kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۱۱۴
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۷

تظاهرات گسترده علیه نتایج انتخابات در بغداد؛ ۴ معترض کشته شدند

رسانه‌های عراقی گزارش دادند تعداد زیادی از افراد معترض به نتیجه انتخابات پارلمانی به خیابان‌های بغداد آمده‌اند و با نیروهای امنیتی این کشور در نزدیکی منطقه سبز درگیر شده‌اند که تا لحظه تنظیم خبر ۴ کشته به جا گذاشته است.

 



منابع عراقی، بعدازظهر روز جمعه، از تظاهرات عده‌ زیادی از مردم این کشور در اعتراض به نتیجه انتخابات پارلمانی عراق خبر دادند. بر اساس گزارش پایگاه خبری «العهد»، تظاهرات حدود ساعت
2 بعدازظهر به وقت تهران با حضور گسترده مردمی از جانب ساختمان وزارت برنامه‌ریزی در بغداد
آغاز شد.
لحظاتی پس از انتشار این گزارش، العهد اضافه کرد که نیروهای امنیتی عراق تمام ورودی‌های منطقه سبز را به روی افراد معترض به نتیجه انتخابات بسته‌اند. مطابق با این گزارش، تظاهرات‌کننده با در دست داشتن پارچه نوشته‌هایی با عنوان دزیده شدن رأی آن‌ها، جاده اصلی استان کرکوک
را بستند.
به گزارش فارس، لحظاتی پس از انتشار این گزارش، کانال تلگرامی «صابرین نیوز» خبر داد که تظاهرات در مقابل منطقه سبز به درگیری با نیروهای امنیتی کشیده است. منابع عراقی گزارش دادند که نیروهای امنیتی برای متفرق کردن تظاهرات‌کنندگان در نزدیکی منطقه سبز تیر هوایی شلیک می‌کنند. برخی منابع نیز خبر دادند که در این تظاهرات از گاز اشک‌آور برای متفرق کردن معترضان استفاده شده است.
تا لحظه تنظیم این گزارش، برخی از منابع خبری به نقل از منابع خود گزارش داده‌اند که ۴ نفر از تظاهرات‌کنندگان عراقی جان خود را از دست داده و عده‌ای دیگر – حدود 80 تن – مجروح شده‌اند.
شواهد بطلان نتایج انتخابات
«قیس الخزعلی» دبیرکل جنبش «عصائب اهل الحق»‌ شامگاه روز پنجشنبه تأکید کرد که نتایج انتخابات از سوی بزرگترین طیف سیاسی عراق، مردود است... شرکت کنندگان در انتخابات نیز نتایج آن را قبول ندارند؛ زیرا عدم پذیرش این انتخابات، مبتنی بر قرائن و ادله است.
وی با بیان اینکه اعتراضات تا باز پس‌گیری حق ادامه خواهد داشت، خاطر نشان کرد: «تقلب انتخابات اخیر، معقول و قابل قبول نیست.» او با بیان اینکه ائتلاف الفتح به خاطر تقلب، ۴۸ کرسی را از دست داده است، تأکید کرد، درباره تقلب، ادله واقعی وجود دارد و اثبات آن، منوط به شمارش
دستی آراء است.
الخزعلی تصریح کرد: «اگر نتایج انتخابات تغییر نکند، ما گزینه‌های متعددی داریم... ادله و اسنادی داریم که بطلان انتخابات را اثبات می‌کند و آن را به دادگاه فدرال تحویل خواهیم داد.» این در حالی است که منابع خبری از دیدار رهبر جریان صدر عراق و رئیس‌ائتلاف تقدم در راستای تشکیل دولت جدید این کشور خبر دادند.