kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۴۸۱
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۴
چرایی برگزاری دربی در روز غیر تعطیل

سازمان لیگ: ناچاریم دربی را شنبه برگزار کنیم/تماشاگران نمی‌توانند وارد ورزشگاه بدون گیت شوند

مسئول کمیته مسابقات سازمان لیگ فوتبال گفت: به دلیل فشردگی مسابقات و غیبت تماشاگران ناچار هستیم دربی را شنبه و در روز غیرتعطیل برگزار کنیم.

سرویس ورزشی-

بر اساس اعلام سازمان لیگ دربی در هفته هشتم روز شنبه 13 آذر در استادیوم آزادی برگزار می‌شود. این تاریخ با نقدهای زیادی رو‌به‌رو بود تا اینکه دیروز سرپرست کمیته مسابقات سازمان لیگ فوتبال توضیحاتی را درباره چرایی اتخاذ چنین تصمیمی ارایه کرد. سهیل مهدی در گفت‌و‌گویی اظهار داشت: خیلی تلاش کردیم بازی روز جمعه برگزار شود و این مسابقه را یک روز عقب بیندازیم، اما در این صورت برخی تیم‌ها سه یا چهار روز استراحت می‌کردند. دربی برای بسیاری از مردم مهم است و ناچار به برگزاری آن در روز شنبه شدیم. ما باید مسابقات را هر چه سریع‌تر برای فصل آینده تمام کنیم و کمی بدسلیقگی شده است، اما با توجه به اینکه تماشاگری نداشتیم و این برای ما خوشایند نیست، از این فرصت سو استفاده کردیم.
«اگر بازی در روز جمعه برگزار می‌شد، یک یا دو هفته فرصت کم می‌آوردیم.»، سرپرست کمیته مسابقات سازمان لیگ ضمن بیان این جمله گفت: همچنین زمانی که به سمت سرمای هوا می‌رویم، دیدارها ساعت 15 یا 16 برگزار می‌شوند که زمانی مناسب است. در غیر این صورت بازی باید در ساعت 18 برگزار می‌شد که با توجه به سرمای هوا، شاید کیفیت مسابقه کاهش می‌یافت. محدودیت‌هایی به تقویم ما تحمیل می‌شود و با توجه به برگزاری لیگ قهرمانان آسیا، دیدارهای ملی و نیز احترام به مناسبت‌ها، تقویم شسته و رُفته‌ای درست نمی‌شود.
ورود تماشاگران به کدام ورزشگاه‌ها ممنوع است؟
موضوع حضور تماشاگران در بازی‌های فوتبال از دیگر خبرهای مهم چند روز گذشته است. سهیل مهدی در واکنش به اظهارنظر رئیس‌فدراسیون پزشکی ورزشی مبنی بر اینکه هواداران می‌توانند از روز 20 آبان وارد ورزشگاه‌های کشور شوند، خاطرنشان کرد: در یک هفته گذشته با نماینده AFC به شهرهای مختلف سفر می‌کنم و فرصتی برای صحبت با فدراسیون پزشکی ورزشی نداشتم. تصمیمات اولیه گرفته شده است و برای اجرای آن، مکاتباتی باید با باشگاه‌ها صورت بگیرد. باشگاه‌هایی که گیت و فروش بلیت الکترونیکی دارند، می‌توانند مانند گذشته تماشاگر داشته باشند.
وی با ابراز امیدواری به اینکه هواداران تا پیش از پایان نیم‌فصل اول وارد ورزشگاه‌ها شوند، بیان کرد: برای فروش بلیت و کنترل شیوع کرونا، به ورزشگاه‌های فاقد تجهیزات اجازه ورود تماشاگران نمی‌دهیم. بخشی از این موضوع
برعهده باشگاه‌هاست و باید ساختار بلیت‌فروشی را رعایت کنیم. آنها باید از یک سال و نیم فرصت لازم استفاده می‌کردند تا گیت‌های ورزشگاه‌های خود را تکمیل و فروش بلیت الکترونیکی را راه‌اندازی کنند. سامانه فروش بلیت در اختیار باشگاه‌ها قرار گرفته شده و سرعت کار را باید از باشگاه‌ها بخواهیم.
رئیس‌کمیته مسابقات سازمان لیگ در ارتباط با ورود تماشاگران به حافظیه در حاشیه بازی‌ها بازی فجر و استقلال توضیح داد: ما تا جایی که می‌توانستیم مانع این کار شدیم. حتی جلوی سوت آغاز بازی را هم گرفتیم که نفرات اضافه از ورزشگاه خارج شوند. البته این وظیفه ما نیست که برویم جلوی درب بایستیم و مانع از ورود تماشاگران شویم چون این هماهنگی‌ها پیش از بازی با یگان ویژه و پلیس محل برگزاری انجام می‌شود.
وی تأکید کرد: وقتی استاندار و اعضای استانداری یا شورای شهر و دیگر مسئولان هر کدام با خودشان ۵ نفر را به استادیوم می‌آورند دیگر این شرایط در کنترل ما نخواهد بود. ما در ابتدای نیمه اول مانع از شروع بازی شدیم ولی اگر می‌خواستیم این کار را در شروع نیمه دوم هم تکرار کنیم هواداران همین استقلال حرف و حدیث می‌ساختند که بازی استقلال را متوقف کردند و مسائلی از این دست.
مهدی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره وضعیت بررسی امکانات کشورمان برای میزبانی از جام ملت‌های آسیا 2027 اظهار داشت: اکنون از ورزشگاه ثامن‌الائمه‌(ع) مشهد بازدید می‌کنیم و سپس برای بازدید از زیرساخت‌های استان اصفهان و ورزشگاه نقش جهان،‌ عازم اصفهان می‌شویم. نمایندگان AFC روز پنجشنبه جمع‌بندی می‌کنند و سپس بازدیدی از ریاض دارند. با بازدید از امکانات همه کشورهای متقاضی میزبان، رأی خود را اعلام خواهند کرد.
تعیین سهمیه آزاد برای تیم‌های لیگ برتری
موضوع مهم دیگر درباره مسابقات لیگ برتر این است که تیم‌ها در صورتی که جای خالی داشته باشند با استفاده از سهمیه فیفا می‌توانند بازیکن جدید به‌خدمت بگیرند. تیم‌های حاضر در لیگ برتر برای به‌خدمت گیری بازیکن جدید جدا از داشتن جای خالی باید با بازیکنانی به توافق برسند که آزاد باشند. این سهمیه برای هر تیم 3 بازیکن است و اصلا هم مهم نیست این بازیکنان در چه رده سنی قرار داشته باشند. مهم برای جذب این بازیکنان ابتدا جای خالی و دوم وضعیت قراردادی آنهاست. جذب 3 بازیکن آزاد در صورت داشتن جای خالی اجازه‌ای است که سازمان لیگ به تیم‌ها می‌دهد.
پنجره نقل و انتقالات تابستانی در ایران بر اساس تصمیم فیفا در 12 هفته برگزار و در نهایت 16 آبان به پایان رسید. تیم‌ها در پنجره زمستانی قادر خواهند بود قرارداد
6 بازیکن خود را فسخ و به جای آنها بازیکنان جدید حتی تحت قرارداد با باشگاه‌ها را در اختیار بگیرند. سهمیه فیفا خارج از پنجره‌های نقل و انتقالات به واقع تنها برای در اختیار گرفتن بازیکنان آزاد است آنهم به شرطی که تیم جای خالی در لیست داشته باشد.