kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۷۵۰
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰

نگرانی 100 مقام امنیتی سابق آمریکا از مداخله خارجی در انتخابات پیش‌روی کنگره

حدود ۱۰۰ مقام سابق امنیت ملی آمریکا از کنگره خواسته‌اند تا برای برقراری امنیت انتخابات سال آینده اقدامات لازم و ضروری را اتخاذ کند چرا که «نهادهای دموکراتیک آمریکا در معرض خطر قرار دارند.»

در حالی که کمتر از یک سال تا برگزاری انتخابات میان دوره‌ای سنای آمریکا زمان باقی است بار دیگر در آمریکا نگرانی‌ها درباره حملات سایبری به سیستم رای‌گیری، مداخله خارجی و دستکاری احتمالی داخلی تشدید شده است. در همین ارتباط حدود 100 مقام سابق امنیت ملی از احزاب جمهوریخواه و دموکرات با انتشار نامه‌ای سرگشاده از کنگره خواستند تا در آستانه انتخابات سال آینده، اقدامات لازم و ضروری را برای برقراری امنیت انتخابات اتخاذ کنند. مقام‌های سابق امنیت ملی آمریکا هشدار دادند، بدون اتخاذ اقدامات لازم و ضروری، نهادهای دموکراتیک این کشور در معرض خطر جدی قرار خواهد گرفت. به گزارش تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی کنگره در بخشی از نامه سرگشاده مقام‌های سابق امنیت ملی آمریکا آمده است: « ما این نامه را نوشتیم تا هشدار خود را نسبت به تلاش‌های مداوم برای بی‌ثبات کردن و منحرف کردن انتخابات اعلام کنیم. ما قاطعانه بر این باوریم که این تلاش‌ها به طور اساسی به امنیت ملی ما آسیب می‌زند، انتخابات ما در شرایط کنونی به شدت در برابر دخالت خارجی و دستکاری احتمالی آسیب پذیر است.»
بی کفایت‌ترین رئیس‌جمهور
خبر دیگر از آمریکا اینکه یک سناتور جمهوریخواه آمریکا «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا را «بی‌کفایت ترین» رئیس‌جمهور دوران زندگی خود به ویژه در سیاست خارجی خواند. «لیندسی گراهام» سناتور ایالت کارولینای جنوبی در گفت‌وگو با شبکه خبری «فاکس نیوز»  گفت که بایدن حتی از «جیمی کارتر» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا نیز بدتر است و این به ویژه بعد از خروج از افغانستان درباره او صدق می‌کند. «لیندسی گراهام» نزدیکترین متحد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا اخیرا در جلسه‌ای در سنا نیز گفته که وی بی‌صبرانه منتظر است تا ترامپ وارد رقابت‌های انتخاباتی شود. «مارشا بلک‌برن»، قانونگذار جمهوریخواه مجلس سنا نیز به تازگی با صدور بیانیه‌ای درخصوص خروج آمریکا از افغانستان و انتقاد  از این مسئله  گفته «اکنون وقت مسئولیت‌پذیری است و این مقوله، باید از کسانی آغاز شود که برنامه‌ریزی‌های شکست‌خورده‌شان این حملات را رقم زد. جو بایدن، کامالا هریس، آنتونی بلینکن، لوید آستین و مارک میلی باید همکی استعفا دهند یا منتظر استیضاح و عزل از قدرت باشند.»
ده‌ها نماینده جمهوری‌خواه دیگر در کنگره نیز همین خط را دنبال کرده و خاطرنشان کرده‌اند که وقت استعفای بایدن فرا رسیده است.