ساخت سیستم بومی موقعیتیابی دقیق ماهوارهای با دقت سانتیمتری
محققان یکی از شرکتهای مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران موفق به طراحی و تولید سیستم کاملاً بومی موقعیتیابی دقیق ماهوارهای با دقت سانتیمتری شدند.
به گزارش ایسنا، مهندس میثم غنیزاده، مدیرعامل این شرکت بااشاره به کاربردهای گسترده سیستمهای تعیین موقعیت ماهوارهای گفت: ما در قالب یک استارت آپ با ایده طراحی و تولید محصولات مرتبط با صنعت موقعیتیابی که با نام GNSS شناخته میشود، فعالیت خود را شروع کردیم. در حال حاضر میتوانیم محصولات شرکت را به دو دسته تقسیم کنیم. یک دسته از محصولات در حد طراحی و تولید هستند، به این معنا که در حد ایده بوده و حالا کمی پیش رفته و به پروتوتایپ رسیدهایم، دسته دیگر از محصولات نیز بهصورت صنعتی در حال عرضه به بازار هستند.
وی در ادامه افزود: این حوزه را میتوان به دو دسته سیستمهای تعیین موقعیت دقیق ماهوارهای که با صنعت GIS و گیرندههای نقشهبرداری مرتبط هستند و صنعت غیردقیق که کاربردهای عمومی دارد، تقسیم کرد و محصولات ما در دسته سختافزاری، نرمافزاری و خدمات و سرویس جای میگیرد.
غنیزاده در معرفی محصول جدید شرکت که در دسته گیرندههای نقشهبرداری ماهوارهای قرار میگیرد، اظهار کرد: این محصول دقت سانتیمتری را در اختیار کاربران قرار میدهد. در سال ۹۷ محصول اول خود را در این حوزه طراحی کرده، در سال ۹۸ به پروتوتایپ آن رسیدیم و در سال ۹۹ محصول اول عرضه عمومی و به اصطلاح صنعتی شد. ارتقای دانش و دریافت ایدههایی از سمت کاربران، باعث شد تا پی ببریم که در زمینه ارتقای محصول قبلی چه کارهایی میتوانیم انجام دهیم. برای مثال نداشتن نمایشگر، نداشتن برخی از سرویسهای تحت وب و برخی از امکانات جانبی در محصول اول، سبب شد تا محصول دوم را طراحی کنیم.
مدیرعامل این شرکت یادآور شد: محصول جدید، منطبق با استانداردهای روز دنیا و قابل رقابت با محصولات کشورهای پیشرو مانند آمریکا، سوئیس ، آلمان و چین است. بررسی محصولات کشورهای پیشرفته و در نظر داشتن روندهای موجود در کسب و کارهای GNSS و نقشه برداری در طراحی و تولید این محصول مؤثر بوده است.
وی در تشریح رویکرد شرکت نیز گفت: به طور کلی رویکرد شرکت این است که ما نیز با توجه به محصولات موجود در بازار و طرحهایی که سایر کمپانیهای پیشرو انجام میدهند، به فعالیت بپردازیم و ابتدا نیاز کشور را مرتفع کرده و سپس در سطح دانشی با آنها به رقابت بپردازیم. غنیزاده بر بومی بودن صد درصدی محصول جدید تاکید کرد و افزود: چنین محصولاتی قبلاً توسط شرکتهای پیشرو این صنعت طراحی و تولید شدهاند. در طراحی و تولید اولین محصول از مهندسی معکوس استفاده کردیم، اما در تولید محصول دوم، به علت آنکه دانش اولیه ایجاد شده بود، در بخش تحقیق و توسعه و با بهرهگیری از تکنیکهای شرکت خود، طراحی محصول را بهصورت کامل و بومی انجام دادیم.
مدیرعامل این شرکت در تصریح مفهوم بومی بودن محصول بیان کرد: در بومیسازی باید در دو لایه سختافزاری و نرمافزاری طراحی انجام داده شود. لایه سختافزاری شامل طراحی PCD، طراحی مدار الکترونیک و... است. لایه برنامهریزی نیز شامل برنامههایی است که سختافزار در آن مدیریت شده و کار میکند. همچنین این لایه شامل نرمافزار یا اپلیکیشنی است که گیرنده را مدیریت کرده و دادهها را در اختیار کاربران قرار میدهد. لذا این محصول صددرصد بومی است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به وجود چالشهایی در کشور درباره بومی بودناشاره کرد و گفت: بومیسازی به این معنا نیست که به تولید قطعات الکترونیکی بپردازیم، برای مثال مقاومت، خازن، آی سی و... توسط شرکتهای مختلف تولید شده و در بازار وجود دارد. محصول بومی ما از قطعاتی که در بازار موجود بوده مهیا شده است. با این تفاوت که دانش و تکنیک ما موجب شده تا از آنها استفاده کرده و ارزش افزوده بالایی را برای محصول خود ایجاد کنیم.
غنیزاده در معرفی کاربران محصول شرکت تصریح کرد: مهندسین نقشهبردار، شرکتهای خدماتی و مهندسی در حوزه عمران و ساختمان، سازمانهای GIS محور مانند شرکت آب، برق، گاز، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور متقاضی استفاده از چنین محصولاتی هستند. به طور کلی هر کسی که به دقت سانتیمتری برای فعالیتهای مختلف از جمله جانمایی، تهیه نقشه، پیادهسازی نقشه، تعیین حدود، محیط و مساحت املاک و اراضی کشاورزی نیاز دارد، میتواند کاربر این سیستم باشد.
مدیرعامل این شرکت در بیان میزان سهم بازار خاطرنشان کرد: تعیین این موضوع با توجه به عدم شفافیت آمار واردات سخت است، با این وجود میتوان گفت که در حال حاضر یک چهارم نیاز بازار را تأمین میکنیم که با سرمایهگذاری بیشتر در دو بخش تولید و تأمین و همچنین تحقیق و توسعه میتوانیم سهم بیشتری را در بازار کشور داشته باشیم.
وی به حضور رقبای خارجی و داخلی نیزاشاره کرد و گفت: فکر میکنم حدود ۵۰ درصد مالکیت در اختیار تولیدکنندگان داخلی است که به طور مشخص دو شرکت هستیم و
۵۰ درصد دیگر و شاید بیشتر در اختیار شرکتهای خارجی است که در دو سال اخیر بیشتر از کشور چین بودهاند.
غنیزاده با یادآوری این نکته که در گذشته، در صنعت موقعیتیابی دقیق از دوربینهای نقشهبرداری استفاده میشد، بیان کرد: دوربینهای نقشهبرداری به همراه سیستمهای اندازهگیری سنتی با سهولت کمتر، سرعت کمتر و هزینه بالاتری، خدمات را به مهندسین نقشهبردار ارائه میدادند. در واقع برای رسیدن به مختصات یک نقطه باید کار سنگینی انجام میشد. اما امروزه با یک گیرنده که سیگنالهای ماهوارهای را از منظومهها و موقعیتهای ماهوارهای که توسط اتحادیه اروپا، چین، آمریکا و روسیه طراحی و وارد سرویس شدهاند، دریافت میکند و با کمک آن در کسری از دقیقه میتوان به دقت سانتیمتر رسید.
مدیرعامل این شرکت در تشریح چالشهای کسب و کاری اظهار کرد: بیشتر چالشها در همه کسب و کارها مشترک است. بحث تأمین مالی یکی از چالشهای اصلی شرکت بود، زیرا محصول به علت داشتن پروتکلهای ارتباطی جزو صنعت اینترنتاشیا محسوب میشود و میبایست با گروههای مختلف کاری و متخصص همکاری داشته و جذبشان کرد. تأمین مالی چنین گروههایی دشوار است. همچنین بخش طراحی تا رسیدن به پروتوتایپ و سپس محصول نهایی نیازمند سرمایهگذاری و تأمین مالی است تا بتوان محصول را فوراً وارد بازار کرد و به خاطر اینکه ریسک سرمایهگذاری در کشور بالا است، صندوقهای سرمایهگذاری و VCها در کسب و کارهای خیلی خاص و تکنیکی با احتیاط ورود میکنند و فرایند مذاکره با ایشان نیز بسیار زمان بر است. همچنین در حال حاضر نیروی متخصص کم شده و در کنار آن هزینههای نیروی انسانی افزایش یافته است و این امر نیز یکی دیگر از چالشهای ما است.
وی به حمایتهای مجموعههایی مانند پارکهای علم و فناوری از جمله پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری و صندوق نوآوری و شکوفاییاشاره کرد و گفت: در حوزه مالی و بهصورت مقطعی، جذب سرمایههای کوتاه مدتی را داشتهایم. در بحث منتورینگ و مشاوره نیز این نهادها، نسبت به محیط بیرون خدمات و کارایی بیشتری ارائه میدهند. همچنین اکوسیستم ایجاد شده توسط پارک علم و فناوری سبب میشود تا سرمایهگذاران راحتتر پذیرای گپ و گفت باشند و میتوان با آنان بهصورت گروهی یا موردی به گفتمان پرداخت.
غنیزاده این صنعت را رو به رشد دانست و بر تلاش برای همگامی با این تکنولوژی تاکید کرد و افزود: با افزایش توان مالی و توان تحقیق توسعه میتوانیم تنوع محصولات خود را بالا ببریم. زیرا در این صنعت هرساله باید یک خدمت یا محصول جدید یا یک رویکرد جدید داشته باشیم تا بتوانیم در بازار جایگاه خودمان را حفظ کرده و سهم بازار خود را افزایش دهیم.
به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، مدیرعامل این شرکت در پایان سخنان خود رویکرد صادراتی را بهعنوان اولویت شرکت برشمرد و تصریح کرد: داشتن صادرات و رسیدن به درآمدهای ارزی، هدف اصلی ما است. با وجود بالا بودن رقم GDP ایران و همچنین حضور مصرفکنندگان بزرگ، درآمدها تحتالشعاع نوسانات ارزی قرار گرفته است. در تلاشیم تا بتوانیم با درآمد ارزی فعالیتهای خود را بیشتر و بهتر گسترش دهیم.