kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۵۸۳
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۲

افزایش بحران سوخت و مسکن در آمریکا

بحران سوخت و مسکن در آمریکا روزبه‌روز جدی‌تر می‌شود.


در همین رابطه بانک فدرال آمریکا با اشاره به گرانی‌های اخیر مسکن در ایالات متحده اذعان کرد که برای ماه‌های آینده شاهد افزایش بیشتر قیمت مسکن در این کشور خواهیم بود.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از اسپوتنیک، میشل بومن، یکی از مقامات رده بالای بانک فدرال آمریکا اعلام کرده که احتمالا طی ماه‌های آینده شاهد تورم و افزایش بیشتر قیمت مسکن در این کشور خواهیم بود؛ چراکه از یک طرف به خاطر کمبود مصالح ناشی از اختلال در حوزه حمل و نقل و چرخه تامین، ساخت خانه‌های جدید با مشکل مواجه شده و از سوی دیگر تقاضا افزایش یافته است.
وی گفت: من فکر می‌کنم که بعید است مشکل نبود مصالح در کوتاه‌مدت حل شود و به همین خاطر بر این باور هستم که به احتمال زیاد در میان‌مدت شاهد تداوم افزایش تورم و قیمت مسکن در آمریکا خواهیم بود.
در ماه سپتامبر فروش خانه نوساز در آمریکا 14 درصد رشد کرد؛ چراکه مردم نگران بالا رفتن نرخ بهره وام‌های خرید مسکن هستند و تلاش می‌کنند تا پیش از این اتفاق خانه خود را خریداری کنند.
به طور متوسط قیمت مسکن در آمریکا از ابتدای سال جاری تا ماه جولای (تیر و مرداد) یعنی به مدت هفت ماه 17.8 درصد افزایش یافته و بنا به اعلام انجمن ملی بنگاه‌های املاک هم‌اکنون قیمت هر واحد مسکونی در آمریکا به طور متوسط 359 هزار و 900 دلار است.
شاخص قیمت مسکن در 20 شهر بزرگ آمریکا نیز نشان می‌دهد که در ماه آگوست (مرداد و شهریور) سال جاری نسبت به 12 ماه قبل نرخ مسکن در این شهرها
20 درصد رشد کرده است.
احتمال ممنوعیت صادرات نفت
در همین حال افزایش مداوم قیمت سوخت در آمریکا نیز سران کاخ سفید را مستاصل کرده تا جایی که گروهی از سناتورهای دموکرات در واکنش به قیمت بالای بنزین، از رئیس‌جمهور آمریکا خواستند ممنوعیت صادرات نفت را دوباره وضع کند.
به گزارش ایسنا، سناتورهای آمریکایی که در میان آنها الیزابت وارن، شرود براون و جک رید دیده می‌شوند، در نامه‌ای به جو بایدن نوشتند: با در نظر گرفتن نگرانی‌های مبرمی که در خصوص افزایش قیمت‌های سوخت وجود دارد، از شما می‌خواهیم همه ابزارهایی که برای پایین بردن قیمت بنزین آمریکا در اختیارتان است را ملاحظه کنید. این ابزارها شامل برداشت از ذخایر نفت استراتژیک و ممنوعیت صادرات نفت است.
سناتورهای دموکرات در این نامه نوشتند: همچنانکه آمریکا برای سرعت بخشیدن به توسعه انرژی پاک و تجدیدپذیر در بلندمدت تلاش می‌کند، باید اطمینان حاصل کنیم شهروندان آمریکایی قادرند باک خودروهای خود را با هزینه معقول پر کنند. در ایالت‌های ما قیمت‌های بالای بنزین بار سنگینی بر دوش خانواده‌ها و کسب و کارهای کوچکی ایجاد کرده که تلاش می‌کنند امرار معاش کنند و از این نظر سنگین بوده که رای‌دهندگان ما تلاش می‌کنند به احیا از تبعات پاندمی کووید- ۱۹ ادامه دهند.
بر اساس گزارش اویل پرایس، دولت آمریکا اعلام کرده که گزینه‌های متعددی برای مقابله با افزایش قیمت‌های بنزین روی میز دارد که شامل برداشت از ذخایر نفت استراتژیک و عرضه بیشتر به بازار است. موفقیت چنین اقدامی جای سوال دارد زیرا عمده این ذخایر نفت ترش است که محبوب پالایشگاه‌ها نیست. به علاوه این برداشت باید قابل توجه باشد تا تغییر معناداری در روند قیمت‌ها ایجاد کند.
گفتنی است متوسط قیمت بنزین معمولی در آمریکا در دو هفته گذشته، پنج سنت افزایش یافته و به ۳.۴۹ دلار در هر گالن رسیده است. بهای بنزین ۱.۳۰ دلار گران‌تر از میزان یک سال پیش است.
به گزارش سایت بازار، تریلبی لوندبرگ تحلیلگر انرژی گفت: افزایش قیمت بنزین در بحبوحه افزایش قیمت نفت خام و اتانول روی داده است.
در آمریکا بالاترین متوسط قیمت بنزین عادی متعلق به منطقه خلیج سن فرانسیسکو با بهای ۴.۷۷ دلار در هر گالن است. متوسط قیمت گازوئیل نیز هشت سنت افزایش یافته و به ۳.۶۷ دلار در هر گالن رسیده است.