‌رو هستند به 3 میلیون نفر افزایش خواهد یافت. «مارگرت‌هاریس» از سازمان بهداشت جهانی روز جمعه در ژنو گفت: «این گرسنگی جان یک میلیون نفر از این کودکان را تهدید می‌کند. این یک مبارزه سختی بوده و گرسنگی کشور را فرا گرفته است». این مقام سازمان بهداشت جهانی تاکید کرد «جهان نباید و نمی‌تواند به افغانستان پشت کند».
«مارگرت ماریس» گفت: به دلیل فرا رسیدن زمستان؛ بیماری‌های بیشتری در افغانستان ثبت خواهد شد. وی گفت بخش‌های مختلف بیمارستان‌ها پر از «کودکان» شده است. همزمان، بیماری سرخک با ۲۴ هزار مبتلا در این کشور در حال گسترش است.هاریس افزود:« برای کودکانی که با کمبود مواد غذایی رو‌به‌رو هستند بیماری سرخک حکم اعدام محسوب می‌شود و چنانچه سریع عمل نکنیم، مرگ و میر بیشتری خواهیم داشت.
سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است در سه سال گذشته دو دوره خشکسالی در افغانستان به وقوع پیوسته است. قیمت گندم نسبت به سال قبل ۲۸ درصد افزایش یافته و اقتصاد در افغانستان دچار بحران جدی شده است و بسیاری از کارکنان مراکز سلامت، این کشور را به علت پرداخت نشدن دستمزد ترک کرده‌اند.بر اساس گزارش سازمان کمک‌های نروژ به پناهندگان، از زمان به قدرت رسیدن طالبان، بیش از ۳۰۰هزار افغانی به ایران پناه برده‌اند. همزمان، دیدبان حقوق بشر خواهان کمک‌های سریع برای بهبود اوضاع کودکان در افغانستان شد. «هیدر بار» عضو سازمان دیدبان حقوق بشر گفت: «ما خیلی نگران اوضاع کودکان در افغانستان هستیم. اکنون، اوضاع در این کشور خوب نیست و در حال بدتر شدن است. اما مسئله‌ای که بیشتر ما را  متاثر می‌سازد گرسنگی و سوء تغذیه است».
بازداشت 3 نفر
خبر دیگر از افغانستان اینکه طالبان اعلام کرد 3 تن از عاملان انفجار روز جمعه در مسجدی در شهرستان «سپین‌غر» ولایت «ننگرهار» دستگیر شده‌اند.« ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی مرکزی طالبان در حساب توئیتری خود نوشت که با متهمان این حمله مطابق با شریعت اسلامی برخورد صورت می‌گیرد.روز جمعه، انفجاری در داخل یک مسجد در شهرستان «سپین‌غر» ولایت« ننگرهار» سبب کشته و زخمی شدن شماری از غیرنظامیان شد.«قاری محمد حنیف»، سخنگوی این ولایت گفت که این انفجار زمانی در منطقه تریلی صورت گرفت که ساکنان محلی مشغول ادای نماز جمعه بودند.این سخنگوی گروه طالبان همچنین افزود که در این انفجار حداقل ۱۵ نفر زخمی شده است، اما ساکنان محلی می‌گویند که رقم تلفات بیشتر است. یک منبع محلی نیز به رسانه‌ها گفت که مواد انفجاری در محراب مسجد جا‌سازی شده بود.مسئولیت این انفجار را تاکنون هیچ شخص یا گروهی بر عهده نگرفته است، اما پیش از این شاخه خوراسان گروه داعش مسئولیت حملات مشابه را بر عهده گرفته بود.
وقوع انفجار در کابل
خبر دیگر از افغانستان اینکه عصر دیروز منابع خبری افغانستان از وقوع یک انفجار در منطقه عمدتاً شیعه‌نشین «دشت برچی» کابل خبر دادند. «ذبیح‌الله مجاهد»، سخنگوی طالبان گفت بر اثر انفجار و آتش‌گرفتن یک اتوبوس در این منطقه یک نفر کشته و ۲ تن دیگر زخمی شده‌اند. شاهدان عینی گفتند که این انفجار یک دستگاه اتوبوس شهری را هدف قرار‌داده است.  تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده یک ستون دود غلیظ را برفرار این منطقه را نشان می‌دهد. بر اساس این گزارش فرد یا گروهی مسئولیت این انفجار را بر عهده نگرفته است.