kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۶۱۷
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۶

اختتامیه پنجمین دوسالانه کارتون کتاب برگزار شد(اخبار ادبی و هنری)

آیین اختتامیه پنجمین دوسالانه کارتون کتاب چهارشنبه ۱۹ آبان‌ماه با حضور علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، محمد حسین نیرومند، مشاور امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید مسعود شجاعی طباطبایی، دبیر پنجمین دوسالانه کارتون کتاب، ناصر فیض، شاعر، مدیران کل و مسئولان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و جمعی از هنرمندان عرصه کارتون و کاریکاتور در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران برگزار شد.

سید مسعود شجاعی طباطبایی، دبیر پنجمین دوسالانه کارتون کتاب، به ارائه گزارشی از روند برگزاری این دوسالانه پرداخت و گفت: پنجمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب» در اردیبهشت سال ۱۴۰۰ در حالی فراخوان خود را منتشر کرد که این مسابقه از جایگاه ویژه‌ای در جهان برخوردار شده است. در واقع نظم و استمرار در برپایی این نمایشگاه، اهدای جوایز فاخر، در نظر گرفتن جوایزی با استانداردهای بین‌المللی، حضور داوران مطرح و سرشناس و همچنین کاتالوگ جشنواره، شرایطی را رقم می‌زند که ما از پنج ستاره ممکن هر ۵ ستاره را داشته باشیم.
وی افزود: در این دوسالانه موضوع اصلی «کتاب، کتابدار و کتابخانه» است که با شیوع بیماری جدید، موضوع «کتاب و کرونا» نیز مورد توجه قرار گرفته و همچنین دو عنوان «کتاب و کودک»، «کتاب و رسانه» نیز به‌دلیل ضرورت فرهنگ‌سازی در این عرصه در میان موضوعات قرار گرفت. هیئت داوران در این دوره باعث حیرت هنرمندان در دنیا شد چرا که با جمعی از ستارگان دنیای کارتون و کاریکاتور آقایان آرس، ماچادو و نیکولا لیستس، در این دوره همکاری می‌کنیم.
شجاعی طباطبایی درباره میزان مشارکت در پنجمین دوسالانه کارتون کتاب گفت: خوشبختانه از مجموع ۶۳۷ هنرمند شرکت‌کننده از ۶۴ کشور دنیا در این رویداد هنری، شاهد حضور بیش از ۲۶۸ هنرمند ایرانی بودیم. در مرحله اول داوری، آثار غیرمرتبط با موضوع و فاقد کیفیت بالا حذف شده و در مرحله دوم، انتخاب آثاری که بیشترین ارتباط را با موضوعات مطرح شده داشتند و در مرحله سوم ۸ اثر نهایی معرفی شدند. در بخش جوایز، علاوه بر اهدای لوح‌تقدیر و تندیس به نفرات اول تا سوم، جوایز اصلی برای نفر اول به مبلغ ۱۵۰۰یورو، نفر دوم ۱۰۰۰یورو و نفر سوم مبلغ ۵۰۰ یورو اهدا ‌شد.
دبیر پنجمین دوسالانه کارتون کتاب درباره میزان استقبال از بخش جنبی این دوسالانه نیز توضیح داد: با اختصاص بخش جنبی برای رقابت هنرمندان تازه کار یا آماتور در این دوره از مسابقه، بیش از ۴۰۰ اثر در این بخش مورد ارزیابی قرار گرفت که به ۵ نفر مبلغ دو میلیون تومان همراه با لوح تقدیر اهدا شد.
در ادامه این مراسم برگزیدگان پنجمین دوسالانه بین‌المللی کارتون کتاب در سه بخش آماتور یا غیرحرفه‌ای، شایستگان تقدیر و برگزیدگان در بخش حرفه‌ای معرفی و تقدیر شدند.