kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۶۰۶
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۹

امتحانات پایان ترم دانشگاه‌ها به صورت حضوری برگزار خواهد شد

سخنگوی ستاد از سرگیری آموزش حضوری دانشگاه‌ها گفت: امتحانات پایان ترم جاری تحصیلی دانشجویان دانشگاه‌ها به صورت حضوری برگزار خواهد شد.


محمدرضا آهنچیان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایسنا اظهار داشت: بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا دانشگاه‌ها از ۱۵ آبان ماه جاری می‌توانستند نسبت به از سرگیری آموزش حضوری دانشجویان خود اقدام
کنند.
بر اساس اطلاعاتی که از تمامی دانشگاه‌ها دریافت شد، برخی از دانشگاه‌ها که شرایط مساعدتری داشتند، آموزش حضوری خود را آغاز کردند و برخی از آنها، آغاز آموزش حضوری دانشجویان را به آذر ماه موکول کردند.
آهنچیان با اشاره به برنامه وزارت علوم درخصوص نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم دانشجویان افزود: باید این نکته را بپذیریم که نقطه ضعف آموزش عالی در شرایط فعلی استفاده کامل از آموزش مجازی و برگزاری امتحانات به صورت امن است. در واقع در شیوه مجازی، آموزش دانشجویان در دروس نظری می‌توانست به صورت کامل و گاهی بهتر از آموزش حضوری برگزار شود، اما در زمینه برگزاری امتحانات امن مجازی، محدودیت‌هایی وجود دارد که باعث نگرانی در برخی دانشگاه‌ها شد و در همین دانشگاه‌ها، کیفیت آموزش عالی از ناحیه امتحانات دانشجویان، دچار آسیب شد، به طوری که از یک نگاه، ارزش و تاثیر آموزش مجازی به دلیل شائبه‌هایی که درباره امنیت امتحانات به روش الکترونیکی وجود داشت و شایعه‌هایی که در این باره رواج یافت، مورد سؤال قرار گرفت.
سیستم امنی برای امتحانات مجازی نداریم
وی خاطر‌نشان کرد: مانند بسیاری از نظام‌های پیشرو آموزش عالی دنیا، متاسفانه ما هم نتوانستیم در دانشگاه‌ها سیستم امنی برای برگزاری امتحانات پایان ترم دانشجویان ایجاد کنیم. به همین دلیل آسیب‌هایی نیز در این زمینه دیدیم. در این شرایط راه‌های میانبری وجود داشت که موثر افتاد. سخنگوی ستاد ازسرگیری آموزش حضوری دانشگاه‌ها تاکید کرد: در تعیین زمان و شیوه برگزاری امتحانات میان ترم به شکل حضوری یا مجازی، گروه‌های آموزشی و دانشگاه‌ها تصمیم گیرنده هستند. اما از آنجا که تا امتحانات پایان ترم در حدود دو ماه فرصت باقی است و امیدوار هستیم در این فاصله هم پوشش واکسیناسیون جامعه دانشگاهی با دو دز کامل شده باشد و هم دانشگاه‌ها شرایط مناسب‌تری برای پذیرش همه دانشجویان در بازه زمان برگزاری امتحانات در دانشگاه را داشته باشند، اهتمام به برگزاری امتحانات به شیوه حضوری مورد نظر همه دانشگاه‌ها برای همه دانشجویان است.