kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۳۶۰
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۲

رأی مثبت مجلس به کلیات طرح «مدیریت تعارض منافع»

نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز با ۱۵۳ رأی موافق با کلیات طرح مدیریت تعارض منافع موافقت کردند که قرار است به صورت دو شوری مورد بررسی قرار گیرد؛ طرحی که می‌تواند از شکل گیری بسترهای فساد جلوگیری کند.


جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح دیروز در حالی آغاز شد که رسیدگی به طرح مدیریت تعارض منافع در دستور کار قرار داشت.
نمایندگان در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی اصلاحات طرح نحوه انتصاب ‌اشخاص در مشاغل حساس اعاده شده از شورای نگهبان، با اصلاح ماده ۱ این طرح موافقت کردند.
در ادامه ماده ۲ این طرح هم اصلاح شد که به شرح زیر است:
ماده ۲- انتصاب‌اشخاص ذیل در مشاغل و پست‌های حساس ممنوع است: الف- کسانی که خود، فرزندان و همسر/ همسران ایشان تابعیت مضاعف دارند.
گزارشی از نشست با وزیرنفت
علی نیکزاد نایب‌رئیس‌مجلس شورای اسلامی در تشریح نشست نمایندگان با وزیر نفت، گفت: نمایندگان سؤالات خود از وزیر نفت را در ۵ حوزه مطرح کردند، یکی از موضوعات مطرح شده در زمینه صادرات نفت بود که در این حوزه اقدامات خوبی صورت گرفته و دیپلماسی نفتی نیز مورد توجه قرار گرفته شده و عملکردها قابل قبول است.
وی با‌اشاره به اینکه در نشست‌های متعدد موضوع میزان مصرف گاز در زمستان توسط وزارت نفت رصد شده است، افزود: میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز در ۸ سال برای حوزه گاز توسط وزارت نفت با تفکیک میزان سالانه استخراج شده است و باید این سرمایه‌گذاری انجام شود تا در سال‌های آینده مشکلی در این حوزه نداشته باشیم.
نایب‌رئیس‌مجلس اعلام کرد: موضوع قیر حواله‌ای مصوب مجلس علی‌رغم نشست‌های متعدد با وزیر سابق به نتیجه نرسید اما پیرو نشست هفته گذشته با وزیر نفت قیر حواله‌ای تا شنبه هفته آینده در اختیار دستگاه‌های اجرایی از جمله وزارت راه و شهرسازی، سازمان نوسازی مدارس، سازمان شهرداری‌ها، سازمان منابع طبیعی و پایگاه‌های بسیج قرار می‌گیرد.
نیکزاد با بیان اینکه از اقدام ارزشمند همه دستگاه‌های مرتبط خصوصاً وزارت نفت در زمینه خنثی سازی حمله سایبری به سامانه جایگاه‌های سوخت تشکر می‌کنیم، گفت: به سپاه پاسداران به دلیل انجام حماسه بزرگ در دریای عمان و خلیج‌فارس مفتخریم.
مخالفت با دادن قبوض جریمه
به درجه­‌داران وظیفه
در ادامه جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی بررسی کلیات لایحه تمدید مهلت‌های مقرر در تبصره‌های (۱) و (۲) ماده (۲) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.
نمایندگان پس از شنیدن اظهارات موافقان و مخالفان این طرح با آن مخالفت کردند. مطابق این طرح راهنمایی و رانندگی تا زمان تامین کادر مورد نیاز خود می‌تواند از درجه داران وظیفه و یا افسران نیروی انتظامی برای صدور برگه جریمه استفاده کند که در نهایت نمایندگان با آن مخالفت کردند.
تصویب کلیات طرح تعارض منافع
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز با ۱۵۳ رأی موافق ۶۴ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۶ نماینده حاضر در مجلس با کلیات طرح مدیریت تعارض منافع موافقت کردند.
طبق پیشنهاد کمیسیون اجتماعی و جمعی از نمایندگان مجلس و تأیید هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی، این طرح دو شوری شد و جزئیات آن در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و نمایندگان می‌توانند پیشنهادات خود را در مورد جزئیات این طرح ارائه دهند.
ولی اسماعیلی درباره کلیات طرح مدیریت تعارض منافع، گفت: یکی از بسترهای فساد بحث تعارض منافع است و تصویب طرح تعارض منافع بسیار مهم است و مردم از ما انتظار دارند این موضوع را تعیین تکلیف کنیم.
وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرمودند مردم شاید بتوانند تنگناهای معیشتی را تحمل کنند اما فساد را قبول نخواهند کرد و بر این اساس ما باید طرح مدیریت تعارض منافع را تصویب کنیم.
رئیس‌کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در تراز نظام جمهوری اسلامی ایران نیست که قانونی درباره مدیریت تعارض منافع نداشته باشیم و لازم است این طرح به تصویب برسد.
ایرادهای یک طرح، دلیل مخالفت با آن
در ادامه جلسه، سید کاظم دلخوش در مخالفت با طرح مدیریت تعارض منافع گفت: متأسفانه برخی طرح‌ها مشکل زاست و این طرح هم ایرادات اساسی دارد و باید ایرادات آن مرتفع شود.
وی افزود: اخیراً طرح نظارت بر رفتار نمایندگان در صحن مجلس مورد رسیدگی قرار گرفت و نمایندگان با آن مخالفت کردند و بنده باید این توضیح را بدهم که مجلس با موضوع نظارت بر رفتار نمایندگان مخالف نیست بلکه از آنجایی که طرح نظارت بر رفتار نمایندگان ایراد اساسی داشت، با آن مخالفت کردند.
نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از سوی دیگر ما قوانین مشابه در حوزه مدیریت تعارض منافع داریم و نیازی به قانون نویسی در این زمینه نیست. از سوی دیگر خود تعارض منافع هم استثنائاتی دارد که باید در این طرح لحاظ شود و لازم است روی این طرح کار دقیق کارشناسی انجام شود.
مخالفت با طرح تعارض منافع
در ادامه جلسه، محسن زنگنه نیز در مخالفت با کلیات طرح مذکور گفت: همه نمایندگان با تعارض منافع مخالف هستند؛ علت مخالفت بنده هم با کلیات طرح مدیریت تعارض منافع آن است که این طرح ایرادات محتوایی دارد و ما باید طرح‌های خود را به صورت شفاف بنویسیم تا قابل اجرا باشد اما این طرح ابهامات جدی دارد.
وی تأکید کرد: مثلا در یکی از مواد این طرح آمده است که اگر در جلسه‌ای فردی تعارض منافع داشته باشد، باید آن جلسه را ترک کند. قطعا در جلسات کسانی هستند که تعارض منافع دارند و اگر بخواهیم فقط همین یک ماده را مورد توجه قرار دهیم باید بسیاری از جلسات کشور تعطیل شود!
نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی گفت: این نحوه قانونگذاری وهن مجلس است و باید استانداردهای لازم در قانون نویسی لحاظ شود و باید اسناد بالادستی موردتوجه جدی قرار گیرد.
طرح مدیریت تعارض منافع
باید دو شوری شود
همچنین مصطفی طاهری در مخالفت با کلیات طرح مدیریت تعارض منافع، اظهار داشت: این طرح ایرادات اساسی دارد و باید دو شوری شود تا ایرادات آن در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اصلاح شود.
وی با بیان اینکه مصادیقی که در این طرح درباره تعارض منافع آمده است ابهام زیادی دارد،گفت: ما موافق تصویب قانون جدی برای مدیریت تعارض منافع هستیم اما این طرح ایرادات اساسی دارد که باید اصلاح شود.
تصویب طرح
به اجرای عدالت کمک می‌کند
در ادامه جلسه، مهرداد ویس کرمی در موافقت با کلیات طرح مدیریت تعارض منافع گفت: تعارض منافع منجر به عدم ایجاد عدالت و کندی در اجرای قوانین شده است و باید قانونی در مجلس به تصویب برسد تا راه فساد و سوءاستفاده بسته شود.
وی بیان کرد: انتصابات فامیلی به حیثیت انقلاب اسلامی ضربه زده است و ما باید قانون بازدارنده‌ای برای مدیریت تعارض منافع به تصویب برسانیم.
نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بسیاری از مشکلات کشور به نبود قوانین مترقی در حوزه تعارض منافع باز می‌گردد و اگر طرح مدیریت تعارض منافع به تصویب برسد، با مفسدان و کسانی که به دنبال سواستفاده هستند مقابله جدی می‌شود.
این طرح
ریشه­‌های فساد را هدف می­‌گیرد
در ادامه جلسه، سارا فلاحی نیز در موافقت با کلیات تعارض منافع گفت: ما تا زمانی که فساد را ریشه‌یابی نکنیم نمی‌توانیم با آن مبارزه کنیم. تعارض منافع یکی از ریشه‌های فساد است و اگر طرح مدیریت تعارض منافع تصویب شود، دیگر شاهد انتصابات فامیلی نخواهیم بود.
وی با تأکید بر اینکه باید تعارض منافع مدیریت شود، اظهار داشت: اگر می‌خواهیم مسیر رانت‌خواری را ببندیم باید طرح مدیریت تعارض منافع به تصویب برسد. ما باید با تصویب این طرح اعتماد را به مردم بازگردانیم و دست بسیاری از افرادی را که به منافع ملی چنبره زده‌اند، کوتاه کنیم.
باید تعارض منافع را از بین ببریم
در نهایت محمدرضا صباغیان در موافقت با طرح مذکور، گفت: اگر قانون و نظارت کافی وجود نداشته باشد، برخی از مسئولان به نفع خودشان تصمیم‌گیری می‌کنند.
وی بیان کرد: طرح مدیریت تعارض منافع جلوی سوءاستفاده را می‌گیرد و اگر مدیریت تعارض منافع محقق می‌شد، «طبری‌ها» نبودند، وام‌های چند هزار میلیاردی به افراد خاص داده نمی‌شد و برج‌های بلندساخته نمی‌شد.
نماینده مردم بافق و مهریز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم مشکل مردم حل شود، باید جلوی سوءاستفاده گرفته شود و تعارض منافع را باید از بین ببریم.