kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۶۱۵
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۶
از سوی دولت

لایحه تأمین کالاهای اساسی، نهاده­‌های دامی و تجهیزات دارویی به مجلس ارائه شد

لایحه «تامین مطمئن کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست‌های جبرانی برای حمایت از معیشت اقشار آسیب‌پذیر» با قید دو فوریت تقدیم مجلس شده؛ این موضوع را معاون مجلس رئیس جمهور خبر داد.

لایحه «تامین مطمئن کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست‌های جبرانی برای حمایت از معیشت اقشار آسیب‌پذیر» با قید دو فوریت تقدیم مجلس شده؛ این موضوع را معاون مجلس رئیس جمهور خبر داد.
جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف و با حضور 192 نماینده آغاز شد. گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح اصلاح مواد (705) تا (711) کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی و نیز گزارش کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در مورد طرح دو فوریتی الحاق یک تبصره به ماده 63 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخابات انتخاب شهرداران جزو دستور کارهای دیروز بهارستان بود.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی دیروز در جریان بررسی گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح دوفوریتی الحاق یک تبصره به ماده(63) قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران با 138 رأی موافق، 81 رأی مخالف و 13 رأی ممتنع از مجموع 238 نماینده حاضر در جلسه، با کلیات این طرح موافقت کردند.
مجازات قماربازی اینترنتی
گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در مورد طرح اصلاح مواد 705 تا 711 کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی در جلسه علنی دیروز قرار داشت.
بعد از بحث و بررسی موافقان و مخالفان این طرح و در نهایت نمایندگان با کلیات طرح اصلاح موادی از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی موافقت کردند.
از 235 نماینده حاضر در صحن علنی مجلس 198 رأی موافق حاصل رأی‌های نمایندگان به کلیات طرح اصلاح موادی از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی است.
بر همین اساس قرار است مجازات‌های بازدارنده و تعزیراتی برای مقابله با قماربازان و شرط‌بندها و بخت‌آزمایی در فضای مجازی صورت گرفته و مواد قانونی لازم در اختیار قضات قرار گیرد.
دولت بودجه شرکت‌های دولتی را
ارسال کرد
محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز در تذکری خواستار ارسال گزارش بودجه شرکت‌های دولتی به مجلس شد.
وی افزود: طبق قانون بایستی در آبان‌ماه دولت بودجه شرکت‌های دولتی را به مجلس ارسال می‌کرد که تاکنون این کار را نکرده است.
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر زنگنه گفت:‌ دولت در مهلت زمانی مقرر یعنی 15 آبان گزارش بودجه شرکت‌های دولتی را به مجلس شورای اسلامی ارسال کرده است و من هم بلافاصله آن را به کمیسیون‌ها ارجاع دادم اما اشکال آن است که ما در قانون دولت را مکلف کرده‌ایم که گزارش مجامع شرکت‌های دولتی هم ضمیمه این گزارش بودجه شرکت‌های دولتی باشد اما اینگونه نیست و گزارش بودجه شرکت‌های دولتی فقط به امضای سازمان برنامه و بودجه رسیده است.
ارائه لایحه تامین کالاهای اساسی
نهاده‌­های دامی و تجهیزات دارویی
سید محمد حسینی معاون مجلس رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: لایحه «تامین مطمئن کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست‌های جبرانی برای حمایت از معیشت اقشار آسیب‌پذیر» با قید دو فوریت تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.
معاون پارلمانی رئیس جمهور در توضیح ضرورت تقدیم این لایحه گفت: با عنایت به تاثیرپذیری روند تامین و قیمت کالاهای اساسی از افزایش قیمت‌های جهانی و تغییرات اقلیمی و با هدف فراهم آوردن امکان تامین کافی کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی و حمایت از معیشت اقشار آسیب‌پذیر از طریق پرداخت یارانه، لایحه تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است.
حسینی افزود: در این لایحه به منظور جبران آثار منفی ناشی از افزایش قیمت جهانی نهاده‌های دامی و کشاورزی وارداتی و همچنین بروز خشکسالی در سال جاری و به جهت اطمینان از تامین کافی کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی، دارو و تجهیزات مصرف پزشکی، به دولت اجازه داده می‌شود تا نسبت به افزایش سقف اعتبار موضوع جزء (۳) بند (ب) تبصره (۱) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ جهت تخصیص ارزش سهام با مبادله منابع ارزی حاصل از صادرات نفت و گاز اقدام نماید و درآمد حاصل از تغییر نرخ کالاهایی که با ارز ترجیحی تامین شده است را به میزان و روشی که توسط دولت تعیین می‌گردد به افراد مشمول پرداخت کند.
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: دستگاه‌های ذیربط نیز موظفند سیاست‌گذاری و فرآیند تخصیص، توزیع و موارد مصرف ارز ترجیحی را به گونه‌ای اجرا و نظارت کنند که کالاها و خدمات مشمول، بهنگام و با قیمت مناسب با نرخ ترجیحی ارز به مصرف‌کننده نهایی برسد. ضمن آنکه دولت مجاز شده تا در صورت عدم کفایت منابع تخصیص‌یافته برای پرداخت یارانه، مابه‌التفاوت را از محل جابجایی ردیف‌های جدول تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ تامین نماید.
بیانیه مجلس در تقدیر از اقدام سپاه
علی کریمی فیروزجایی در نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی، بیانیه 255 نفر از نمایندگان در تقدیر و تشکر از نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ناکام‌سازی عملیات حقارت‌آمیز ارتش تروریستی ایالات متحده آمریکا در حمایت از سرقت نفت جمهوری اسلامی ایران را قرائت کرد.
در متن این بیانیه آمده: «اقدام به موقع و مقتدرانه جان بر کفان نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ناکام‌سازی عملیات حقارت آمیز حمایت ارتش تروریستی ایالات متحده آمریکا از سرقت نفت جمهوری اسلامی ایران که در اوج هوشمندی، هوشیاری و رفتار حرفه‌ای صورت پذیرفت، موجبات خرسندی ملت شریف ایران و آحاد آزادگان و حق‌طلبان عالم را فراهم و برگ زرین دیگری بر صحیفه افتخارات میهن اسلامی افزود.»
این متن افزوده: «این حماسه بزرگ، باشکوه و غرورانگیز بار دیگر اقتدار و عظمت کشور عزیزمان را به رخ جهانیان کشید و به دشمنان این مرز و بوم یادآور شد ایران و ایرانی در دفاع از منافع ملی کشور از احدی هراس و واهمه نداشته و در میدان مواجهه با خصم، لحظه‌ای تردید و درنگ به خود راه نخواهد داد.»
در پایان این بیانیه می خوانیم: «این موفقیت ماندگار که تجلی عزم و اراده استکبارستیزی ایران اسلامی است را به رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی و فرماندهی کل قوا حضرت امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) و ملت شریف ایران تبریک عرض نموده و با قدردانی از دریانوردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به دشمنان انقلاب و نظام اسلامی هشدار می دهیم؛ نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در صیانت از امنیت و منافع ملی، استوار و مصمم و با اعتماد به نفس و سکینه قلبی ناشی از اتکا به قدرت لایزال الهی چشم در چشم دشمنان به‌ویژه نظامیان رژیم تروریستی و رو به زوال آمریکا، اراده قوی و مستحکم خود را بر هیمنه خودساخته آنها تحمیل و دیکته خواهند نمود.»