kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۵۸۸
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۳
«نجیب» اما نه برای تیم ملی

تفاوت باورنکردنی رقم قرارداد «ویلموتس» با ایران و باشگاه مراکشی!

 

تفاوت رقم قرارداد «مارک ویلموتس» سرمربی پیشین تیم ملی با فدراسیون فوتبال ایران و باشگاه جدیدش در مراکش باورنکردنی است.
مارک ویلموتس خرداد ماه ۱۳۹۸ بود که سرمربی تیم ملی فوتبال ایران شد ولی عمر کاری او بیش از ۶ ماه دوام نیاورد و بعد از باخت ایران به عراق و بحرین، این مربی دیگر به کشورمان بازنگشت.
مبلغ قرارداد ویلموتس که جانشین «کارلوس کی روش» شده بود، یکی از مسائلی بود که از همان ابتدا حساسیت‌های زیادی را به دنبال داشت چرا که فدراسیون فوتبال مدعی بود به دنبال مربی‌ای ارزان‌تر نسبت به کی روش است.
ویلموتس که در روزهای ابتدایی مذاکره و امضای قراردادش با تیم ملی، دلِ مدیران فدراسیون فوتبال را برده بود، حتی از سوی مهدی تاج رئیس‌وقت فدراسیون فوتبال یک مربی «نجیب» خطاب شد که با کمبودها و مشکلات و تحریم‌های ایران می‌سازد!
این مرد بلژیکی اما به تدریج چنان بلایی بر سر فوتبال و فدراسیون ایران آورد که در تاریخ فوتبال و ورزش ایران بی‌سابقه است. ویلموتس قراردادی به مبلغ سالانه ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار یورو با ایران به امضا رساند ولی بعد از گذشت ۶ ماه، این قرارداد را فسخ کرد.
ویلموتس علاوه‌بر دریافت مبلغ سال نخست، با شکایت به فیفا خواهان دریافت ۶ میلیون یورو دیگر از باقیمانده قراردادش شد تا فدراسیون ایران را درگیر یکی از سنگین‌ترین پرونده‌های مالی کند.
هرچند شکایت به دادگاه عالی ورزش این پروسه را کمی پیچیده کرد اما به نظر می‌رسد رای نهایی به زودی صادر شود و با اقدام جدید ویلموتس برای قبول هدایت تیم باشگاهی راجا کازابلانکا مراکش احتمالاً درخواست غرامت سنگین او از ایران شکسته باشد.
جدا از بار مالی سنگین و درگیر شدن ایران در پرونده‌ای در این ابعاد، فدراسیون وقت فوتبال ایران هیچ موقع به این سؤال پاسخ نداد که چرا قرارداد ویلموتس با ایران سالانه ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار یورو بوده است؛ آن‌هم در حالی که درآمد این مربی پیش از آن در تیم ملی بلژیک سالانه حدود ۸۶۵ هزار یورو و در تیم ملی ساحل عاج حدود ۴۲۰ هزار یورو (برای هفت ماه کار) بوده است.
این موضوع برای مردم و هواداران فوتبال وقتی عجیب‌تر می‌شود که رقم قرارداد ویلموتس حتی با باشگاه راجا کازابلانکا هم تفاوت چشمگیر و عجیبی با قراردادش در تیم ملی کشورمان دارد.
طبق اعلام «آدانسی فردریک» خبرنگار آفریقایی، ویلموتس در باشگاه راجا به عنوان سرمربی ماهانه حدود ۴۰ هزار یورو دریافتی خواهد داشت یعنی سالانه حدود ۴۸۰ هزار یورو. مقایسه این رقم با قرارداد تیم ملی ایران تفاوتی نزدیک به ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار یورو را نشان می‌دهد.
این خبرنگار همچنین مدعی شد دستیاران ویلموتس در باشگاه راجا ماهیانه ۳۰ هزار یورو (هر کدام ۱۵ هزار یورو) دریافتی خواهند داشت.
حالا که پرونده شکایت ویلموتس از فدراسیون فوتبال ایران در روزهای پایانی خود به سر می‌برد، بد نیست نهادهای نظارتی بار دیگر این پرونده را با خود مرور کنند که چرا فدراسیون فوتبال با ریاست مهدی تاج برای یک مربی که مبلغ عُرف آن در اروپا سالانه کمتر ۱ میلیون یورو بوده است، قراردادی به ارزش بیش از
۲ میلیون یورو بسته شده است و چرا این مربی حتی برای کار در باشگاهی در قاره آفریقا هم نزدیک به ۵۰۰ هزار
یورو دریافتی دارد!