kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۱۲۶
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۸
جهان

تهدید سیل و سونامی برای نیمی از جمعیت جهان تا ۲۰۳۰

 


هر ساله در تاریخ ۵ نوامبر «روز جهانی آگاهی از سونامی» گرامی داشته می‌شود.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، مجمع عمومی سازمان ملل متحد در دسامبر سال ۲۰۱۵ میلادی، ۵ نوامبر را به عنوان «روز جهانی آگاهی از سونامی» تعیین کرد.
روز جهانی آگاهی از سونامی به پیشنهاد ژاپن و به منظور دعوت از کشورها، نهادهای بین‌المللی و جامعه مدنی برای افزایش آگاهی نسبت به سونامی و به اشتراک گذاشتن رویکردهای نوآورانه برای کاهش خطرات ناشی از وقوع این بلای طبیعی تعیین شد.
به گزارش سایت اطلاع‌رسانی یونسکو (UNESCO)، کمیسیون بین دولتی اقیانوس شناسی یونسکو (IOC-UNESCO) در تلاش است تا آسیب پذیری مناطق ساحلی را در برابر وقوع سونامی در چهار حوزه اقیانوسی کاهش دهد.
بر اساس تخمین‌ها، تا سال ۲۰۳۰ میلادی، حدود ۵۰ درصد از جمعیت جهان در معرض خطر سیلاب قرار خواهند گرفت. همچنین در ۱۰۰ سال گذشته نیز وقوع ۵۸ سونامی باعث جان باختن بیش از ۲۶۰ هزار نفر شده است.
شدیدترین سونامی در سال ۲۰۰۴ میلادی در اقیانوس هند رخ داده که بر اساس آمارهای رسمی باعث جان باختن حدود
۲۲۷ هزار تن در ۱۴ کشور جهان شده است.
کمیسیون بین دولتی اقیانوس شناسی یونسکو طی سال‌های گذشته مجموعه‌ای از فیلم‌های آموزشی را به منظور افزایش آگاهی در مورد سونامی در میان بیش از ۷۰۰ میلیون نفر از جمعیت جهان که در مناطق ساحلی کم ارتفاع و جزایر کوچک زندگی می‌کنند، منتشر کرده است.
به گزارش سایت اطلاع‌رسانی برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد، گسترش همکاری‌های بین‌المللی بین کشورهای در حال توسعه کمک می‌کند تا ۱۰۰ درصد جوامعِ در معرض خطر سونامی تا سال
۲۰۳۰ میلادی برای مقابله با این بلای طبیعی آماده و مقاوم شوند.