kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۰۹۱
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۰

ایران در رسانه‌های جهان

 

سرویس سیاسی-
رسانه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای روزانه اخبار و تحلیل‌های مختلفی را درباره ایران منتشر می‌کنند. ترجمه گلچینی از این گزارشات و تحلیل‌ها به معنای تایید محتوای آنها نبوده و صرفاً برای آشنایی مخاطبان با فضای رسانه‌های خارجی درباره کشورمان است.
جروزالم پست: برای ایران
آمریکا همان «دزدان دریایی» است
«ست فرانتسمن» مدیر اجرایی «مرکز گزارش و تجزیه و تحلیل خاورمیانه» و تحلیلگر ارشد امور خاورمیانه برای روزنامه صهیونیستی « جروزالم پست» در مطلبی تحلیلی در این روزنامه نوشت: ایران بارها سعی می‌کند سوخت به سوریه و اکنون حتی به لبنان ارسال کند. این امر منجر به تنش با آمریکا و دیگر کشورها شده است.
رسانه‌های ایرانی می‌گویند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در یک عملیات منحصربه‌فرد آمریکا را تحقیر کرد که ظاهراً از «دزدی دریایی» علیه نفت ایران جلوگیری کرد. ایران می‌گوید آمریکا یک نفتکش ایرانی را توقیف و نفت آن را مصادره کرده است و سپس ایران نیروی نظامی خود را فرستاده تا با استفاده از هلیکوپتر بر روی یک نفتکش فرود آمده تا آن را به ایران بازگرداند. ایران تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد و گزارش‌های اخیر حاکی از تلاش ایران برای تجدید صادرات نفت به کشورهای مختلف از جمله چین بود.
این اولین بار نیست که آمریکا نفت ایران را توقیف می‌کند. آمریکا در آگوست 2020 سوخت چهار نفتکش را توقیف کرد. در آن حادثه که چهار کشتی ایرانی در آن شرکت داشتند بیش از یک میلیون بشکه نفت ایران مصادره شد. نفتکش ایرانی‌گریس 1 در سال 2019 توسط تفنگداران دریایی انگلیس توقیف شد اما سپس دادگاه جبل‌الطارق حکم بر آزادی آن داد.‌گریس 1 به آدریان دریا تغییر نام داد و چراغ رهگیری AIS خود را خاموش کرد و پس از این حادثه در سال 2019 به سوریه رفت. در همین حال، ایران تلاش کرد نفتکش انگلیسی هریتیج را رهگیری کند و سپس نفتکش انگلیسی «استنا ایمپرو» را در پاییز 2019 توقیف کرد و در نهایت این نفتکش آزاد شد.
ایران به سوریه و اکنون حتی به لبنان سوخت ارسال کرده است. این باعث تنش‌های دیگری شده است. وال استریت ژورنال در ماه مارس گزارش داد که اسرائیل به نفتکش‌های ایرانی که عازم سوریه بودند، حمله کرده است. بر اساس گزارش ها(ی ادعایی)، یک «کشتی مادر» ایران به نام ساویز نیز در ماه آوریل در دریای سرخ مورد حمله قرار گرفت. ام وی هلیوس ری در ماه فوریه مورد حمله قرار گرفت. در گزارش‌ها گفته می‌شود که این کشتی متعلق به اسرائیل است. لری در ماه مارس و تیندال در ماه جولای نیز مورد حمله قرار گرفتند. ام وی هایپریون ری نیز در ماه آوریل مورد حمله قرار گرفت.
ناوگان پنجم ایالات متحده در اواخر روز جمعه در بیانیه‌ای در اواخر ژوئیه گفت که «یک پهپاد منفجر شده و دو خدمه یک‌تانکر تجاری را در سواحل عمان کشته است.» بر اساس این بیانیه، این دو خدمه کشتی نفتکش با پرچم لیبریا در مرسر استریت بودند که با حداقل یک هواپیمای بدون سرنشین مملو از مواد منفجره مورد حمله قرار گرفت.
این زمینه گزارش‌های جدیدی است که نشان می‌دهد اینک نفتکش ایرانی متوقف شده و سوخت آن توسط ایالات متحده مصادره شده است؛ اما ظاهراً ایران یک نفتکش دیگر حامل سوخت را پس گرفته است. ایران جزئیات حمله «دزدان دریایی» را در یکم نوامبر فاش کرد. اکنون به نظر می‌رسد که این همان داستانی است که ایران در روز چهارشنبه فاش کرد. برای ایران، آمریکا همان «دزدان دریایی» است.
ایران این آب‌ها را به مثابه حیاط خلوت خود می‌بیند و دوست دارد نشان دهد که می‌تواند آمریکا یا دیگران را آزار دهد. در ماه اکتبر، ایران اعلام کرد که یک کشتی نیروی دریایی آمریکا را رهگیری کرده است. در ماه آوریل، نیروی دریایی آمریکا پس از اینکه ایران کشتی آمریکایی را مورد اخطار قرار داد، تیر اخطار شلیک کرد.
ایران به دنبال افزایش توان دریایی خود است. از پهپادها و قایق‌های تندرو استفاده می‌کند و دو کشتی آن اخیراً به روسیه رفتند. تنش‌های کنونی بین ایران، آمریکا و اسرائیل به این معناست که یکی از این حوادث می‌تواند از کنترل خارج شود. ایران می‌خواهد عزم آمریکا را آزمایش کند. مشخص نیست که ایالات متحده چگونه به حادثه اخیر واکنش نشان خواهد داد.
دیفنس نیوز:
ایالات متحده در حال افول اجتناب ناپذیر است
وبگاه «دیفنس نیوز» در مطلبی تحلیلی به قلم «رابرت ال. ویلکی»، دبیر سابق دپارتمان امور کهنه‌سربازان و معاون وزیر دفاع نوشت: در دهه 1970، جهان تصور می‌کرد که ایالات متحده به دلیل مشکلات در داخل و عدم تصمیم‌گیری در خارج از کشور در حال افول اجتناب‌ناپذیر است. شوروی به افغانستان حمله کرد و نیروهای نیابتی کوبایی در جنوب آفریقا بیداد کردند. بودجه دفاعی کاهش یافت نه سوخت وسایل نقلیه و نه پولی برای آموزش وجود داشت و ناوها در بندر گیر کرده بودند.
اینک سال‌های کارتر تکرار شده است. طولی نکشیده که دولت بایدن نشان‌دهنده ضعف‌های بزرگ ایالات متحده باشد. با ادامه برنامه نوسازی نظامی عظیم چین و تهدید فزاینده همسایگان خود، دولت تصمیم گرفت که مخارج خود را کاهش دهد، در حالی که قرار بود دفاع و امنیت داخلی بودجه اضافی دریافت کند.
بایدن با کم کردن بودجه پنتاگون، صفحه‌ای را نه تنها از جیمی کارتر، بلکه از کتاب بازی اوباما نیز دزدیده است. در دوران دولت اوباما، کشتی‌ها و خدمه فرسوده شدند، چندین اسکادران جنگنده نیروی هوایی به دلیل کمبود بودجه زمین‌گیر شدند و ابتکارات بوروکراتیک توسعه نسلی از ملوانان و خلبانان را متوقف کرد. برنامه سیستم‌های آتی نیز به حالت تعلیق درآمد.
با بازگشت تورم دوران کارتر، هزینه‌های دفاعی رئیس‌جمهور جو بایدن در مقایسه با تهدیدهای متعدد قدرت‌های بزرگ که با آن روبه‌رو هستیم بسیار کم است. پنتاگون پیش از شروع تورم، نرخ تورم 2.2 درصدی را پیش‌بینی می‌کرد ، و فدرال رزرو («ذخیره فدرال»، بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا ) اکنون نرخ سالانه 4.2 درصدی را برای سال 2021 پیش‌بینی می‌کند. دولت بایدن 1.6 درصد افزایش بودجه دفاعی را درخواست کند.
ارتش آمریکا اکنون در رقابت شدید با قدرت‌های بزرگ برای مقابله با تهدید با کمبود منابع روبه‌رو است. کلاکسون‌ها به صدا در می‌آیند. «شاخص قدرت نظامی ایالات متحده در سال 2022 بنیاد هریتیج» تهدیدی را آشکار کرده است: «در مجموع، وضعیت نظامی ایالات متحده همچنان «حاشیه‌ای» ارزیابی می‌شود.»
شاخص 2022 به این نتیجه می‌رسد که نیروی فعلی ما احتمالاً قادر است خواسته‌های یک درگیری منطقه‌ای واحد و بزرگ را برآورده کند و در عین حال به حضور و فعالیت‌های مشارکت جزئی در جاهای دیگر نیز توجه کند. اما ارتش ما برای رسیدگی به دو درگیری بزرگ منطقه‌ای به‌طور همزمان به ویژه با در نظر گرفتن شرایط عمومی ضعیف متحدان نظامی کلیدی در اروپا و اقیانوس آرام، فاقد امکانات کافی است
ارتش ایالات متحده بیشتر از مدرن شدن، پیرتر می‌شود. همانطور که در حال حاضر نشان داده شده است، این شاخص به این نتیجه می‌رسد که «ارتش ایالات متحده همچنان می‌تواند صرفاً به شکل جزئی به خواسته‌های دفاع از منافع ملی حیاتی آمریکا پاسخ دهد.»
این بحران بیشتر در اقیانوس آرام مشهود است و گزارش سالانه دفاعی چین از سال 2020 نشان می‌دهد که ایالات متحده در حال شکست در کشتی‌سازی است. چین بیش از 110 کارخانه کشتی‌سازی بزرگ دارد. ما 20 کشتی داریم که قادر به ساخت کشتی‌های جنگی بزرگ نیروی دریایی هستند؛ تنها چهار فروند به طور فعال این کار را انجام می‌دهند. چین اکنون می‌تواند 350 کشتی جنگی را در دریا مستقر کند. ما نمی‌توانیم در این خصوص به عدد 300 نزدیک شویم. نیروی هوایی ایالات متحده به دنبال رویارویی با جنگنده‌های نسل پنجم چینی است که تعداد کمی از اف-۳۵ را دارند.
آنچه تاثیرگذار خواهد بود، بازدارندگی است و ما می‌دانیم که این کار می‌کند. چین شکست ناپذیر نیست. این کشور دارای آسیب‌پذیری‌های ساختاری، ایدئولوژیک و جغرافیایی است که می‌تواند توسط یک آمریکای قدرتمند مورد سوءاستفاده قرار گیرد. اما زمان بسرعت در حال گذر است. ما باید اکنون اقدام کنیم: روی سلاح‌های جدید سرمایه‌گذاری کنیم، سیستم‌های قدیمی را با آنلاین شدن سیستم‌های جدید کنار بگذاریم، و فضا و دارایی‌های سایبری خود را مستحکم‌تر کنیم.