kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۰۸۲
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۹

وعده شورشیان اتیوپی برای تصرف پایتخت، ظرف یک ماه

 

شورشیان اتیوپی با بیان اینکه سقوط و سرنگونی دولت اتیوپی امری «حتمی و‌گریزناپذیر» است، اعلام کرده‌اند که قدرت این را دارند، در عرض چند ماه یا چند هفته بر آدیس آبابا سیطره یابند.
جنگ در شمال اتیوپی ۱۱ ماه پیش بودکه میان نیروهای فدرال این کشور و نیروهای متحد جبهه مردمی آزاد‌سازی تیگرای که بر این اقلیم کنترل دارد، آغاز شده است. تاکنون هزاران تن در اثر این درگیری جان باخته و میلیون‌ها تن آواه شده‌اند. در این راستا، «اودا تربی»، سخنگوی ارتش آزادی‌بخش «اورومو» که از پیوستن خود به جبهه آزادی‌بخش تیگرای خبر داده، می‌گوید، نیروهای شورشی در مناطق «أمهاره» و «اورومیا» به دستاوردهای میدانی دست یافته‌اند....سرنگونی دولت آبی احمد، نخست‌ وزیر اتیوپی «حتمی» است.
سخنگوی ارتش آزادی بخش اورومو درخصوص پیشروی شورشیان به سمت آدیس آبابا نیز گفته: «اگر اوضاع بر اساس روند کنونی پیش برود، در عرض چند ماه، یا چند هفته بر آدیس آبابا سیطره می‌یابیم.» دولت فدرال اتیوپی روز سه شنبه در پی پیشروی شورشی‌های اقلیم تیگرای به سمت آدیس آبابا حالت فوق‌العاده اعلام کرد. در پی آشوب و خشونت و اعلام حالت فوق‌العاده در اتیوپی، سفارت آمریکا در آدیس آبابا هم از اتباع خود در اتیوپی خواست کشور را ترک کنند.