kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۴۹۸
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۷
در زمین بورس صورت گرفت

بازی مافیای واردات برای اثرگذاری منفی بر تصمیمات وزیر اقتصاد

بررسی‌ها نشان داد که مافیای واردات، برای تاثیر گذاری منفی روی انتصاب رئیس کل گمرک فعال شده و زمین بورس را به کار گرفته است.


به گزارش خبرگزاری تسنیم، در هفته گذشته خبرسازی‌های خارج از قاعده و جهت‌داری در خصوص انتصاب رئیس کل جدید گمرک ایران شکل گرفت. از اواخر روز چهارشنبه این خبرهای ضد و نقیض، بعضا شائبه‌دار و البته بدون پشتوانه آغاز و در روز پنج‌شنبه به اوج خود رسید. فضای مجازی در حالی غرق در اخبار انتصاب رئیس کل گمرک بوده که بدنه مدیریتی وزارت اقتصاد هیچ اطلاعی از این موضوع نداشت و کمی بعد هم این موضوع تکذیب شد.
اگر به حواشی مطالب منتشر شده دقت شود، به وضوح می‌توانیم به اهداف منفی در پس این دست اقدامات پی ببریم. به نظر می‌رسد قصد این رویکردهای بعضا کم‌سابقه به جز تخریب شخص وزیر اقتصاد و گزینه‌های مد نظر او، این بوده که اگر زمزمه‌هایی مبنی بر انتصاب اشخاص شایسته نیز وجود داشته، بتوانند با این فضاسازی‌ها از آن جلوگیری کنند. بر همین اساس در اوایل هفته، مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد؛ روند انتخاب و انتصاب مدیران در این وزارتخانه بر مبنای شایسته‌سالاری و شفافیت مبتنی بر اصول و ارزش‌های دولت سیزدهم بوده و با خرد جمعی، مشارکت نخبگان و دریافت و بهره از پیشنهادات صاحبنظران اقتصادی و همچنین طرح و بررسی کارشناسانه در کمیته انتصابات، انتخاب و انتصاب مدیران اقتصادی کشور انجام می‌شود و برخی حواشی، ابهامات و شبهات رسانه‌ای مطرح شده در این خصوص از قبیل تاثیر برخی چهره‌ها و افراد در روند انتصابات به هیچ‌وجه صحت ندارد.   
نکته جالب توجه اینکه این نوع خبررسانی‌های جهت دار در خصوص سازمان بورس و تحولات بازار سهام به عنوان یکی دیگر از زیرمجموعه‌های مدیریتی وزیر اقتصاد در این هفته نیز ادامه یافت. این خبر جهت‌دار نیز به صورت گسترده در کانال‌های مجازی باز نشر شد اما در نهایت وزارت اقتصاد بار دیگر طی چند روز مجبور به موضع‌گیری در این رابطه شد.
بر همین اساس روز دوشنبه هفته جاری روابط عمومی وزارت اقتصاد تاکید کرد: خبر منتشر شده در برخی رسانه‌ها درباره تذکر رئیس‌جمهور و گلایه ایشان از عملکرد برخی وزرای اقتصادی دولت کذب محض و شامل اطلاعات نادرست و جهت‌دار برای تشویش اذهان عمومی است.
گفتنی است، وزیر اقتصاد دیروز با اشاره به کاهش 45 درصدی شاخص بورس در نیمه دوم سال 99 گفت: از 28 خرداد سال جاری در دولت آیت‌الله رئیسی شاخص بورس 300 هزار واحد افزایش داشته زیرا امیدواری‌ها بیش‌تر شده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، سید احسان خاندوزی افزود: بازار سرمایه می‌توانست فرصت توسعه کشور باشد، اما سوءمدیریت‌ها باعث چالش در این بخش شد که همچنان هم ادامه دارد.
وی ادامه داد: در بورس کالا که رکن مهمی از بازار اقتصادی و شفافیت اقتصادی و کاهش رانت‌ها محسوب می‌شود، طی هفت ماه سال جاری 38 میلیون تن انواع محصولات مختلف در آنجا معامله شد که نسبت به 12 ماه کل سال گذشته که 34 میلیون تن بوده است، وضعیت بهتری داشته است.