kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۴۹۴
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۷
معاون وزیر راه و شهرسازی:

آورده اولیه ۳ دهک اول متقاضی مسکن دولتی 20 میلیون تومان تعیین شد

 


معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: آورده اولیه متقاضیان در طرح نهضت ملی مسکن برای دهک‌های اول تا سوم ۲۰ میلیون تومان و برای سایر دهک‌ها
۴۰ میلیون تومان تعیین شده است.
بر اساس گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمود محمودزاده گفت: آورده اولیه متقاضیان در طرح نهضت ملی مسکن برای دهک‌های اول تا سوم ۲۰ میلیون تومان و برای سایر دهک‌ها ۴۰ میلیون تومان تعیین شده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی افزود: مبلغ 20 میلیون تومان، برای متقاضیان تایید صلاحیت شده است که در صورت تایید شرایط نهایی از طریق پیامک به آن‌ها اعلام خواهد شد.
وی ادامه داد: این پیامک برای دریافت آورده اولیه از طریق سرشماره مشخص به شماره تلفن سرپرستان خانوار ارسال خواهد شد و در نظر داریم اطلاع رسانی دقیقی در این زمینه داشته باشیم تا کلاهبرداری انجام نشود.
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: واریز آورده اولیه متقاضیان نهضت ملی در چهار تا پنج مرحله انجام خواهد شد که در این زمینه نیز اطلاع رسانی خواهد شد.
پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی برای تعیین سقف تسهیلات نهضت ملی نیز روز گذشته به تصویب شورای پول و اعتبار رسید و بر این اساس طرح نهضت ملی مسکن یک گام دیگر به اجرا نزدیک شد.
متقاضیان مسکن در تهران 450 میلیون تومان، در شهر‌های بالای یک میلیون نفر جمعیت (کلان‌شهرها) 400 میلیون تومان و در مراکز استان‌ها 350 میلیون تومان تسهیلات ساخت دریافت خواهند کرد.
رقم این تسهیلات در سایر شهر‌ها 350 میلیون
تومان و برای مسکن روستایی 250 میلیون تومان است.
سود تسهیلات، متغیر و بستگی به دهک درآمدی خانوار دارد و دولت از دهک‌های پایین حمایت خواهد کرد.
قرار است چهار میلیون واحد مسکونی در مدت چهار سال در طرح نهضت ملی مسکن ساخته شود که اکنون مراحل ثبت‌نام آن در حال انجام است.
عملیات اجرایی این طرح نیز از هفته نخست آبان‌ماه در بیشتر استان‌ها آغاز شده است. تاکنون نزدیک به یک میلیون نفر در طرح نهضت ملی از طریق سامانه «ثمن» ثبت‌نام
کرده‌اند.
گفتنی است وزیر راه و شهرسازی هم در سخنانی به ابلاغ سهم بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مسکن اشاره کرد و گفت: هفته پیش در شورای پول و اعتبار و در یک جلسه طولانی، اعطای ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات مسکن در سال ۱۴۰۰ مصوب و به بانک‌های کشور ابلاغ شد. این قانون دائمی است و در سال‌های بعد میزان تسهیلات متناسب با تورم افزایش خواهد یافت. امسال ضرورت پرداخت ۳۶۰ هزار میلیارد تومان به بانک‌های کشور ابلاغ شده و بانک‌ها موظف هستند سهم تعیین شده را پرداخت کنند. چنانچه پرداخت نکنند، طبق قانون با ۲۰ درصد جریمه مالیاتی روبرو خواهند شد و این تضمینی برای پرداخت تسهیلات است.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی رستم قاسمی افزود: با بنیاد مسکن برای احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی توافق شده است. احداث این واحدهای متناظر با کد ملی افراد، که عمده آن‌ها تحت حمایت نهادهای حمایتی هستند، انجام می‌شود. بر اساس توافق بنیاد مسکن گزارش کنترل پروژه را هر ماه ارائه می‌کنند تا بتوانیم زمان‌بندی احداث این واحدها را پیش‌بینی
کنیم.
وی در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده برای ثبت‌نام مجردها در نهضت ملی مسکن گفت: بر اساس توافقی که با دولت و شخص آقای رئیس‌جمهور شده است و دوشنبه آینده در جلسه‌ای بررسی و یقینا مصوبه‌ خواهد شد، بنا داریم امکانی را فراهم کنیم که مجردها در طرح ثبت‌نام کرده و هنگام تحویل مسکن ازدواج خود را ثابت کنند.
این عضو کابینه دولت سیزدهم یادآور شد: برای هر واحد در منطقه‌ای مانند تهران ۴۵۰ میلیون
تومان تسهیلات پیش‌بینی شده است. بازگشت این تسهیلات ۲۰ ساله است که فرصت بسیار خوبی است. همچنین تیمی از وزارت راه و شهرسازی، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در حال کار هستند تا طرحی ارائه کنند که بر اساس آن، بازپرداخت اقساط به صورت پلکانی انجام شده و قسط نسبتی از درآمد خانوار باشد.