kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۲۱۹
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۳
تماس وزرای خارجه روسیه و آذربایجان با وزیرخارجه کشورمان

امیرعبداللهیان: ایران و آذربایجان با درایت از سوءتفاهمات عبور کردند

دیروز وزرای خارجه روسیه و آذربایجان تلفنی با وزیرخارجه کشورمان گفت‌وگو کرده و جویای حال او شدند، امیرعبداللهیان در این تماس بر تعمیق روابط با دو کشور روسیه و آذربایجان استقبال کرد.

 


حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و جیحون بایرامف وزیر خارجه جمهوری آذربایجان دیروز در یک گفت‌وگوی تلفنی درخصوص روابط دوجانبه به بحث و تبادل نظر پرداختند.
وزیر امور خارجه آذربایجان در ابتدا جویای حال وزیر امور خارجه کشورمان شده و برای ایشان شفای عاجل طلب کرد. وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در توییتی از گفت‌وگوی تلفنی با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران خبر داد.
او در این خصوص نوشت: با همکار ارجمندم حسین امیرعبداللهیان گفت‌وگوی تلفنی داشتم. برای او آرزوی سلامتی و بهبودی سریع از کووید-۱۹ داشتم. ما تعهد خود را برای توسعه بیشتر همکاری‌های متقابل و کمک به صلح و رفاه در منطقه مجدداً اعلام کردیم.
امیرعبداللهیان با یادآوری برادری و روابط نزدیک بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، خاطرنشان کرد که در ماه‌های اخیر همزمان با بروز برخی سوءتفاهمات، طرف‌هایی که دوست‌دار روابط خوب بین دو کشور نیستند، فعال شده بودند که با درایت مقامات دو کشور از آن عبور کردیم. اکنون دو کشور می‌توانند به سمت گسترش هر چه بیشتر همکاری‌های دوجانبه حرکت کنند.
وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان نیز با بیان اینکه نباید اجازه داد دیگران از سوءتفاهمات بین دو کشور استفاده کنند، تأکید کرد که هرگونه سوءتفاهمی می‌بایست در محیط دوستی و برادری حل و فصل شود و باکو آماده گسترش همه‌جانبه روابط است. روابط تجاری دوجانبه و تعیین نماینده در کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور از جمله دیگر موضوعات مورد‌اشاره در این تماس بود.
وزیر امور خارجه همچنین خاطرنشان کرد که جمهوری اسلامی ایران از فرمت‌های منطقه‌ای از جمله فرمت ۳+۳ قویا حمایت می‌کند و معتقد است که می‌توان مشکلات منطقه‌ای را از طریق ساز و کارهای درون‌منطقه‌ای حل و فصل کرد.
به گزارش فارس، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان پیش از این نیز در مصاحبه‌ای گفت این کشور علاقه‌مند به توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران است و همکاری‌های زیادی پیش روی دو کشور وجود دارد.
تماس وزیرخارجه روسیه
با امیرعبداللهیان
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز دیروز در تماس تلفنی درخصوص موضوعات مورد علاقه از جمله مذاکرات آتی وین و نیز تحولات جاری در منطقه گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.
لاوروف در این گفت‌وگو جویای سلامت وزیر امور خارجه کشورمان در پی ابتلا به ویروس کرونا شد. امیرعبداللهیان نیز ضمن تاکید بر خوب بودن شرایط عمومی خود، از مواضع سازنده و مثبت روسیه در قبال موضوع هسته‌ای ایران، تمجید کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان با‌اشاره به توافق صورت‌گرفته با هماهنگ‌کننده برجام درخصوص زمان برگزاری گفت‌وگوها با گروه ۱+۴، تأکید کرد که پیشرفت سریع گفت‌وگوها مستلزم آن است که طرف‌های اروپایی و آمریکا با اجتناب از زیاده‌خواهی و طرح خواسته‌های فرابرجامی، رویکردی واقع‌بینانه و سازنده در پیش گیرند.
امیرعبداللهیان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران سابقه و روند مذاکرات پیشین در وین را مدنظر دارد، تصریح کرد ایران در مذاکرات آتی مطالبات خود را با قوت پیگیری خواهد کرد. وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد که به هیچ وجه نباید در جدیت جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوها و لزوم بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان تردید داشت.
امیرعبداللهیان با‌اشاره به تحریم‌های تازه آمریکا علیه ایران، تصریح کرد اگرچه جمهوری اسلامی ایران نسبت به نیات طرف آمریکایی تردید دارد، با این وجود چنانچه طرف آمریکایی به طور کامل به تعهدات خود بازگشته و مطالبات بیشتر نداشته باشد، جمهوری اسلامی ایران نیز به اجرای همه تعهدات خود بازخواهد گشت.
وزیر امور خارجه کشورمان در این تماس با‌اشاره به همکاری‌های سازنده جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر لزوم پرهیز مدیرکل آژانس از اتخاذ مواضع سیاسی تاکید و خاطرنشان کرد که ایران به همکاری‌های فنی با آژانس ادامه خواهد داد.
وزیر امور خارجه روسیه نیز در این تماس با تأکید بر اهمیت احیای برجام، تصریح کرد که همه طرف‌ها و در وهله نخست ایالات متحده می‌بایست به تعهدات خود بازگردند. لاوروف همچنین یادآور شد که مسکو همواره بر لزوم توقف اقدامات مخرب آمریکا در قبال برجام تأکید داشته است.