kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۱۸۳
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۷
رستم قاسمی:

مردم در نهضت تولید مسکن با آورده اندک صاحبخانه می‌شوند

وزیر راه و شهرسازی گفت: وزارتخانه‌های راه و شهرسازی با صمت به توافق رسیده‌اند که مردم با تسهیلاتی که پیش‌بینی شده و همچنین آورده اندک بتوانند واحدهای مسکونی خود را دریافت کنند.

 


به گزارش خبرگزاری تسنیم، رستم قاسمی با بیان این‌که متعهد شده‌ایم برای متقاضیان واقعی طی چهار سال چهار میلیون مسکن بسازیم، اظهار کرد: قانون جهش تولید مسکن، مزیت‌های خوبی دارد که به کمک قانون و فرصت‌هایی که در کشور وجود دارد حتما به آن دست خواهیم یافت.
وی با بیان این‌که با رویکرد آغاز ساخت دو میلیون مسکن به استان‌ها ابلاغ و سهم هر استان نسبت به جمعیت تعیین شده است، ادامه داد: در کشور؛ زمین، مواد و مصالح و سازنده به وفور وجود دارد. با توجه به این موضوع ایران را به کارگاه‌ بزرگ ساخت مسکن تبدیل خواهیم کرد تا به این شیوه تمامی صنایع کشور فعال شوند.
وزیر راه و شهرسازی افزود: با توجه به اینکه 70 درصد قیمت مسکن را عملا صنایع به خود اختصاص داده‌اند و 30 درصد حقوق و دستمزد و حقوق کارگری است، این موضوع برای کشور مهم است. با راه‌اندازی کارگاه عظیم ساختمانی در کشور هم‌اشتغال ایجاد و هم صنایع فعال خواهند شد.
قاسمی با تاکید بر این‌که زمین با اجاره 99 ساله در اختیار مردم قرار می‌گیرد، ادامه داد:‌ رقم تسهیلات مسکن نیز مناسب است. با توجه به مصوبه شورای پول و اعتبار بانک‌ها مکلف به  پرداخت 360 هزار میلیارد تومان تسهیلات شده‌اند.
وی اعلام کرد: وزارت راه و شهرسازی درخصوص مواد و مصالح در حال توافق با وزارت صنعت است تا بتواند پولی را که در صندوق ملی مسکن است مواد و مصالح پیش‌خرید کند و با این کار قیمت مواد و مصالح ثابت بماند تا قیمت تمام شده مسکن تا پایان ساخت افزایش نیابد و مردم با تسهیلاتی که پیش‌بینی شده است و همچنین آورده اندک بتوانند این کار را به پایان برسانند و واحدهای مسکونی خود را دریافت کنند.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه درخصوص مواد و مصالح کمبودی در کشور وجود ندارد، گفت: حمایت‌های خوبی نیز در قانون جهش تولید مسکن پیش‌بینی شده است که شامل تخفیف در صدور پروانه ساختمان و ارائه خدمات مهندسی و کاهش مالیات ساختمانی از 40 میلیون تومان به یک میلیون تومان است.
قاسمی که در شورای اداری استان سمنان حاضر شد، تصریح کرد: سهمیه استان سمنان در اجرای قانون جهش تولید مسکن، هفت هزار واحد است که تاکنون حدود پنج هزار نفر در سامانه ثمن ثبت‌نام کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود این رقم به  ۱۰ هزار نفر
برسد.
وی با بیان اینکه دولت سیزدهم با مشکلاتی دولت را تحویل گرفته است اما بنا نداریم به گذشته فکر کنیم، افزود: چند موضوع مهم در دستور کار دولت قرار گرفت. یکی مسئله کرونا بود که طی دو ماه گذشته درخصوص واردات واکسن گام‌های مناسبی برداشته شد. همچنین در جهت کمک به معیشت مردم و جلوگیری از گران شدن کالاها، دولت ستاد تنظیم بازار را فعال کرده است و هر هفته این جلسه تشکیل می‌شود.
کمبود زمین نداریم
همچنین مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با‌اشاره به قانون جهش تولید مسکن، اظهار کرد: یکی از روش‌های تامین زمین با استفاده از امضای تفاهمنامه با نیروهای مسلح از جمله ارتش جمهوری اسلامی ایران است. اینها یا زمین مورد نیاز ساخت مسکن را در اختیار دارند که تفاهم می‌کنیم یا این‌که زمین وزارت راه و شهرسازی در اختیار آنهاست که برای این زمین‌ها نیز برای چگونگی ساخت، تفاهم می‌کنیم.
احمد اصغری‌مهرآبادی تصریح کرد:‌ در
ماده 10 قانون جهش تولید مسکن تاکید شده تا
دو ماه دستگاه‌های دولتی نسبت به تحویل اراضی به وزارت راه و شهرسازی اقدام کنند، در غیراینصورت سازمان ثبت اسناد مکلف است نسبت به انتقال سند جدید به نام وزارت راه اقدام کند. این ماده قانونی کار ما را راحت کرده است.
مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن  با‌اشاره به برگزاری جلسه شورای مسکن استان‌ها، ادامه داد: طی بخشنامه‌ ابلاغ شده، شناسایی اراضی دولتی در اولویت شورای مسکن استان‌هاست و این شورا باید پیگیری کند که زمین‌های موردنظر در اختیار سازمان ملی زمین و مسکن قرار
گیرد.
مهرآبادی با بیان این‌که برای تامین زمین ساخت واحدهای قانون جهش تولید مسکن نگرانی نداریم، تاکید کرد: ما در حال تامین زمین برای چهار میلیون واحد طی چهار سال هستیم. بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته زمین مورد نیاز از طریق اراضی ملی  و زمین موات تامین خواهد شد. برای این کار باید کمیسیون ماده 12 و 56 باید فعال
شوند.
وی با بیان این‌که کمیسیون ماده 12 زمین‌های موات را تشخیص می‌دهد که متولی آن وزارت
راه و شهرسازی است، اظهار کرد: متولی کمیسیون ماده 56 نیز وزارت جهاد کشاورزی است که تشخیص دولتی بودن اراضی و موات را بر عهده داد.