kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۶۳۹
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۲

فرانسه رآکتورهای جدید اتمی می‌سازد

 

رئیس‌جمهور فرانسه در اظهاراتی گفت، پاریس برای کمک به کاهش وابستگی به کشورهای خارجی برای تامین انرژی، رآکتورهای اتمی جدیدی خواهد ساخت.
در حالی که فرانسه سالهاست که مخالف فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان است اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که دولت این کشور به دنبال ساخت رآکتورهای اتمی جدید است. در همین ارتباط تسنیم به نقل از رویترز نوشت: امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه تاکید کرد: فرانسه رآکتورهای اتمی جدیدی خواهد ساخت تا به کاهش وابستگی کشور به کشورهای خارجی برای تامین انرژی مورد نیاز کمک کند و به اهداف جهانی گرمایش زمین دست یابد و قیمت‌ها را تحت کنترل درآورد.
ماکرون افزود: تصمیم برای ساخت رآکتورهای اتمی جدید برای آنکه قیمت‌ها را تحت کنترل درآوریم، منطقی است. ما قصد داریم برای نخستین بار طی دهه‌های اخیر، ساخت رآکتورهای اتمی را از سربگیریم و به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر ادامه دهیم.وی اظهار داشت: این اقدام با هدف تضمین استقلال انرژی فرانسه خواهد بود، برای تضمین عرضه کافی برق و انرژی مورد نیاز کشور و دستیابی به اهداف تعیین شده تا سال 2050 برای کاهش تولید کربن.
این گزارش می‌افزاید: «در حالی که قیمت انرژی در فرانسه روند صعودی گرفته و 5 ماه زمان تا انتخابات ریاست جمهوری فرصت باقی است، مسئله انرژی به یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های رای دهندگان فرانسوی تبدیل شده است»
در حالی که قیمت انرژی در اروپا به سرعت رو به افزایش است، فرانسه راهبرد کاملا متفاوتی را نسبت به آلمان در پیش گرفته است.
آلمان در واکنش به فاجعه هسته‌ای فوکوشیما در سال 2011 میلادی، روند خروج ملی از رآکتورهای هسته‌ای را تسریع کرد. پیش‌بینی می‌شود دولت فرانسه طی هفته‌های آینده برنامه ساخت 6 رآکتور هسته‌ای جدید را اعلام کند.